för höga avgas värde enligt spb

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
minimokeskåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2010 kl. 06:38
Ort: Trelleborg

för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av minimokeskåne »

Besiktigade min 97a har för höga avgasvärde både CO o HC vid tomgång. Har kopplat upp den på datorn (för första gången) den hade en massa fel loggar dessa nollades och ingen kom tillbaka men värdena kvarstod - - HJÄLP!!
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av makervall »

Den kortvariga lösningen brukar ju vara 10-20% E85. Men du skriver inte hur höga dina värden är.

/Magnus
Austin 850 -66
minimokeskåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2010 kl. 06:38
Ort: Trelleborg

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av minimokeskåne »

Avgas värdena är för höga endast på tomgång CO 4,1 får vara 0,5 HC 683 får vara 100 så det är rätt så stor skillnad har fått tipset tidigare om att blanda i etanol men ser inte det som en hållbar lösning man skall ju vara miljövänlig också :) Fortfarande inga fel loggar men inhandlar ändå 3 givare som KAN spela roll från mini spares för 1500:- Tyckte det var helt okej pengar. Temp givaren var dessutom uppdaterad med en bättre sluttid för kylfläkten.........Någon som har fler förslag?
peter_853
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 juni 2009 kl. 22:57
Ort: Söderhamn

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av peter_853 »

Tjena! hade lika problem med min 97:a. Se till att motorn är riktigt varm innan du kör in, annars så kan du säga åt dem på bilprovningen att hålla lite varv så den kommer upp i temperatur. så fixade jag det på min. lycka till!
minimokeskåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2010 kl. 06:38
Ort: Trelleborg

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av minimokeskåne »

Tack Peter! Tror att den var varm först en resa med frugan på 1,7 mil sedan X antal rundor med bes man enligt frun. Så nog blev den varm allt. Har glömt att nämna att jag även bytte katalysator när stage 1 kittet åkte på...........
Användarens profilbild
mickemicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 april 2010 kl. 16:24
Ort: Bollebygd

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av mickemicke »

du har inget otät avgassystem?, minsta läcka gör att HC,t går i höjden samt om läckan är innan lamdasonden så blir co,t också högt
minimokeskåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2010 kl. 06:38
Ort: Trelleborg

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av minimokeskåne »

Känns inte som om jag har något läck, nej tyvärr inte det i heller........ men tack ändå
minimokeskåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2010 kl. 06:38
Ort: Trelleborg

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av minimokeskåne »

Har nu bytat 2 givare på insuget + tempgivaren som jag nämnt tidigare så är hela avgassystemet nytt inklusive katalysator. passade även på att byta olja o filter. Problemet kvartstår att värdena är för höga men de har halverats............. + De vandrar upp o ner rätt rejält med under en liten sekund så var den faktiskt godkänd för att sedan rusa i höjden kort efter. blir körförbud på Måndag. Känner att det finns 2 delar till att byta lambda sonden o termostat sedan kan det inte vara mer!? Kom gärna med idéer för här börjar det att sina!!
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av Litenmentuff »

med pendlande avgas värden som går upp och ner har jag haft två bilar där lamdan varit paj.
Sen vart det kat:en som va paj på en annan bil när man hade för dåliga värden.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
minimokeskåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2010 kl. 06:38
Ort: Trelleborg

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av minimokeskåne »

Är det nu man skall ge upp!!??
Allt är bytt o genomgånget
Olja +filter
tändstift
vevhusventelation
Monterat stage 1 kit från min i spares
Nytt avgas + katten + lamda sond
nya givare insug 2st
ny temp givare
Har också testat att tanka i 10 liter gräsklippar bensin (miljöbensin)
+ 10 liter e85 hade 7 liter vanlig soppa kvar också
värdena är densamma har provat på 3 olika ställen också med andra ord inte mätarna.........
HJÄLP?!
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av bulten08 »

du har väl satt ditt ett extraktorgrenrör bytte du då grenrörspackningen för minsta läcka där gör att motorn inte går så bra samt att värdena blir fel testa att spruta med startspray runt insugsgrenröret och lyssna om motorvarvet ökar, sedan brukar vacumslangarna bråka och läcka i gummiböjar i slutet på rören och det är främst vad jag har hört den som går från databoxen (map-sensor sitter inbyggd i boxen) till en plastsammankoppling (kommer inte ihåg vad den hette nu) som brukar ställa till det med insprutet.
lycka till /Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
minimokeskåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2010 kl. 06:38
Ort: Trelleborg

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av minimokeskåne »

Tack Marcus!
Skall kolla detta!
minimokeskåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2010 kl. 06:38
Ort: Trelleborg

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av minimokeskåne »

Fortsatta bekymmer. Jag har hittat en bilprovare som godkänner min bil men det är ju inte helt rätt väg att gå tycker jag. Nu har dessutom två andra också hört av sig med Mpi som har samma problem. Vad är lösningen helt enkelt?
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av RAINIER »

bulten08 skrev:du har väl satt ditt ett extraktorgrenrör bytte du då grenrörspackningen för minsta läcka där gör att motorn inte går så bra samt att värdena blir fel testa att spruta med startspray runt insugsgrenröret och lyssna om motorvarvet ökar, sedan brukar vacumslangarna bråka och läcka i gummiböjar i slutet på rören och det är främst vad jag har hört den som går från databoxen (map-sensor sitter inbyggd i boxen) till en plastsammankoppling (kommer inte ihåg vad den hette nu) som brukar ställa till det med insprutet.
lycka till /Marcus
Han har en MPI, de har inga vakuumslangar och MAP sensor i ECU. MAP sensorn sitter direkt i insuget och ger ett elektrisk signal till ECU.
Modern cars are nothing but visual pollution !
1275gt grup 2
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 januari 2013 kl. 22:27

Re: för höga avgas värde enligt spb

Inlägg av 1275gt grup 2 »

Ser du har problem skulle börja med byta lamdan för den styr själv motor och dom går sönder med tiden det borde ge annat värde . Det kan vara värt kolla katen för dom tar stryck att gå fett då är det lika bra köpa en metall kat . Med vänlig hälsning Jörgen
Skriv svar