Hur varma blir era bilar?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Skärmavbild 2012-04-13 kl. 19.38.17.png
Min koja har alltid gått lite varm (tycker jag).
Förra sommaren fick jag en vattenläcka som fick mig att byta till ny kylare och pump. Monterade då även en temperaturmätare, smith som jag tror sitter på andra kojor original (hade själv inga sådanna instrument på min 65a)

Systemet är noga ursköljt och bilen är en liten 850 så den borde inte utveckla så mycket värme?
Bilden ovan är tagen i förrgår, ca 8 grader ute på motorvägen i knappa 80km/h utan att ha igång kupefläkten. Jag har den kalla 74 graders termostaten monterad. Hade 78 graders (kan de varit de?) förut men den betedde sig precis likadant.
Testat båda termostaterna i grytan hemma och de fungerar båda som de ska

Provade idag att köra en runda UTAN termostaten för att se hur den betedde sig. Tog så klart tid att bli varm men ut på landsvägen så uppnådde den nästan samma temperatur som på bilden ovan. I stan låg den precis på mitten.
Går kojorna varma överlag? Visar min mätare fel? eller går min bil lite varmare än andra?
Det är denna kylaren jag har
Bild
och denna fläkten
Bild
och denna termperaturmätaren
Bild
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Fekkeman »

Den ständiga frågan: sitter fläkten åt rätt håll?
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Befogad fråga. Jag har alltid trott jag satt den rätt. Bild på det här ivf. Kan ju göra viss skillnad
Skärmavbild 2012-04-13 kl. 20.15.13.png
Skärmavbild 2012-04-13 kl. 20.15.13.png (193.35 KiB) Visad 10764 gånger
Kom på en sak som kanske spelar in?
Min givare är rätt mycket för lång, så den bottnar innan gängan är slut inne i toppen. Kanske är så att den visar temperaturen på blocket snarare än på vattnet? eller ivf påverkas av det?
Skärmavbild 2012-04-13 kl. 20.37.11.png
Skärmavbild 2012-04-13 kl. 20.37.11.png (103.61 KiB) Visad 10756 gånger
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Fekkeman »

Fläkten verkar sitta rätt, vad gäller givaren så kommer jag inte ihåg hur långt in den sitter. Vattenpump ok?
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Fekkeman skrev:Fläkten verkar sitta rätt, vad gäller givaren så kommer jag inte ihåg hur långt in den sitter. Vattenpump ok?
pumpen byttes i höstas då jag hade läckage i antingen den eller kylaren. Sitter en sånhär i nu
Nu är pumpen ny, men kan en pump bara sluta pumpa? Att lagret kan skära eller att den börjar läcka däremot... Kanske stannar i så fall. Jag har inte kollat ifall vattnet cirkulerar. Vet du vilket håll vattnet ska cirkulera? För det har jag glömt bort nu :cry:
Bild
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Crona »

Först så tycker jag du bör kolla så motorn verkligen blir så varm som mätaren indikerar, kan du mäta med extern termometer på termostathuset och se hur varm motorn verkligen är?
En vattenpump kan bara sluta pumpa om skovelhjulet släpper eller av någon annan anledning slutar rotera, har bara sett det på pumpar med en enkel plåt som skovelhjul.

Vattnet går in i överkant på kylaren, känn om den nedre slangen är lika varm som den utgående då har du problem med avkylningen av vattnet och om den nedre slangen är betydligt svalare så har du ett cirkulationsproblem men oavsett så känns det som ett kylarproblem.

Om du sätter på full värme i kupén sjunker tempen då?
Trycker den ut vatten så du måste fylla på?
Normalt så har man inga värmeproblem på en 850 om kylaren är ok och termostaten fungerar/öppnar, möjligtvis så kan de bli lite varma vid kökörning på sommaren.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Crona skrev:Först så tycker jag du bör kolla så motorn verkligen blir så varm som mätaren indikerar, kan du mäta med extern termometer på termostathuset och se hur varm motorn verkligen är?
En vattenpump kan bara sluta pumpa om skovelhjulet släpper eller av någon annan anledning slutar rotera, har bara sett det på pumpar med en enkel plåt som skovelhjul.

