Kylarvätska i olja / topplock

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Kylarvätska i olja / topplock

Inlägg av MinMorris »

2015 hade vätskan blivit grå i bilen. Den parkerades och tömdes. Idag fick jag loss topplocket men såg inget konstigt med varken toppen eller topplocket. Hur kan man göra nästa felsökning? Vad är troligt fel enligt foto på cylinder närmast kylaren? Varför så mycket smuts och ytrost, normalt? Kan man rengöra allt med bräkleen eller vad rekommenderas? Aldrig öppnat en motor förr.
 
 
Bilagor
20220727_171239.jpg
20220727_173833.jpg
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Kylarvätska i olja / topplock

Inlägg av Crona »

Hur såg toppackning ut?
Men troligen så fick du bruka rätt mycket våld för att gå av den så man kan nog inte se så mycket på den ändå.

Du kan rengöra alla delarna med breakclean det skadar inget men du lär ju knappast få bort gravrosten med breakclean.

Stålborste på en borrmaskin kan du testa med, sen smärgelduk på en planskiva och dra toppen där sen samma sak med blocket.

Sen en lång riktlinjer på tvärs över blocket och se så att det är hundra rakt sen samma sak på toppen.

Är allt rakt då ny toppackning och montera samman och testa.

Men även ventilerna behöver demonteras och rengöras och slipas in i ventilsätena så de blir täta.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Kylarvätska i olja / topplock

Inlägg av MinMorris »

Vet inte vart all skit kommit ifrån. Packningen såg bra ut, i metall, kanske alla mini är. Bara en lätt klapp med gummihammaren så lossade toppen.
Toppen såg rak ut med stålskalan men ännu inte testat blocket.
Blir rengöring och se om något nytt syns. Sen kolla hur jag får isär ventilerna. Tack för tipsen! :)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Kylarvätska i olja / topplock

Inlägg av MinMorris »

Uppdatering
Toppen ser ok ut, rak och fin. Ventilsäten kommer nog fungera, kanske slipa en vända till.
Avgasventilerna var utom räddning och jag kommer att få köpa nya tillsammans med tätningar då de vittrade av.
Rosten i kolvgång är 98% borta och ska slipas till lite till innan allt skruvas ihopa.
Om det inte håller får jag ta ner motorn helt för totalrenovering.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Kylarvätska i olja / topplock

Inlägg av Hylsan »

friskt kämpat, hälften vunnet :)  :meck:
 
 
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar