Justera kopplingen

Guider för allt som berör Hundkojan
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Justera kopplingen

Inlägg av crowan »

Här kommer samlad kunskap som jag har skrapat ihop här från forumet.

Tallefjanten:
0.5 mm SKA det vara mellan lilla stoppskruven och armen
punkt slut!! det Kerguelair skriver gäller A+ motorena med VERTO
koppling,dom har förövrigt ingen liten stoppskruv som dom äldre motorena.
utan endast centrumsmutter som justering kan utföras på. och VERTO
koppling ska ha ett spel på 6.5mm det stämmer.
dom äldre har också centrumsmutter med tillhörande låsmutter.
där ska spelet vara 0.05 mm till 0.12mm
eller gör så här: lossa dom två muttrarna i centrum på kopplingskåpan
och skuva dom utåt så långt du kan. skruva INN lillskruven som har 11ans
nyckelvidd. be så en kompis trycka ner kopplingen 2-3 gånger och HÅLL den nertryckt. då ska du skuva inn centrumsmuttern helt tills den tar imot kopplingshusets anläggninsyta (kopplingen fortfarande nertryckt av kompisen) be så kompis släppa kopplingen. då ska du skruva inn centrumsmuttern 1 sexkantsflata(det tillsvarar måttet mellan 0.05mm och 0.12) glöm inte att dra åt låsmuttern!!! klart!! sedan ska du justera denna lilla rackarskruv som vi har pratat om
hela tiden på detta ämnet! (kompis ger fan i koppling och kliver ut)
dra så kopplingsarmen utåt till det tar stopp.håll den i det läget och skuva
UT 11 mm skuven tills den nästan tar i kopplingsarmen. mät med ett bladmått och justera tills du har ett spel på 0.5 mm!!! klart!
om inte detta hjälper och bilen slirar ha du antingen utsliten lamell
eller olja på lamellerna (Inte ovanligt)

Humbug:
Försökte justera kopplingen förra veckan, svårt att få i växlarna. Efter ett tiotal resultatlösa försök att justera enligt verkstadshandboken upptäckte jag att slavcylindern inte räckte till. Kolven går emot låsringen som sitter inne i cylindern. Jag löste det provisoriskt genom att förlänga pinnen med en liten plastgrej (funkar fint).

Henrik:
Det som har hänt är klassiskt. Det är kulan på armen som är nersliten det händer med tiden . Det man gjorde för var att värma och bocka kopplings armen. Jag brukar tillverka en justerbar pinne uppe vid slavcylindern på alla mina motorer. Det funkar klockrent och är lätt och justera .

Hans L:
När man ska lufta kopplingen kan man ta loss slav cylindern, men slangen skall sitta kvar!
Vitsen med att skruva loss slavcylindern är att du kan vända den så att luftnippeln är högsta punkten och att den luft som ev finns i cylindern är det första som kommer ut när du öppnar luftskruven!

Sen kan det vara proplem med huvudcylindern, slavcylindern och den flexibla slangen som går mellan kopparöret och slavcylindern. Det finns reperations satser både till huvudcylindern och slavcylindern:

Huvudcylinder:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35853


Slavcylinder:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36540

Flexibel slang:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=38077

Bägge länkar ovan är till den tidigare typen av koppling "pre verto". Det finns liknande till den senare varianten, tror att det skiftades till den nya typen av koppling -85.

Ge gärna kommentarer och tillägg!
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Litenmentuff »

Tack för guiden! har gjort enligt konstens alla regler och hoppas på stora förbättringar dock blev det lite öl så får provköra imorgon.. :mrgreen:


återkommer med resultat kan ju säga att koppling va helt galet ställd... hur som helst..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Litenmentuff »

hmm funka inte alls jag och polarn gjorde precis som guiden han pumpa koppling 3-4gånger höll in medans jag skruva in den stora centrum bulten helt 2. han släpper kopplingen jag skruvar in centrum bulten så den är nästintill mot kopplingskåpan och låse med lås muttern justerar den lilla skruva så det blir 0,5mm men nu går det ju inte koppla för nu är det så lite spel mellan centrumbulten på kopplingsarmen och kopplingshuset så den kan typ bara röra sig 1mm.. och när man trycker på kopplingspedalen blir den som en broms och stannar upp innan man kopplat ner till botten..


provade justera ut centrum bulten så den kan röra sig lite armen och då funka det lite bättre men endå blir det lite skrap vid växling..
vafan är det jag tolkat fel iguiden? :?:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Justera kopplingen

Inlägg av minimini »

Litenmentuff skrev: och när man trycker på kopplingspedalen blir den som en broms och stannar upp innan man kopplat ner till botten..


:?:
har ni slutat dricka öl o trampar på rätt pedal :?: :?: :mrgreen: :mrgreen:

sorry kunde inte låta bli
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Litenmentuff »

hah japp idag har vi slutat... göra det... blir inge bra då :P
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Litenmentuff »

gjorde hans l tips i guiden och vips nu funkar kopplingen mycket bättre och såg att pinnen var lite lätt böjd som går in i kopplingslavcylinder grunkan.. så justerade det lite tightare där.. börjar bli jobbigt utan värme på fram rutan också föresten.. men det kan vi ta i en annan tråd :)

Nu kan jag börja dricka öl igen.. :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Clain »

crowan skrev:
Hans L:
När man ska lufta kopplingen kan man ta loss slav cylindern, men slangen skall sitta kvar!
Vitsen med att skruva loss slavcylindern är att du kan vända den så att luftnippeln är högsta punkten och att den luft som ev finns i cylindern är det första som kommer ut när du öppnar luftskruven!
På de nya slav cylindrarna (gsy110) finns ingen låsring/segersäkring.
Nån som vet av erfarenhet ifall man ändå kan lufta kopplingen med slav cylindern lös, efter byte, utan att kolven trycks ut?

- Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Justera kopplingen

Inlägg av crowan »

Jag har luftat min på plats utan några problem.
clubman 1330
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Justera kopplingen

Inlägg av Clain »

En till fråga i förebyggande syfte, har läst mycket om att huvudcylindern kan ta stryk vid manuell pedal-luftning av bromssystemet... Gäller samma sak med kopplingen eller kan jag lugnt lufta på utan ex eezibleed?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Justera kopplingen

Inlägg av DrKassler »

Det gäller inte kopplingen, anledningen att huvudbromscylindern kan gå sönder vid pumpning i botten är att man då arbetar utanför det område där kolvarna inne i själva huvudcylindern normalt rör sig vid bromsning. Med en ny huvudbromscylinder finns inte denna risk, bara på väl inkörda med eventuella rostporer i loppet etc!
Huvudkopplingscylindern rör sig alltid i hela sitt arbetsområde eftersom du alltid trampar pedalen i botten, därav är det riskfritt att lufta enligt pump-metoden.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Justera kopplingen

Inlägg av DrKassler »

Förövrigt följde jag min hönsmanual igår vid justering av kopplingen med stum pedal som följd.

Det som funkar är:
1. Justera skruven i kopplingskåpan så att ca 0,5 mm spel uppnås.
2. Lossa justermutter och kontramutter och skruva ut dessa.
3. Pumpa några gånger, håll pedalen nertryckt.
4. Skruva in justermuttern till anliggning mot kopplingskåpan.
5. Släpp upp pedalen, skruva in justermuttern ytterligare en flata. Lås med kontramuttern.

Klart.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Justera kopplingen

Inlägg av Clain »

Suveränt!
Helt ovärderligt att kunna få hjälp och svar på det som handböckerna tar för givet att jag kan ... :roll:


Edit: Länktips som beskriver hur du kan justera någorlunda själv, med bilder.
http://www.7ent.com/pages/article-easy- ... tment.html
Austin mini 1000, MkIII -74
Skriv svar