Vattnet går in i överkant på kylaren, känn om den nedre slangen är lika varm som den utgående då har du problem med avkylningen av vattnet och om den nedre slangen är betydligt svalare så har du ett cirkulationsproblem men oavsett så känns det som ett kylarproblem.

Om du sätter på full värme i kupén sjunker tempen då?
Trycker den ut vatten så du måste fylla på?
Normalt så har man inga värmeproblem på en 850 om kylaren är ok och termostaten fungerar/öppnar, möjligtvis så kan de bli lite varma vid kökörning på sommaren.

//Thomas
Jag hade gärna velat veta. Men hur kan jag mäta temperaturen på annat sätt? Jag som inte är så insatt skulle vilja fråga om motorblocket och vattnet blir lika varma, tänkte på ifall det påverkade någonting ifall givaren bottnade och gick emot blocket som den gör på andra sidan vattenkanalen. En annan möjlighet är ju att givaren täpper till vattenflödet, men vad jag förstår är det samma givare på andra minis. Och vad är det för skillnad på olika givare. På minispares säljer dom GTR101 GTR102 och GTR104 men de ser likadanna ut. Påverkar det något vilken typ av elsystem man har? som + jord i mitt fall.

Annars som svar på frågorna
JA, om jag sätter på kupevärmen så sjunker tempen. Tyder kanske på att bilen går varm trots allt?
Trycker inte ut något vatten
Vore ju jätteskönt om det bara vore så att mätaren visade för mycket. Finns det någon mindre givare som jag kan testa som passar?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Crona »

Motorblocket är svalare än vattnet, när vi tävla med koja så hade vi en digital tempmätare med en extern temptråd instucken mellan termostathus och kylarslang fungera perfekt tills vi fick en vattenläcka och eftersom vi mätte vattnet och inte blocket så upptäckte vi inte att den gick varm förrän den tappa kraft och då var det lite sent.

Men känn på den över respektive nedre kylarslangen om du bränner dig på båda, bränner du dig inte på någon så går den inte speciellt varm. Har du en IR mätare så kan du mäta på kylaren precis där kylarslangen går in.

Temgivarna skiljer sig troligen beroende vilket instrument man har, de lämnar en temperatur varierande jordsignal till mätaren så givaren måste vara anpassad till mätaren. Men fundera inte på om de bottnar eller ej för oavsett så är där vatten runt om, och det spelar ingen roll om det är + eller - jord.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

då ska jag prova att klämma lite på kylarslangarna, ska bara hitta ett sätt att komma åt den nedre slangen utan att bränna mig. Och även lossa en slang för att se om det sprutar runt något vatten. Gissar att jag inte bör förvänta mig något större tryck.
Återkommer helt enkelt :)
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Ola »

Finns en nippel på mini spares T5 tror jag den heter den flyttar ut givaren.
Hade samma beskymmer som du med en gammal 1000 för länge sedan.

Motorblocket var helt fylld med rost.
Blev aldrig nån bra cirkulation.
Jag fick plocka bort toppen och hugga upp hålen till vattnet.
Var helt fyllda med rost.
Hur såg det ut bakom vatten pumpen när du bytte ?
Rost ??
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Tulka »

philsson skrev: denna termperaturmätaren
Bild

Under gängan på din bild finns en kona och motsvarande finns i topplocket.
Detta är det som ser till att det blir vattentät,så det inte behövs något
rörmokarpul med tätningsmedel.

Tillägg; Sätter nog en slant på att det är fel givare till instrumentet.

Tulka
Senast redigerad av Tulka den 15 april 2012 kl. 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av RAINIER »

Det spelar ingen roll hur fläkten sitter. Fenorna pekar mot samma hål i båda fall. Det ända som ändrar är fläktens offset som ändrar om man monterar fläkten åt andra hållet.
Modern cars are nothing but visual pollution !
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Jag har tagit till mig alla tips och testat bilen noggrant i helgen. Drog mig för att riva toppen så jag tänkte att ifall jag hade rost och igensatta kanaler så skulle det komma flagor och gult vatten ifall jag stoppade i något lösande medel i kylaren.
Körde 15 mil med biltemas kylarrensning och rent vatten och 10 mil med maskindiskmedel + vatten. Båda gångerna har vattnet förblivit relativt klart och fint utan rostflagor eller gul färg. Jag läste på nätet att det "ska komma ut massa gult klet" efter 10 mil med maskindiskmedel och rost. Så jag gissar på att mitt system är rent och fint. Inte vågat köra med något starkare med risk för att förstöra packningar och slangar.

