Drivknuts byte

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Drivknuts byte

Inlägg av Ihlberg86 »

Hej alla.

Jag tänkte passa på att byta dom yttre drivknutarna, innan vintervilan.

När jag väl fått ur båda drivaxlarna. Så såg jag att jag har beställt fel knutar. Mina gamla hade en mindre diameter än dom nya.

Jag har mätt diametern på mina gamla, längst ut vid den gängade delen. Där har jag 15,5 mm. Är det någon som vet vilken knut jag ska ha ifrån minispares??

Sen förstår jag inte hur jag ska få av knuten ifrån axeln. Sitter det någon låsning??
 
Bilagor
D06F85B1-B8C4-4CA9-AE3F-9837A0FA84D2.jpeg
8539FE0A-6A7C-4E24-885F-5888C95CA534.jpeg
322EE266-F824-4113-8EF1-D0DE0C1DF551.jpeg
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Drivknuts byte

Inlägg av Ihlberg86 »

Den nya knuten hade en diameter på 21,7 mm.

Till info så har jag trumbromsar 
 
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Drivknuts byte

Inlägg av Cooper-74 »

Skulle tro du har fått/beställt dom grövre drivknutarna passande Cooper S och 1275Gt m.fl.

Antagligen har du redan fått loss knutarna, men om inte prova då göra såhär istället:
Spänn fast drivaxeln vågrätt i skruvstädet, håll sen drivknuten rakt ut, knacka på drivknuten med gummiklubba-träbit-handslägga ja bara nånting lagom hårt lite lagom så ska den lilla låsringen släppa väldigt lätt.
Brukar inte kräva våld.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar