Växellåda MG 1300 GT 1969

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Koja72
Inlägg: 42
Blev medlem: 6 september 2020 kl. 20:42

Växellåda MG 1300 GT 1969

Inlägg av Koja72 »

Då va de dax för funderingar igen. Jag har en MG 1300 GT motor med växellåda som jag tänker använda till min koja.  Men de är ju så mycket man inte har koll på som nybliven kojägare.
Fråga 1: växellådan kan jag köpa lager,drev,packningar o.s.v till hundkoja eller är delarna olika i mått o.s.v?

Fråga 2: koppling och svänghjul kan jag ha original eller behöver jag ha häftigare prylar (1301cc ca 100hk)
 
Fråga 3: A eller A+ vad har jag 🤔 passar delarna emellan eller är de olika och isf vad?

Fråga 4: vad är en lämplig utväxling för både väg och ändå ha lite tryck i prylarna?

De blev några frågor men googlar man om dessa saker blir man ju förtvivlad.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Växellåda MG 1300 GT 1969

Inlägg av Cooper-74 »

Fråga 1: kan sammanfattas såhär, same shit different day.
Eller ja det är samma grejor. Lika klena!
Din MG låda är på intet sätt starkare än kojalådan som sitter original i din 72:a.
MÖJLIGEN kan drevsatsen vara mer tätstegad än kojallådan. Bara att räkna antal kuggar och jämföra.
Eftersom din MG låda gått med högre effekt KAN den vara mer sliten i lager synkringar m.m. än din 72:a låda, men allt sånt kan även bero på tidigare ägares skötsel av oljebyte, körstil m.m. Med andra ord smått omöjligt säga vad som behöver bytas.
Ta de bästa delarna ur båda? Komplettera med nytt?
Satsa på bästa tänkbara synkringar.
Renovera diffen, alternativt byta den mot en ny fin 4-pin diff som håller bättre.

Fråga 2: skojigare med ett lättare svänghjul men inget nödvändigt, din MG motor KAN ha ett extra tungt och det vill man definitivt inte ha. Jämför med det i 72:a motorn.
Koppling: nya fräscha grejor, kanske en hårdare "diafragm" orange?

Fråga 3: din är A A+ dök upp mitten 80-tal ungefär

Fråga 4: ja du, en del vill ha 3,765 till trimmad kojamotor andra 2,76 för med hundra hk orkar den glatt med den senare och får dig att stå ut med bilen pga lägre varv i svenska hastigheter.
Du kanske skulle prova med 3,44 som sitter i original växellådan? Helt en smaksak hur man vill ha acc eller trevlig touringvagn.
Den lär bli kvick med 100hk/6-700kg ändå, samtidigt som en Toyota Supra eller en modern Ford Fiesta spöar dig ändå..
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Växellåda MG 1300 GT 1969

Inlägg av Cooper-74 »

Sen bör du ändå basera din växellåda på den som ursprungligen satt i din koja ändå, återkommer med mer om detta 😉
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Växellåda MG 1300 GT 1969

Inlägg av Hylsan »

Spänningen är olidlig, varför denna cliffhanger :D
 
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Växellåda MG 1300 GT 1969

Inlägg av Cooper-74 »

Hylsan skrev: 27 november 2020 kl. 16:14 Spänningen är olidlig, varför denna cliffhanger :D
 

 
Det du 😉 😜
 
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Växellåda MG 1300 GT 1969

Inlägg av Cooper-74 »

MG 1300 lådan har en gummimojäng mellan diffhus och växellådsbalken som kojelådan inte har, sen sitter skruvarna som håller ihop dessa två delar på sidan av dessa två delar på MG lådan. Underifrån på kojelådor!
Gissar tanken med denna gummimojäng var en tystare bekvämare bil, MG:n alltså! 

Har aldrig monterat MG-låda i kojan men skulle tro det går, möjligen hamnar växelspaken längre bak(?)
Hade alltså valt att använda/renovera kojelådan och skruva fast MG-motorn ovanpå. 

Om trådskaparen har tillgång till brotschar så bör du byta bussningarna i diffkåporna och brotscha dessa till rätt storlek för inre drivknut, så kommer packboxarna i diffkåporna vara längre och förhoppningsvis med lägre mängd oljeläckage (en koja läcker egentligen inte olja, den markerar bara sitt revir...) som resultat.
 
Brukar rekommendera att byta alla 4-5* packboxar i kojemotorn om den är ur bilen, brukar spara mycket olja, samt eventuellt kopplingslir.
Dessa packboxar kostar väl ungefär samma som en dunk olja, snabbt insparat med andra ord.

*Fyra packboxar om det är motor med remote-växellåda som i detta fall, fem i en rodchange-växellåda.
Jaja, det sitter väl några till ovanpå diffhuset på en remote-växellåda. Nåt får ni kolla upp själva! 😜
 
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Växellåda MG 1300 GT 1969

Inlägg av Cooper-74 »

Original slutväxel i en 70-talskoja med 998cc motor är 3,44-1
Original slutväxel i MG1300 är 3,65-1 
 
Jo en sak till, montera i en central oil pickup! 
Så kan du hålla full gas i både vänster och högerkurvor!
Som namnet låter så suger dylik oljepickup oljan i mitten av växellådan istället för bara en bit till höger, vilket är obra i snabba högerkurvor. 
Kostar som regel ingen jättepeng (2-3-400?), dock brukar passformen vara lite sådär. 
Kan kräva lite övertalning få dit, samt eventuell justering av frigång mot vevaxeln.

Man kan göra en sån oljepickup själv, men bör nog hårdlödas.
Åtminstone har dom från MiniSpares/MiniSport varit hårdlödda. 
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Växellåda MG 1300 GT 1969

Inlägg av Hylsan »

Mycket utförligt svar, tackar själv för info då jag sitter själv på en mg-motor som ska renoveras.

Skickat från min BV9700Pro via Tapatalk

Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar