Automatlåda ?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Automatlåda ?

Inlägg av heemini »

Har en Austin 1000 från 67 med automatlåda som behöver lite omvårdnad.
Finns det någon som kan ge tips och råd om dessa ganska ovanliga bilar?
Om man bygger om till vanlig låda, vad säger de på besiktningen?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Automatlåda ?

Inlägg av MinMorris »

Vad exakt är det du undrar över? Har du problem med växellådan? Eller är det ännu mer?
Har inte en aning om vad besiktningsmännen säger men alla lagar ska finnas på internet, jag vet bara inte var (transportstyrelsen eller vägverket?), sen tycker jag det är väldigt svårt att tolka. Jag kan bara tänka mig att de kommer reagera om det står automat i pappret och du sedan har en manual växellåda installerad.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Automatlåda ?

Inlägg av John Doe »

Enklast är att du tar och ringer till närmaste SFRO:are http://www.sfro.com/
och hör med den personen eftersom SBAB, Transportstyrelsen och vägverket har NOLL koll då det kommer till dessa bilar har jag märkt...

Jag väntar än idag på att få svar ifrån Vägverket som jag ställde förra året och har även skickat om nästan exakt samma frågor till SBAB utan någon som helst respons!

Jag vet ej om automatlådan finns i min verkstadshandbok och lite sent att gå igenom den just nu, men behöver du motortrimningsdata, underhållspapper mm så hojta så sänder jag över dem till dig då jag har tid =)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Automatlåda ?

Inlägg av minijanne »

Eh, SBAB är ett bolåneinstitut (Sveriges Bostadsfinansieringsaktiebolag)- AB Svensk Bilprovning går under tillnamnet "Bilprovningen"

...ja, min mamma var svenskalärare...
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Automatlåda ?

Inlägg av John Doe »

minijanne skrev:Eh, SBAB är ett bolåneinstitut (Sveriges Bostadsfinansieringsaktiebolag)- AB Svensk Bilprovning går under tillnamnet "Bilprovningen"

...ja, min mamma var svenskalärare...
Haha ^^ Menar det sistnämnda, ABSB :oops: :oops:
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Automatlåda ?

Inlägg av heemini »

Tack för era svar. Har hållt på med kojor i massor av år även om det var ett tag sedan sist. Har dock aldrig haft en med automatlåda. Vet inte ännu riktigt i vilket skick den är utan vill mest höra om det är någon som känner till denna variant om det är så att jag stöter på problem. Är det t.ex. samma motor och växellådsfästen som på den "vanliga"? Är den värd att bevara i orginalutförande?
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Automatlåda ?

Inlägg av John Doe »

Den är ju helt klart värd att bevara i sitt originalutförande :) Det tycker i alla fall jag, men det är min åsikt :D
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Automatlåda ?

Inlägg av MinMorris »

Jag har för mig att både Haynes och den svenska verkstadshandboken ska ha delar av automatlåda.
Vet tyvärr inte hur det är med fäste eller något alls för har aldrig rört en växellåda innan.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Automatlåda ?

Inlägg av Mini Maz »

byte till manuelllåda blir inte lätt.........då motorn är annorlunda är det lättast köpa en motor i samma veva (om du ska ha manuell) fästerna i framvagnen är annorlunda också! Annars är det en trevlig bil med auto, fyrstegad. går som bara den 8)

Stolt ägare till en 78 automatic!
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Automatlåda ?

Inlägg av heemini »

Ja jag hade för mig att något skiljde på motorerna. Men topp och och avgas är väl desamma så det vanliga trimmet är väl bara att "bulta på" ?
Mini Maz skrev:byte till manuelllåda blir inte lätt.........då motorn är annorlunda är det lättast köpa en motor i samma veva (om du ska ha manuell) fästerna i framvagnen är annorlunda också! Annars är det en trevlig bil med auto, fyrstegad. går som bara den 8)

Stolt ägare till en 78 automatic!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Automatlåda ?

Inlägg av Mini Maz »

jaja det går :wink: men blocket har en annnan smörjning, vet inte exakt. allt som skilljer har jag i en tidning 8)
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Skriv svar