Bästa kombo av topp-delar vid 1380-bygge??

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Bästa kombo av topp-delar vid 1380-bygge??

Inlägg av Tempogubben »

Hej!

Håller på med en motorrenovering av en 1275 GT-motor som är tänkt att borras upp till 1380 och som sedan ska kompletteras med Omega 73,5mm-kolvar. Om det blir 7 eller 11 cc vet jag ej i dagsläget då det beror på modifikationerna av toppen - om inte Ni har några tips? Kompressionen har jag tänkt ngnstans runt 10:1

Har även tänkt att montera ett 3-1 extraktorgrenrör så bilen kan andas ordentligt och ett lättat svänghjul.

Det jag funderar på nu som jag behöver lite tips med är vilken kombination som blir bäst av följande delar;
# Större insugsventiler - 33mm eller 37mm (Stage 3?)
# Hi-lift rockers - 1:3 eller 1:5
# Kamaxel - 276 eller 286 (Har tänkt mig en Kent cam)

Går det att svara med ovanstånde uppgifter eller är det något mer som man behöver veta som spelar stor roll?
Mitt mål är en pigg motor på runt 90-100 som är snabb vid rödljusen. :)

Tacksam för alla tips o idéer!