Montera elhissar

Guider för allt som berör Hundkojan
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Montera elhissar

Inlägg av crowan »

Klippt från forumet.

El Gringo

Så jag tänkte att man kanske skulle slänga ihop en liten guide på hur jag gjorde o så ifall det finns nån annan stolle där ute som funderar på nåt liknande!
Bild

Först så plockar du fram din låda med elhissar som du har liggandes, har du ingen låda så går det bra ändå sålänge du har motorerna iaf...
Bild

Sen plockar du isär den o sågar av alla utstickande delar som du inte tycker behöver vara där! I mitt fall råkade det bli hissmotorer från en saab 9000 som låg o skräpade, och som tur var fanns det ett litet plasthjul som passade perfekt på veven i kojan! Det går säkert att använda lite vad som helst, men dessa passade fint iaf!
Bild

Ta sen det lilla plasthjulet och borra tre hål i, glöm inte försänka dem bara för annars kommer skruvarna att ta i själva elmotorn sen...
Bild

Sen måttar du ut och borrar hål i själva vevplattan, försök o få hålen mot kanterna, det blir lite väl tight annars... Sen gängar du hålen med.
Bild

Skruva fast plasthjulet o kolla så att skruvarna inte sticker upp för mycket, ta korta skruva bara annars blir det jobbigt på andra sidan!
Bild

Glöm inte att pilla ner gummidistanserna, annars kommer nog motorn att stöta sönder rutan eller nåt annat dumt... O håll koll på de där små grabbarna, de gillar o lika kurragömma!
Bild

Välj ut några genomgående hål på motorn som passar bra mot plåten runt veven, kolla lite extra på baksidan så att allting kan gå fritt där. Jag hittade tre hål som gick o använda och det verkar vara helt tillräckligt stabilt.
Bild

Skruva fast stänger på lite lagom längd och dra ner en mutter på varje för o använda som stopp senare.
Bild

Tryck på motorn, se till att plasthjulet ligger i precis rätt läge mot motorn innan bara, sen är det bara o skruva upp muttrarna till motorn och skruva fast det hela. Sen kan du såga av stängerna så de inte sticker ut så mycket...
Bild

O se vad bra det blev!
Bild

O såhär blev hela dörren...
Daniel E

Inlägg av Daniel E »

Hur ser det ut med dörrsida?
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Jag får återkomma med det så snart jag har gjort en! ;)
Har tyvärr haft fullt upp med ett par andra bilar det senaste så jag har inte hunnit med kojan på ett tag...
Skriv svar