växel låda

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
palman

växel låda

Inlägg av palman »

det här är kanske en dum fråga för er kunniga men ja, jag undrar vad som menas med rakskurna växlar.har läst det.



sen hur kan man fixa så att man får lite mer tätt växlad låda. slippa röra runt i gröten hela tiden.



tack på förhand
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: växel låda

Inlägg av Ubba »

palman skrev:det här är kanske en dum fråga för er kunniga men ja, jag undrar vad som menas med rakskurna växlar.har läst det.



sen hur kan man fixa så att man får lite mer tätt växlad låda. slippa röra runt i gröten hela tiden.



tack på förhand
Tjena! Jag fick själv svaret på den frågan häromdagen. Det är som det låter, dreven i växellådan, på slutväxlen och på dreven mellan motor och låda är raka i skurningen och inte "sneda" som på nyare bilar. Detta gör att du nästan kan växla utan att frikoppla och får minskad friktion. Plus att det låter förbannat gott... :wink:



Ett svar på din andra fråga finns här:



http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic.php?t=98
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
palman

Re: växel låda

Inlägg av palman »

Ubba skrev:
palman skrev:det här är kanske en dum fråga för er kunniga men ja, jag undrar vad som menas med rakskurna växlar.har läst det.



sen hur kan man fixa så att man får lite mer tätt växlad låda. slippa röra runt i gröten hela tiden.



tack på förhand
Tjena! Jag fick själv svaret på den frågan häromdagen. Det är som det låter, dreven i växellådan, på slutväxlen och på dreven mellan motor och låda är raka i skurningen och inte "sneda" som på nyare bilar. Detta gör att du nästan kan växla utan att frikoppla och får minskad friktion. Plus att det låter förbannat gott... :wink:



Ett svar på din andra fråga finns här:



http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic.php?t=98




jo jag satt och läste det innan. men jag föstod inte riktigt vad han menade med det. sitter distanserna där redan lr ska man göra egna.



ajja tack så mycket för svaren. ha en forsatt bra helg
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Inlägg av Babas »

jag köpte mig en guick shift från england den kostade 25 pund fast man fick ta några delar från den som sitter i bilen orginal men den funkar riktigt bra och man få betydligt kortare lägen. nästan så det va svårt att hitta upp till 3an i början=) men det va bara en vanesak
palman

Inlägg av palman »

Babas skrev:jag köpte mig en guick shift från england den kostade 25 pund fast man fick ta några delar från den som sitter i bilen orginal men den funkar riktigt bra och man få betydligt kortare lägen. nästan så det va svårt att hitta upp till 3an i början=) men det va bara en vanesak




aha okok.men har inte typ dalhems lr nån här i sverige det. var i england köpte du de??

hur vet man om man har road change på den..



tack på förhand :D
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Inlägg av Babas »

kommer inte ihåg vilken affär jag beställde den ifrån men det va inte ifrån nån av det stora affärerna. men de har den i de flesta äfferna tror jag. det finns säker att köpa på jana eller dalhems men det blir nog nästan billigare att ta den från england. om du läser miniworld eller nån annan tidning så bruka de har med quike shift på rätt många annonser.



den andra frågan kan jag tyvärr inte svara på.
Användarens profilbild
Peder
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 22:16
Ort: Malmö

Inlägg av Peder »

Rakskurna drev i växellådan ger bättre kraftöverföring (färre hästar "försvinner" i växellådan) med den nackdelen att det låter mycket, eller "gott" som Ubba sa. Helt klart ett race-ljud i mina öron :) Tänk dig ljudet

av backväxeln som är rakskuren på de flesta bilar.



Det där med att växla utan att koppla visste jag inte, det kan ju vara en bonus.



Att växlarna ligger som de gör i kojans låda är för att motorn från början

är ganska svag (rätta mig här om jag har fel) och man måste varva mycket

även i låga hastigheter för att få nått vrid. Har man trimmat motorn kan

man ju sätta dit en låda från vissa andra A-motorbilar typ Allegro, Metro och såna, fast exakt vilka lådor som passar till vad har jag inte koll på.
mongoose

Inlägg av mongoose »

Cross-växla är nog inte att föredra med vanliga 4-synk. rakskurna drev,däremot "Dog-box" utan synk.ringar sägs kunnas hanteras mer våldsamt!

"straigth-cut blues"/Mongoose
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

palman skrev:
Babas skrev:hur vet man om man har road change på den..



tack på förhand :D


Lyft på mattan å kolla om plåten/golvet är "runt" vid växelspaksdamasken,är det det har du INTE rodchange!

Eller hissa upp bilen och kolla,har bilen en aluminium-balk mellan motor och växelspak är det en "Remote"



Är det däremot "kantigt" mer som om det är lådformat vid växeldamasken är det en rodchange du har.

På dessa går det 2 stänger mellan växel-låda och spak.



-73 är lite "svår" eftersom det är året dom bytte från remote till rodchange.
Skriv svar