Felsökning av generator...

Guider för allt som berör Hundkojan
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Felsökning av generator...

Inlägg av John Doe »

Detta är en guide hur jag gjorde då jag felsökte min generator och hoppas att fler kommer ha nytt utav denna...

Delar som du behöver till detta ingrepp är:
Avbitartång alt. en kabelskotång
Flatstift, helisolerade

Det är så att den stora 3 stifts kopplingen har en förmåga att skallra sig loss vilket resulterar i dålig laddning. Därför skrev jag denna guide till hur du modiferar din generator och slipper ett urtömt batteri :wink:

1. Börja med att koppla bort batteriet så att du inte får ett härligt gnistregn inne i motorn bara...

2. Börja med att kolla in denna först och dess anslutningar:
Bild

Då jag hade problem med den översta så tog jag bara och kopplade om denna men nu med en hel kabel...

3. Ta och kolla hur kablarna sitter på det stora plaststiftet, skriv upp eller fota av den så att du kopplar färgerna rätt.

Bild

4. Kapa nu kablarna och knipsa dit nya helisolerade flatstift och tryck fast dem på rätt plats!

Bild

5. Koppla nu in batteriet och starta bilen! Nu ska laddningslampan förmodligen sluta lysa efter 2-3 sekunder...

OBS! Denna guide utförs på egen risk och fortsätter din lampa att lysa även efter detta ingrepp så har du förmodligen fel inuti denna!

//Kirill
Senast redigerad av John Doe den 28 oktober 2007 kl. 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel E

Inlägg av Daniel E »

Är det du eller jag som har missat något vitalt nu? Det du har på bilden är ju inte ens generatorn. Blev det fel bild eller?

EDIT: Kan tillägga att bara den första bilden fanns när jag skrev inlägget.
Senast redigerad av Daniel E den 28 oktober 2007 kl. 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Daniel E skrev:Är det du eller jag som har missat något vitalt nu? Det du har på bilden är ju inte ens generatorn. Blev det fel bild eller?
Nej det är inte fel bild :wink: Utan denna kan spöka eftersom den är kopplad till generatorn 8)

Eftersom det är denna som spökade först för mig, kopplade om denna då översta stiftet satt i bara en koppartråd...
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Det enda som spökar är i så fall ditt elsystem. Ingen av tändspolens lågspänningsanslutningar är kopplad till batteriet.

Har du minusjord så är tändspolens pluskontakt matad från tändningslåset. Eller var det säkringen som matas via tändningslåset?
Minuskontakten är kopplad till brytarspetsen i fördelaren.

Har du en gammal Lucas tändspole så är markeringarna IGN för ignition, och är då kopplad till tändningslåset, och CB, som står för contact breaker, alltså brytarspets.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Snailspeed skrev:Det enda som spökar är i så fall ditt elsystem. Ingen av tändspolens lågspänningsanslutningar är kopplad till batteriet.

Har du minusjord så är tändspolens pluskontakt matad från tändningslåset. Eller var det säkringen som matas via tändningslåset?
Minuskontakten är kopplad till brytarspetsen i fördelaren.

Har du en gammal Lucas tändspole så är markeringarna IGN för ignition, och är då kopplad till tändningslåset, och CB, som står för contact breaker, alltså brytarspets.
Det enda som felade var 3 stiftet som sitter i generatorn... denna hade skakat så mycket så att den var glapp, då jag tryckte fast den då motorn var igång så varvade motorn ner sig... Mekanikern som var återförsäljare åt BOSCH tyckte jag skulle köpa en bättre begagnad på nån skrot men jag köpte en påse flatstift för 10:- och kopplade själv!

Då han sa att dessa blir glapp, så jag löste det klassiska felet och nu fungerar allt bra igen och generatorn laddar batteriet för fullt ;D

Har uppdaterat första inlägget även med nya bilder...
Skriv svar