motorn överhettad
- e_franklin
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 1 maj 2006 kl. 15:11
- Ort: Göteborg
motorn överhettad
jag har lite problem med min mini clubman -72:a.
det första är att om man har för låg tomgång så lyser lampan som varnar för nånting med oljan. det är ju bara att höja tomgången lite så slocknar den.
men det största problemet är att det börjar koka efter bara 2.5 mil ungefär, och när den blir för varm så börjar lampan om oljan lysa igen.
jag har bytt vattenpump för inte länge sedan och jag ser inga läckage nånstans. vad kan det vara som gör att den börjar koka efter bara 2.5 mil?
det första är att om man har för låg tomgång så lyser lampan som varnar för nånting med oljan. det är ju bara att höja tomgången lite så slocknar den.
men det största problemet är att det börjar koka efter bara 2.5 mil ungefär, och när den blir för varm så börjar lampan om oljan lysa igen.
jag har bytt vattenpump för inte länge sedan och jag ser inga läckage nånstans. vad kan det vara som gör att den börjar koka efter bara 2.5 mil?
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
- e_franklin
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 1 maj 2006 kl. 15:11
- Ort: Göteborg
jag har inte bytt termostat men jag har sköljt ur den. det gjorde jag när jag bytte pumpen. det ser inte ut som att det är nåt fel på kylaren iaf och fläkten sitter på rätt håll. jag har inte kollat om det är olja i det. får ta och göra det sen då för om toppen är sönder så är det ju inte så bra precis.
vad kostar en termostat och var sitter den egentligen?
Edit: jag har kollat om det fanns olja i den men det verkar det inte göra. ser ingen olja och det smakar inte olja.
vad kostar en termostat och var sitter den egentligen?
Edit: jag har kollat om det fanns olja i den men det verkar det inte göra. ser ingen olja och det smakar inte olja.
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
- e_franklin
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 1 maj 2006 kl. 15:11
- Ort: Göteborg
den stannar på normal temp ett tag sen blir den varmare och varmare
jag var inne på macken här hemma och dem sa att det med att den blir varm är nog kylaren och det med oljan är nog att oljepumpen är sönder och måste bytas.
då måste hela motorn ur sa dem med och om motorn ska ur så borde man ta och fräsha upp hela den, så jag funderar på vilket som inte kostar för mycket tid och pengar om man ska ta och köpa en begagnad motor som är nyrenoverad eller om det är värt att plocka isär hela motorn och skaffa nya delar och byta ut de som är slitna?
jag var inne på macken här hemma och dem sa att det med att den blir varm är nog kylaren och det med oljan är nog att oljepumpen är sönder och måste bytas.
då måste hela motorn ur sa dem med och om motorn ska ur så borde man ta och fräsha upp hela den, så jag funderar på vilket som inte kostar för mycket tid och pengar om man ska ta och köpa en begagnad motor som är nyrenoverad eller om det är värt att plocka isär hela motorn och skaffa nya delar och byta ut de som är slitna?