Trimmningstips

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Trimmningstips

Inlägg av Hylsan »

Hittade denna som kanske kan vara bra för alla som jag som inte pillat så mycket med a-motorer innan (eller motorer överhuvudtaget).

Går igenom de olika nivåerna på trimning till kojorna och vad man ska tänka på etc.

Ett bra ställe att börja på :)

http://www.theminiforum.co.uk/index.php/tech-articles-mainmenu-30/26-how-to/50-stages-of-tuning-for-the-a-series-mini-engine
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trimmningstips

Inlägg av minitokig »

kul, tack för länken :-)
Nu har man något att göra i jul också!
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Trimmningstips

Inlägg av Flundran »

Hmm, länken verkar inte fungera längre. Finns filen på nåt annat ställe? Jag har just skaffat koja och blev nyfiken på tipsen...
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Trimmningstips

Inlägg av mojoman »

Som sagt länken är kaputt. Själv är man helt färsk när det gäller hundkojor och dess motorer. Men vissa saker har man redan snappat upp och ni får rätta mig om jag har fel.

En orginal motor har sk lågkompskolvar och komp runt 8.3, vilket jag tycker är toklågt, men det finns högkomp kolvar att köpa till så man landar runt 10. Lågkompskolvarna är pefekta om man vill överladda motorn men om man inte vill detta och vill ha lite mer pulver ur motorn så är väl följande som krävs för att få fart på kojan, rätta mig om jag har fel.

nu menar jag enbart 998cc motorn
1. "fast road" kammar
2. vipparmsbrygga med 1.5 lyft
3. helst en topp med större avgas och insugs ventiler (cooper top 12G295)
4. Ställbart kamdrev
5. Bättre insugsflöde, finns ett par man kikat på
6. Bättre avgasflöde, extraktor, blir 2 tum för stort på denna lilla motorn
7. Porta toppen och portmatcha med insug och avgas
8. Högeffekts tändspole och magnetisk eller optisk fördelare
9. Rätt inställd tändning
10. Rätt inställd förgasare med delarna som behövs

Om man nu fixar detta och ställer in allt bra vad skulle ni uppskatta att effekt ökningen skulle bli ? Turbo kan man alltid slänga dit vid ett senare tillfälle, men då kanske man blir tvungen att köpa nya kamaxel igen. 36 vilda åsnor är nog inget jag kommer att trivas med i längden trots den låga vikten, vad man har läst så tar 0-100 22 sekunder, stämmer det verkligen ?

Trodde att man vuxit ifrån trimträsket men icke, trimdjävulen har ett förbaskat hårt grepp om en fortfarande
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Trimmningstips

Inlägg av Hollywood Vampire »

Din 10-i-topp-trim lista ser ju fin ut! Det är väl bara för dig att utveckla den! :)

Finns några trådar här på forumet, samt ytterligare trim-trådar runt om i världen som beskriver 998cc trim! Bara å surfa runt!

2" avgassystem... Kanske lite grovt! ;)
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Trimmningstips

Inlägg av HerrSlentrian »

Om jag inte missminner mig så skriver vizard i någon bok att 1 3/4 tum max eller mest optimala på 998 men att 2" med fördel kan användas på 1275 och uppåt.

Och sen 0-100.... sitter man så pass nära backen som man gör i våra bilar så känns allt snabbt... :-D
Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Skriv svar