Behövs katalysatorn?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Behövs katalysatorn?

Inlägg av lennie »

Bilprovningen vill gärna se att jag har en katalysator men märks det i avgasmätningarna om jag inte har nåt innehåll? Tänkte trä katalsatorhöljet över röret. vill slippa de jobbiga skarvarna längs vägen.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Behövs katalysatorn?

Inlägg av blacksaabrules »

Tja! Om du får till avgasvärdena utan innehåll så bryr dom sej knappast, men om du har en A motor som är konstruerad på 50-talet så är jag något tveksam till att det kommer gå :roll: :wink: .

/ Erik
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Behövs katalysatorn?

Inlägg av lennie »

Jag minns inte vad dom kollar mer än co. och det borde inte katalysatorn påverka.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Behövs katalysatorn?

Inlägg av blacksaabrules »

Om du har en 87 eller 88 års modell så kollar bilprovningen bara co halten, gissar på max 3,5 %. Då är det knappast några problem. Har själv kört med det tricket på en saab av 88 års modell, gick lika bra varje gång :D .
Från 89 så kollar dom väl även Hc halten (max100?) och co (max 0,5?).

Detta är inga uppgifter som jag lovar är helt sanna, men som jag minns dom i soffan just nu iallafall. Sen finns det säkert undantag och andra konstigheter :?

Har du en extra katalysator så är det väl bara att prova, blir inte värre än ombesiktning om du misslyckas.

/ Erik
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Behövs katalysatorn?

Inlägg av Manne »

Det är väl från o med -89 som det är lag på kat, eller?

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Behövs katalysatorn?

Inlägg av bulten08 »

89 blev det lag på kat i Sverige men problemet som jag ser om man kör utan kat är lamdbavärdet blir åt helvete för man kan få ner co och hc värde genom inblandning av etanol men det då lamdbavärdet helt fel den visar mager blandning :D . annars får du väl lösa det med snickra ihop en bra adpater med platta anslutningar med bultar så tar det inte många minuter att byta, sånt man får leva med när man har en sån modern bil :lol:
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Behövs katalysatorn?

Inlägg av optus »

En fråga som rör ämnet.
Skall nog snart byta avgasrör på min Princess -65. Kan jag samtidigt sätta dit en katalysator. Är det någon ide?
Är det svårt ?
Kanske helt onödigt, jag kör ju bara några hundra mil om året.
GOD JUL
från Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Behövs katalysatorn?

Inlägg av lennie »

Bulten: Jag har inget emot katten men det är de platta skarvarna jag inte vill ha och min kat har not inte nog med metall för att svetsas ihop med ett rör.

Jag har ju ingen extra katalysator så det är därför jag funderar en gång extra. känns dumt att söndra en fungerande om det inte går igenom.

Jag fick tips om att gräsklipparbensin (typ aspen) ska gå mycket renare och kompensera om jag inte har katalysator.

En till tanke: Finns det nån anledning till varför jag inte kan ha rör i aluminium? Det dämpar ju i sig själv oxå.

Jag har en 94...
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Behövs katalysatorn?

Inlägg av Mini Maz »

optus skrev:En fråga som rör ämnet.
Skall nog snart byta avgasrör på min Princess -65. Kan jag samtidigt sätta dit en katalysator. Är det någon ide?
Är det svårt ?
Kanske helt onödigt, jag kör ju bara några hundra mil om året.
GOD JUL
från Optus

Nog ingen idé! Då skall man ju helst ha Lambdasond och insprut, för att det ska fungera. Det är ju ingen miljöbil men när man inte kör så mycket så spelar det ingen roll, tycker ifs att det inte spelar nån roll vilket som :D Jag hjälper växthuseffekten ist :lol:
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Skriv svar