Försäkring

Guider för allt som berör Hundkojan
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Försäkring

Inlägg av Sundblad »

Hej!

Jag har börjat fundera på vilken typ av försäkring man ska ha för kojan.
Då min och de flesta andras faller under veteranbil är naturligtvis en sådan försäkring intressant, men det stör mig att det står att man inte får använda bilen som bruksbil, köra till och från jobbet m.m.
Naturligtvis kommer jag vilja köra min koja till jobbet ibland!
Vad har ni för försäkringar och bolag?

/Andy
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Försäkring

Inlägg av HerrSlentrian »

Jag har Länsförsäkringar vanlig bilförsäkring. Hel 1100kr och halv 990kr om året. Har inte hittat någon som är billigare eller bättre där jag bor. Jag störde mig också på det där med att man inte fick använda den som bruksbil... klart den ska användas.
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Försäkring

Inlägg av Sundblad »

Jag kikade på länsförsäkringar nu också. 213kr/månad (2564/år) helförsäkrat med lägsta självrisken. Men då är jag också under 25 några månader till. Det får nog bli dem!
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Försäkring

Inlägg av Cooper-74 »

65a Countrymannen kostar 999:- helår/helförsäkring hos länsförsäkringar men så passerades 25 år för.. tja minns inte längre!

Men veteranförsäkring där man kommit överens om värdet på bilen kanske är en vettig sak att ha ifall nåt händer?!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Försäkring

Inlägg av HerrSlentrian »

Dem enda som nästan kunde matcha Länsförsäkringar var ica försäkring

Clubman 998 70-tals räser 1972 (Projekt)
Clubman 1275GT replika 1972 (Projekt)
Clubman 1100 1972 (Skrot)
MG MGB GT 1969 70-tals räser (Projekt)
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Försäkring

Inlägg av Magna-Flash »

Hade Trygghansas veteranbilsförsäkring förut. Max 500 mil om året var väl i stort enda kravet - köra till och från jobbet gick bra...
Tror jag pyntade 1300/år (hel)... Nu har jag IF - vet inte varför jag bytte...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Majk_
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 mars 2012 kl. 21:21
Ort: Svärdsjö

Re: Försäkring

Inlägg av Majk_ »

11-1200kr pröjsar jag för min koja hos Länsförsäkringar för vanlig bilförsäkring hel/helår
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Försäkring

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
När jag skulle försäkra min nyinköpta Midas så kunde jag bara få en trafikförsäkring av Länsförsäkringar då bilen var obesiktigad (avställd 2012 ). Enligt dom själva så kan man inte få någon annan försäkring än trafikförsäkring på ett fordon som inte har en gällande och godkänd besiktning.
En trafikförsäkring har jag ingen nytta av då bilen ska få motorn renoverad. Jag pratade med order mottagare, handläggare och en chef till dessa, det slutade med att min bil blev "svartlistad" vilket jag upptäckte när jag försökte få försäkring via ett av Länsförsäkringars ombud.
Jag har Länsförsäkringar på alla mina fordon, men kommer nu att gå över till Bilsport MC. Dom var trevliga och väldigt tillmötes gående. Fick en garageförsäkring på min Midas för 600:- året.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Försäkring

Inlägg av Cooper-74 »

Tänk på att Bilsport Mc kanske inte är detsamma som Wasa Bilsport?!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Försäkring

Inlägg av optus »

Gå in på www.motormannen.se . Där kan du själv få en uppgift om din bil, även veteranbilar. Min Princess kostar 914kr/år helförsäkring. Vi som bor på landet har billigare försäkring än stadsbor. Men du måsta vara medlem i Motormännen, de har många andra fördelar också.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Försäkring

Inlägg av pickupen »

Gäller tydligen generellt för alla försäkringsbolag att när man har en pickis så får man bara teckna en ordinarie försäkring och inte någon veteranförsäkring eller har jag fel?
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Försäkring

Inlägg av minijanne »

Jag har MHRF på min pickis. Saken är ju den att pickisarna är reggade som lastbil och jag tror väldigt få bolag har veteranförsäkringar för lastbilar. Men som sagt - MHRF.
Skriv svar