Sida 1 av 2

Kolvar 1275cc

Postat: 4 oktober 2020 kl. 09:32
av Koja72
Om ja vill köpa hög komps kolvar till en 1275cc kan jag då köpa till vilken 1275cc som helst eller är de olika utförande på dom. Motor är iaf en 69 1275cc med 75hk.
vill gärna ha lite tips på att få bra fart i den också.

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 4 oktober 2020 kl. 10:48
av minimini
jag köper aldrig kolvar i den storlek som sitter i.
köper alltid en storlek större o lämnar in blocket o får det borrad efter dom nya kolvar
så toleransen stämmer 100%
risken är att dom kolvarna du köper är liiiite större än dom som sitter i , o då riskerar du den skär
eller lite mindre, resultat dålig komp o motorn skramlar

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 4 oktober 2020 kl. 13:19
av Koja72
Jo självklart så borrar jag den. Men är de skillnad på 1275 och 1275 är min undran.

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 4 oktober 2020 kl. 13:52
av Cooper-74
För att svara dig på din fråga: I princip ja, så gott som alla 1275 kolvar passar på dina vevstakar.

Eftersom det är en MG 1300 motor du utgår från så har den samma "höga" kompression som en Cooper S' dvs 9,75-1
Men motorerena som satt i Austin Metro, vassast då MG Metro så fanns dom nog upp till 10,4-1
Så kolla hos www.minispares.com efter kolvar
Sen är det nåt med "there is no substitute for cubic inches" så många borrar upp motorn ifrån 70,61(standard) till 73,5mm vilket ger dig 1380cc

Vad sen gäller trimning är det så olika tycke smak och budget, en del tycker en kamaxel som inte börjar dra ordentligt förrän 2500-3000 varv är skitjobbig medan andra tycker det är fräckt med lite orolig tomgång.

Vill du ha 80-85hk eller över 100? Över 100hk =dyrt!

Själv, med ålderns rätt vill jag nog ha en kamaxel som t.ex Kent 266 som ska dra fint från 1500 varv och uppåt 6-7000 v/min

Men en Kent 286 graders är helt klart roligare.
(Kan sälja en ny oanvänd Kent 310 graders men då ska du sikta på fullrace rakt igenom, med 13-14 till 1i komp...)

Är du händig och kunnig nog att porta toppen?
Din MG topp ska ha största ventilerna, lika stora som vanligaste Cooper S' toppen.
Men toppen från en Austin Allegro har större kanaler från början, än MG toppen.

Nu har du mest troligt dubbla 1,25" SU förgasare, renovera upp dom och justera in dom så räcker dom ett tag.
En del gillar vrålande Weber 45:a, men då får du såga hål i torpedväggen (batterilåda!)

Eller kan man ta en SU Hif6 eller senare (nästan) samma SU Hif44 från en Volvo (båda med 45mm hål igenom), det ihop med nytt insug passande denna förgasare är nog billigaste och rätt enkel kombination.
Ihop med rätt nål i förgasaren förstås!

Sen bör du renovera växellådan. Dessa slits mer än på andra bilar pga motorn som förorenar oljan.

Orginal i växellådan på din 72:a motor ska det sitta 3,44-1 slutväxel.
Orginal i MG växellådan ska det sitta 3,65-1i slutväxel.
Samma där, tycke och smak, acc eller toppfart?
Finns ner till 2,76-1 vilket ger behagligt lågt* varv
(*allt är relativt.. lågt varv för koja.)

Sen finns det massor av andra utväxlingar, samt tätstegade rakskurna drev med mycket "tjut"

Bästa vore om du köpte böckerna
How to modify your mini och/eller 400+ sidor tjocka Tuning British Leyland A-series engine båda skrivna av David Vizard
Båda två ger dig mycket fakta om vad som är bra eller dåligt att modifiera.

Men absolut bäst hade varit om du av någon snäll kojeägare fick prova eller provåka en småtrimmad 1275 så du fick uppleva skillnaden på 36hk i en standard Mini1000 och 70-80hk, kan lova dig det känns skillnad.
Men är du van vid Toyota Supra eller dylikt med 1000hk känns det mesta slött..
 

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 4 oktober 2020 kl. 15:03
av minimini
Koja72 skrev:
4 oktober 2020 kl. 13:19
Jo självklart så borrar jag den. Men är de skillnad på 1275 och 1275 är min undran.

 
ok då missuppfattade jag din fråga, trode du menade olika komp o bara köpa o stoppa i maskinen
kollapå minisport dom har olika trimsatser, då får du grejor som lirar ihop

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 4 oktober 2020 kl. 17:45
av Koja72
Jo jag är ju van hk men inte supra 😂.
Jag tycker bara att de är roligt att skrämma upp 1275an lite extra absolut inte för att de behövs men små fordon med för mycket tryck i är ju bara vansinnigt kul👌.
Jag kommer inte att borra till 1380cc men borrar nog
0.20 ev 0.40 lite roligare kam typ den 266 eller 286 som du cooper-74 föreslog med dubbla su och vad de gäller porta toppen så går nog de bra också skulle jag tro. Vad är skillnaden på 266 och 286? Kanske ett set 10,4 kolvar skulle funka också. Eller vad tros om de?

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 4 oktober 2020 kl. 18:57
av Crona
Koja72 skrev:
4 oktober 2020 kl. 17:45
Vad är skillnaden på 266 och 286? Kanske ett set 10,4 kolvar skulle funka också. Eller vad tros om de?


