1275 motor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
wille
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 december 2004 kl. 11:55
Ort: Halmstad

1275 motor

Inlägg av wille »

Någon som vet om en 1275 motor från Allegro-79 passar rakt in ien Mini från 73. Är lite osäker om Allegromotorn har rodshift eller remotechange.



Hasse
Nyman
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 december 2004 kl. 23:20
Ort: Söderköping

Inlägg av Nyman »

Japp,passar rakt av om du använder motorfästen från Mini.

Allegro har rod-låda.
suzi

Inlägg av suzi »

Hei!! Utvekslingen blir vel feil med allegro gear!? :D
mongoose

Inlägg av mongoose »

Fritt översatt? På en Allegro-låda har du 3,93(tror jag) i utväxling!

Mula dit en 3,44 (org. Mini 1000,samtliga modeller),så blir den ngt mer behaglig för landsvägskörning,but as we say...It all yours!

3,93= rapp som faan i starten,men taskig toppfart!

3,44= helt ok start och medelmåttig marsch-fart!

För att gå till ytterligheter...tjacka nån trimningshandbok och plöj lite utväxlingar,eller ännu bättre...snacka med nån gammal race-räv på forumet ang.utväxlingar!

"Cherry-bomb" /Mongoose
joakim

tja!!

Inlägg av joakim »

vad är en Allegro???? bild vill jag se?? så man vet vad man ska hålla ögona öppna för!!!
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Gå på google och sök på austin allegro under bilder. där finns massor med bilder på bilen.
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Inlägg av Magnusson »

En Allegro är ingen snygg skapelse tro mig :wink: Det enda man kan ha dem till är som vinterbil och till våren plocka ur motorn! Men SE UPP det finns Allegro`s med andra motorer (1500cc) som inte passar i kojan.
Går det så går det!!
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Inlägg av Babas »

jag har köpt en allegro 1275 motor som jag nu ska snygga till och kolla över den lite och så=) så nu har man räddat nästa vinter också för då ska den sättas i.
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

bäste herr magnusson!

att påstå att austin allegro är ful, är

som att påstå att leyland princess är snygg. 8)
palman

Inlägg av palman »

Babas skrev:jag har köpt en allegro 1275 motor som jag nu ska snygga till och kolla över den lite och så=) så nu har man räddat nästa vinter också för då ska den sättas i.


hellu... jag har redan en allegro motor i min koja tydligen. fast är itne säker på vad det är för motor. mätte upp kubiken idag och blev lyckligt överraskad. 1298,5 cc.. läckert..men vad kan det vara för motor??.. dom på dalhems trodde det skulle vara en allegro motor.. hur många pållar är där i en sån.. har dubbla su förgasare, extrktor grenför, annan kam och toppen är portad..



tackar
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

tallefjanten skrev: leyland princess är snygg. 8)


Mr Four-feet har helt rätt!

Men bara om huven hålls uppe av en woodstock :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Inlägg av Miggel »

allegron...hade den inte någon typ av vinyltak? Kommer ihåg att min bror berättade någonting om att han körde efter allegro av en kompis av honom....kom tydligen lite luft under taket....sen blåste hela sk**en sönder...!!

Inte roligt om man kör direkt efter, men när han berättar så dö jag av skrat
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Inlägg av Miggel »

Jo...jag igen...när vi pratar om 1275...jag har två hemma. En som skulle vara lite större typ 1380 (men när jag kollade så passade inte mina nya 73.5 kolver....) och en orginal 1275 ifrån en annan bil (icke mini i varje fall, konstig motorfäste och guldfärgad växellåda......kan det ändå vara en allergro?)

I varje fall båda är 1275 A, inte A+.....spelar detta någon större rol när man till exempel vill använda blocken till en "1380-snab-som-satan-hundkoja"?
Skriv svar