Ställa in tändningen

Guider för allt som berör Hundkojan
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Ställa in tändningen

Inlägg av crowan »

Här kommer hur man ställer in tändningen, allt är plockat från forumet.

Snailspeed:

Kolla så att tändningen står rätt. Vrid runt motorn så att markeringen står på ÖDP (övre dödpunkten). Kolla så att ettans cylinder står i tändläge, båda ventilerna ska vara stängda. Lyft ventilkåpa eller lys ner i tändstiftshålet och kolla.

Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär. Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad.

Koppla loss kabeln till brytarspetsen från tändspolen. Koppla in en Ohmmeter mellan brytarspetskontakten och jord.

Ställ vevaxeln på rätt gradtal för förtändningen. 10 grader brukar vara lagom.

Vrid nu fördelaren så att Ohmmetern precis visar oändligt motstånd. Där är nu rätt läge för fördelaren.

Kolla nu också att du verkligen fått tändkablarna rätt. Ettan klockan 2 ungefär, sedan moturs 3, 4 och 2

Pickupkalle:
kolla när 1:ans cylinder e i topp,då ska den tända,kolla på vilken kabel rotorn står,kolla sedan vilket håll rotorn snurrar när du vrider på nyckeln,

då gör du så här,du vet vart ettans cylinder är samt vilken kabel det är,då kopplar du resten så här tändföljd 1 3 4 2 alltså kabeln som går närmast ettans kabel kopplar du på 3an osv i rotorns rotationsriktning

jocke.karlsson
Ställ vevaxeln på rätt gradtal för förtändningen. Hur gör jag det ?
10 grader brukar vara lagom. Ser man var ?

Om du har en väl spänd fläktrem brukar det gå att vrida motorn där. Plocka ur stiften så går det lättare. Det finns en lite lucka på kåpan vid svänghjulet där du har gra antal 5, 10, 15 grader.

Tänk på att rotorn snurra moturs när du justerar in den.

cylindrarna räknas med början från vattenpumpen

1-3-4-2 är tändordningen

Kommentarer och tillägg är välkommet!
Totten17
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 oktober 2007 kl. 13:38
Ort: Härjedalen

Ställa tändning med stroboskop

Inlägg av Totten17 »

Hej!

Jag ställde in tändningen med stroboskop (ska vara bättre enligt många "experter")
För att komma åt både att se skalan och kunna belysa densamma använde jag en spegel som vinklade både stroboskopet och synvinkeln.
Jag ställde in min 850cc på 8grader FÖD vid ca 1000rpm och vaccumledningen till tändförställningen bortkopplad.
"Oortodoxt tips: den mittmonterade backspegeln är väldigt lätt att tillfälligt montera ner... lossa bara plastöverfallet över det skruvade fästet och lirka ut kulan, voila, en perfekt spegel för tändningsinställning, och det utan att frugan/flickvännen behöver släppa till sminkspegeln :D
(ett bättre tips är att planera i god tid, då hinner man köpa en spegel att ha i verktygslådan, kan vara bra att ha på fler ställen :wink: )
Skriv svar