 
För något år sedan så skrev jag ett blogginlägg om vad 266 och 286 egentligen betyder ni hittar det HÄR

Om du vill ha en körbar och trevlig motor så skulle jag rekommendera 266 kamaxeln och plana toppen, hur mycket det avgör vilket kompressionsförhållande du har idag så när du bestämt dig för vilka kolvar så räknar du fram kompressionsförhållande, med en 286 kamaxel så blir det nervösare på låga varv men varvar högre men det kräver också att resten av motorn är anpassad för 8000 rpm :mrgreen:

HÄR  finns ett inlägg om hur du räknar ut kompressionsförhållandet.

//Thomas
 

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 17 oktober 2020 kl. 23:35
av Koja72
Så här blir de nog: hög komp kolv 0,40 borr
Kam blir kenth 276, dubellänkad kedja + alla andra slit delar lager oljepump osv. Funderar på om jag ska köra på weber 45 också möjligen h stakar. Va tror ni om den idén?

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 18 oktober 2020 kl. 06:03
av Cooper-74
Inga kolvar med plan kolvtopp!
Hade själv inte lagt pengar på byte av vevstakar, däremot kollat dom du har efter eventuella brister.
Nya vevstaksbultar, eller muttrar.

Ps, har en Kent 276 liggande som aldrig lär bli använd, om den kan vara intressant. Har för mig den är oanvänd dvs Nos.
PPs, Crona kommer jubla över ditt förgasarval 😂😂 kanske han även lägger upp länk till lärorik film om hur man bäst brukar en Weber 45 (internt skämt..)

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 18 oktober 2020 kl. 10:25
av Koja72
Kamen kan vara av intresse ge mej ett pris bara👍

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 18 oktober 2020 kl. 21:43
av Crona
Cooper-74 skrev:
18 oktober 2020 kl. 06:03
Crona kommer jubla över ditt förgasarval 😂😂 kanske han även lägger upp länk till lärorik film om hur man bäst brukar en Weber 45 (internt skämt..)


 
Ja Weber ja, om du inte kört med Weber tidigare och har erfarenhet av förgasarna så avråder jag dig att börja med en Weber efter en motorrenovering där du inte riktigt vet var du står när förgasaren skall bestyckas.

Jag skrev ett blogg inlägg om Weber för några år sedan, visst det är lite sarkastiskt skrivet men läs ändå texten så förstår du komplexiteten i denna förgasare kontra en SU där man väljer nål och fjäder sen är det bra, med en Weber så krävs det rullande landsväg om man skall få till det någorlunda.

Blogginlägget hittar du HÄR här finns även en länk till filmen som Cooper 74 refererar till "Gotländska varpaförbundet tränar"

//Thomas
 
 

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 19 oktober 2020 kl. 03:04
av Cooper-74
Tänk sen om det funnits någon kunnig på SU som har alla 6-700 nålar och de fem-tio olika fjädrarna hemma som glatt körde detta i bromsbänk i detta land.

Avsevärt lättare hitta någon som kan Weber, även om det mesta nu är insprut dom "mappar"

Om du nu ändå vill ha Weber så ska du få enklaste tipset angående så kallad Weber-låda, alltså att stoppa i hålet som krävs.
Köp helt enkelt en batterilåda, sån det sitter i bagaget.
Det var så dom gjorde förr!
Sen behöver du antagligen längre gaswire, dra om elsystemet m.m. m.m.
Men det är din bil och du som först och främst ska gilla den, så bygg som du vill!

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 19 oktober 2020 kl. 19:11
av Crona
Cooper-74 skrev:
19 oktober 2020 kl. 03:04
Tänk sen om det funnits någon kunnig på SU som har alla 6-700 nålar och de fem-tio olika fjädrarna hemma som glatt körde detta i bromsbänk i detta land.



 
Nu låter du lite negativ, du behöver ju bara nålar som passar till den förgasaren som är tänkt att köra med och sen kan man ju ganska enkelt minska ner det till nålar som ligger någotsånär inom ramen för var man tror sig hamna plus ett 1000 papper sen löser man det genom att snurra nålen några varv i sandpappret och sen testa igen.

Men man skall vara lite försiktig överst på nålen då det påverkar CO halten på tomgång men inte något annat, det skiljer väldigt lite mellan de olika nålarna mellan stegen 1-5 på bilden, men från 6 och neråt skiljer det desto mer mellan de olika nålarna.
nal.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 19 oktober 2020 kl. 23:46
av Koja72
Jo då har ja hållt på med förgasare allt och då bra mycket mer avancerade.😉
Nu är de ju 2020 så jag brukar använda mej av bredband lamda de funkar jätte bra.
Är väl inga större trubel att lyckas få plats med den flyttar jag på en del av torpeden så är de löst👍

Re: Kolvar 1275cc

Postat: 20 oktober 2020 kl. 09:40
av Crona
Koja72 skrev:
19 oktober 2020 kl. 23:46
Nu är de ju 2020 så jag brukar använda mej av bredband lamda de funkar jätte bra.


 
Vad använder du för inkoppling/box för att få bredbandslambdan att fungera så du får ut något relevant värde från den?
En smalbandslambda behöver bara plus och minus sen har man ett värde från den men det är ju inte lika enkelt med en bredbandslambda.

//Thomas