För att svara dig på din fråga: I princip ja, så gott som alla 1275 kolvar passar på dina vevstakar.
Eftersom det är en MG 1300 motor du utgår från så har den samma "höga" kompression som en Cooper S' dvs 9,75-1
Men motorerena som satt i Austin Metro, vassast då MG Metro så fanns dom nog upp till 10,4-1
Så kolla hos
www.minispares.com efter kolvar
Sen är det nåt med "there is no substitute for cubic inches" så många borrar upp motorn ifrån 70,61(standard) till 73,5mm vilket ger dig 1380cc
Vad sen gäller trimning är det så olika tycke smak och budget, en del tycker en kamaxel som inte börjar dra ordentligt förrän 2500-3000 varv är skitjobbig medan andra tycker det är fräckt med lite orolig tomgång.
Vill du ha 80-85hk eller över 100? Över 100hk =dyrt!
Själv, med ålderns rätt vill jag nog ha en kamaxel som t.ex Kent 266 som ska dra fint från 1500 varv och uppåt 6-7000 v/min
Men en Kent 286 graders är helt klart roligare.
(Kan sälja en ny oanvänd Kent 310 graders men då ska du sikta på fullrace rakt igenom, med 13-14 till 1i komp...)
Är du händig och kunnig nog att porta toppen?
Din MG topp ska ha största ventilerna, lika stora som vanligaste Cooper S' toppen.
Men toppen från en Austin Allegro har större kanaler från början, än MG toppen.
Nu har du mest troligt dubbla 1,25" SU förgasare, renovera upp dom och justera in dom så räcker dom ett tag.
En del gillar vrålande Weber 45:a, men då får du såga hål i torpedväggen (batterilåda!)
Eller kan man ta en SU Hif6 eller senare (nästan) samma SU Hif44 från en Volvo (båda med 45mm hål igenom), det ihop med nytt insug passande denna förgasare är nog billigaste och rätt enkel kombination.
Ihop med rätt nål i förgasaren förstås!
Sen bör du renovera växellådan. Dessa slits mer än på andra bilar pga motorn som förorenar oljan.
Orginal i växellådan på din 72:a motor ska det sitta 3,44-1 slutväxel.
Orginal i MG växellådan ska det sitta 3,65-1i slutväxel.
Samma där, tycke och smak, acc eller toppfart?
Finns ner till 2,76-1 vilket ger behagligt lågt* varv
(*allt är relativt.. lågt varv för koja.)
Sen finns det massor av andra utväxlingar, samt tätstegade rakskurna drev med mycket "tjut"
Bästa vore om du köpte böckerna
How to modify your mini och/eller 400+ sidor tjocka Tuning British Leyland A-series engine båda skrivna av David Vizard
Båda två ger dig mycket fakta om vad som är bra eller dåligt att modifiera.
Men absolut bäst hade varit om du av någon snäll kojeägare fick prova eller provåka en småtrimmad 1275 så du fick uppleva skillnaden på 36hk i en standard Mini1000 och 70-80hk, kan lova dig det känns skillnad.
Men är du van vid Toyota Supra eller dylikt med 1000hk känns det mesta slött..