Här har ni en bild på kylare och lock direkt efter att jag slått av tänningen efter 15 mil med maskindiskmedel.
Skärmavbild 2012-04-16 kl. 21.16.49.png
Skärmavbild 2012-04-16 kl. 21.16.49.png (224.09 KiB) Visad 10585 gånger
Här är en bild på fläkten, här ser man hur den är monterad med "fasningen" på bladen. Den blåser fint ut mot hjulet hur som helst.
Skärmavbild 2012-04-16 kl. 21.22.09.png
Här är en liten film på hur vattnet cirkulerar med bortplockad termostat. Hur mycket flödar genom bypassen? Känns som jag har rätt bra cirkulation genom motorn då det rinner igenom fint som ni ser och med bra tryck.


Vad gäller värmen i slangarna så hade jag bilen stå ett (bra)tag på tomgång (utan termostat) och kände med jämna mellanrum på slangarna. När temperaturmätaren nästan nådde mitten så var slangarna ljumna men inte jättevarma. Jag kände till ex inte värmen av motorn i ansiktet av att luta mig över bilen eller någon värme på handen från grenröret när jag klämde på den nedre slangen som för övrigt var rätt svår att få ett bra grepp om mellan grenrör och fläkt.
Spontant känns det som att mätaren visar på tok för mycket? Temperaturmätaren hade i princip precis nått mitten när jag kände sista gången.
Bilen har för övrigt under helgen dragit runt 1 liter milen. Kall motor = ineffektiv förbränning? Gått mycket bra annars, jämnt och fint.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av Crona »

philsson skrev:Här är en liten film på hur vattnet cirkulerar med bortplockad termostat. Hur mycket flödar genom bypassen? Känns som jag har rätt bra cirkulation genom motorn då det rinner igenom fint som ni ser och med bra tryck.
Du har inget problem med cirkulationen, montera nytt termostat eller koka det gamla, stoppa i en ugnstermometer i vattnet och se när det öppnar. Du kan sen spänna samma ugnstermometer under kylarslangen uppe vid termostathuset och kolla tempen, när sen termostaten öppnar så känner du på den övre slangen och jämför med den nedre. Om vattnet är omkring 80 grader så kan du hålla några sekunder runt kylarslangen men det bästa är att mäta med någon form av termometer.

När det är helt säkerställt att motorn inte går varm så köper du en ställbar potentiometer och monterar på kabeln från givaren inne vid tempmätataren sen ställer du visaren där du vill ha den och sen kan du sluta fundera över detta problem :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Hur varma blir era bilar?

Inlägg av philsson »

Crona skrev: Du har inget problem med cirkulationen, montera nytt termostat eller koka det gamla, stoppa i en ugnstermometer i vattnet och se när det öppnar. Du kan sen spänna samma ugnstermometer under kylarslangen uppe vid termostathuset och kolla tempen, när sen termostaten öppnar så känner du på den övre slangen och jämför med den nedre. Om vattnet är omkring 80 grader så kan du hålla några sekunder runt kylarslangen men det bästa är att mäta med någon form av termometer.

När det är helt säkerställt att motorn inte går varm så köper du en ställbar potentiometer och monterar på kabeln från givaren inne vid tempmätataren sen ställer du visaren där du vill ha den och sen kan du sluta fundera över detta problem :mrgreen:

//Thomas
Blir glad när jag läser. Känns som jag snart kommer få en pålitlig mätare och en lagom varm bil. =)
Ugnstermometern, monterar man den om jag förstod dig rätt PÅ slangen? Tejpar fast då, eller ska man föra in den i en utav kylarslangarna så den är i direktkontakt med vattnet. Kanske inte spelar någon roll? Tänker att de blir aningens svalare utanför men det kanske är försumligt.
Hur beräknar jag vilka värden jag bör ha på potentiometern?
Skriv svar