Startmotorn kopplar ur för tidigt

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Startmotorn kopplar ur för tidigt

Inlägg av Mats »

Har ett lite irriterande problem vid start. Startmotorn som är av den solenoid-fria typen aktiveras och kopplar alltid in precis som den ska, men så fort motorn ger minsta tändning kopplar drevet ur igen och fortsätter snurra i urkopplat läge med ett vinande ljud. Så får man hålla på 2-4 gånger innan man får igång den, både vid varm- och kallstart, men sen går motorn fint utan problem.

Mina misstankar har än så länge varit att antingen får startmotorn inte tillräckligt med ström eller så är tändningen fel. Jag har:

- Köpt nytt batteri.
- Smörjt upp drevet på startmotorn så att den glider finfint.
- Rengjort alla jordpunkter och spänningspunkter.
- Testat att jorda startmotorn direkt med startkabel. Men jag tycker faktiskt inte att startmotorn känns trött på något sätt.
- Kollat tändstift, justerat tomgång och tändning.
- Testat med en annan startmotor. Visserligen lika begagnad, men med exakt samma resultat.
- Kollat kol i startmotor.
- Kollat slitage på drev. Tycker inte att det ser särskilt slitet ut.

Någon som har några andra idéer? Ska även kolla kuggarna på svänghjulet men slitagebilden på drevet indikerar att det finns mycket kontaktyta kvar.
Björn i Länna
Inlägg: 24
Blev medlem: 11 mars 2015 kl. 11:26
Ort: 74011 Länna

Re: Startmotorn kopplar ur för tidigt

Inlägg av Björn i Länna »

När motorn stannar så stannar den oftast i 2 olika lägen, när sen start motorn ska dra igång motorn, så hugger den tag i ett av de två lägena och du får slitaget på något av de två ställena. Därför bör du kolla hela kuggkransen.
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Startmotorn kopplar ur för tidigt

Inlägg av Mats »

Aha, smart!

Men jag tror att jag kanske hittade två andra problem som kan ha bidragit. Först skruvade jag ur startmotorn och testkörde den och märkte att drevet slår till precis som det ska men ganska snart vandrar tillbaka till startpositionen. Den lät också ganska illa vid stopp. Det visade sig att bussningen på kolsidan av motorn var ganska sliten, vilket fick axeln att börja wobbla och bromsa in och därmed dra tillbaka drevet. Jag bytte ut bussningen mot en annan begagnad och sen gick den mycket bättre.

Nästa fel var att jag hade missat förgasarinställningen "fast idle" som justerar choken. Tror att detta var den största bidragande faktorn. Men jag ska utvärdera detta nu ett tag och är jag inte nöjd än ska jag ge mig på att kolla kuggkransen.
Skriv svar