Bromsproblem!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
martin.hejdesten
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 april 2005 kl. 14:08
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Bromsproblem!

Inlägg av martin.hejdesten »

Hej.

Jag har problem med bromsarna. De tog inte, gjorde därför en del justeringar (luftade friskt) bytte samtliga packningar i huvudcylindern, bytte bromsoken (hette det så?) pga oljeläckage inne trumman. Justerade anliggningen.

Körde 2 mil till Bilprovningen... sen satt bromsarna nästan fast. Ombesiktning pga anliggande bromsar. De var hyfsat varma och bilen stannade nästan direkt utan gas och med frikoppling. Då ligger de an som f*n.

Innan var problemet att det knappt var någon bromsverkan. Men nu bromsar den men verkar inte släppa tillbaka tillräckligt mycket.

Vad kan vara problemet? Fixa ny huvudcylinder? Har en med tvåkretssystem men bytte alltså samtliga packningar nyligen.

Tacksam för ett snabbt svar!

Martin
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Bromsproblem!

Inlägg av heemini »

Tror inte att det är något fel på huvudcylindern om det är som du beskriver. Kan du ha justerat upp dem för mycket? Sitter bromsbackarna åt rätt håll?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bromsproblem!

Inlägg av minijanne »

kan va returfjädern till handbromsvajern som har tröttnat eller vaheterom trianglarna som handbromsvajern går över...hur som - jag tror det är handbromsrelaterat. Kolla så allt returnerar som dt ska där
martin.hejdesten
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 april 2005 kl. 14:08
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Bromsproblem!

Inlägg av martin.hejdesten »

Det är inte något returfel i huvudcylindern? Jag rev hela huvudcylindern och bytte samtliga packningar. Hålen i cylindern kan ha blivit igensatta av smuts? En väldigt tunn bricka fanns i huvudcylindern när jag rev den. Kan jag ha lagt i den på fel håll etc?

Det är frambromsarna som strular. Efter att ha varit på Bilprovningen så hade jag ingen bromsverkan alls tre dagar senare... Skumt.
martin.hejdesten
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 april 2005 kl. 14:08
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Bromsproblem!

Inlägg av martin.hejdesten »

Jag justerade frambromsarna så att det var en viss liten anliggning för att ha bromsar som tar direkt/snabbt. Kan bromsbackarna ha strulat för att de har legat an? Trummorna var riktigt varma när jag kom in till BP, därav för hårt justerade. Backarna/trumman måste ha utvdigats pga värmen/anliggningen.

Bilen har stått orörd sedan 2001 i ett garage. Har bytt motor (rivit den i bitar) och var mest oroad för att inte få motorn att fungera. Motorn spinner som en katt, men nu var det tyvärr bromsarna som strular. Lite knäckande. Trodde det skulle vara att hoppa in, vrida runt och bara köra. Vore en bra grej att kunna stanna också :)
Skriv svar