Luftfilter / luftburk + tändstift

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Luftfilter / luftburk + tändstift

Inlägg av heemini »

Har köpt på mig ett runt luftfilter (K&N) som ska i orginal luftburken när jag monterar Stage 1 kit. Tydligen är det vanligt att borra extra hål i burken när man använder dessa. Någon som har positiva eller negativa erfarenheter av detta? Hur mycket yta ska i så fall bort? På tidigare kojor har jag haft kon-filter men tänkte nu försöka få den lite tystare.
Undrar också vilken typ av tändstift som anses bäst i en 998-motor med blyfri topp? Sitter några superstift med 4 elektroder på varje i nu. Är dessa bättre än de gamla vanliga BP6ES eller vad det nu var de hette. Motorn kommer från en 92:a och går kanonbra.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Luftfilter / luftburk + tändstift

Inlägg av timppa »

Med min gamla förgasare körde jag med borrad låda, hur mkt extra resultat man fick av det är svårt och säga.

Här har du en bra artikel om det:
http://www.calverst.com/articles/FUEL-a ... r_test.htm
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Luftfilter / luftburk + tändstift

Inlägg av heemini »

Stort tack för den artikeln!!!!
Då var det klart...........så var det frågan om tändstiften... någon???? :meck:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Luftfilter / luftburk + tändstift

Inlägg av Manne »

Tändstiften med flera elekroder sägs ju vara speciellt bra på motorer där stiftet sitter "snett" in (som på kojan), vet faktiskt inte om det spelar någon roll. De är i alla fall inte sämre än "vanliga" förutsatt att värmetalet är rätt.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar