Sida 1 av 1

Topplockspackning 1380

Postat: 7 november 2018 kl. 09:05
av Almondwoodie
Hej!
Har ett vinterprojekt på G att bygga en 1380 bruksmotor till min Countryman. Köpte på mig delar för många år sedan (borrat block, Omega kolvar, Kent 266 kam, omslipad vev mm). Har en Minispares topp från min nuvarande 1275 (typ 1275 GT) motor med dubbla 1,5" Stromberg (!) som jag kommer att flytta över. Byter till 3,1 slutväxel som jag hoppas den nya motorn skall orka dra.
Min fråga till forumet är: vilken typ av topplockspackning är bäst för 1380 med tanke på att det ät väldigt tätt mellan cyliderloppen?
/P-G

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 8 november 2018 kl. 06:01
av _clubman_
Cometic mls. Funkar i min 1380. Justerbar i olika tjocklekar.


https://www.google.com/search?client=ms ... xwOLnV9gTI

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 8 november 2018 kl. 12:09
av DrKassler
http://www.minispares.com/product/Class ... 560HG.aspx

Bra erfarenheter av den, även på 1380cc även om det var närmare 20 år sen nu..

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 8 november 2018 kl. 20:43
av Almondwoodie
Hej!
Tack för tipsen båda två.
Det första alternativet är säkert bra men 107 GBP kan tyckas vara i högsta laget med tanke på att det skall bli en "komfortmotor" med fokus på bra dragkraft mer än hög effekt. Det andra alternativet kostar ca 15 GBP - helt OK.
/P-G

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 9 november 2018 kl. 14:18
av Cooper-74
Den här verkar som gjord för det: https://www.minispares.com/product/clas ... HT189.aspx
Kanske MiniSpares variant av Cometic packningen?

Förr när det inte fanns såna här specialpackningar kördes det med upp till 74,7mm borrade block.
Minns en som körde med sån "1430cc" motor åtskilliga tusen mil utan problem.
Inte fanns det ARP bultar då heller.
Märkligt det kunde fungera :D

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 9 november 2018 kl. 14:27
av Cooper-74
Din motorspec ser väldigt trevlig ut.
3,1 kommer knappast vara något problem, fanns 998cc A+ med 3,1 och 2,95 detta med 12" hjul.
Mpi kojorna hade 2,76 med sin 63hk motor, tror du siktar på högre effekt och vrid.

Se bara till att bromsarna och väghållningen är i det skick den motorn förtjänar :wink:

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 10 november 2018 kl. 00:03
av Almondwoodie
Hej Cooper 74
Bilen har Cooper S bromsar fram och bak (med Minifins) + servo. Minilites (Mg) med Yokohama A008 165/70x10 så jag hoppas det skall vara OK.
Min nuvarande 1275 motor och växellåda kommer antagligen från en bil med 12" hjul så den är extra surrig med 10" hjulen.
/P-G

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 14 november 2018 kl. 21:39
av Almondwoodie
Hej!

Har räknat lite slutväxel baklänges baserat på fart (GPS) mot motorvarvtal (extern varvräknare) och kommit fram till att bilen för närvarande gör ca 22 km/tim per 1000 rpm på 4:an vilket med 10x165/70 (diam 486) borde ge utväxling 4,33! 100 km/tim är alltså 4500 rpm!

Med min planerade slutväxel 3,105 blir hastigheten per 1000 rpm ca 29 km/tim vilket gör 3400 rpm vid 100 km/tim vilket känns både rimligt och acceptabelt med 1380 motor.

Jag undrar just vilken sorts bil min 1275 (GT?/ADO16) motor kommer ifrån (hämtad gratis i ett skjul på Orust en regnig höstkväll)?

/P-G

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 14 november 2018 kl. 22:57
av minimini
hej
ska du sälja 1275 när nya motorn är klar ?
Med vänlig hälsning
henrik

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 15 november 2018 kl. 00:17
av Cooper-74
Austin/Morris/MG1100 hade alla 4,13 utväxling.
Austin Allegro med 1275cc hade 3,939
Har dessutom en gång råkat få med mig en Allegro 1100 med hem från skroten som också denna hade 4,13
Aldrig fått tag i något med utväxlingen du beskriver.
Därmed inte sagt det finns!
Tror man kunde få 4,35-1 i sin Cooper S' om man beställde det.

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 15 november 2018 kl. 00:21
av Cooper-74
Visst ja!
ADO16 med 1275cc hade 3,65-1

Gps kan man väl lita på, eller?
Varvräknare däremot...

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 15 november 2018 kl. 08:29
av Almondwoodie
Hej Hebrik och Cooper-74!
Jag bygger den nya motorn på den gamla växellådan (efter att ha bytt slutväxel) och behåller toppen och alla påbyggnadsdelar (oljefilterhållare, kåpor etc) så det blir bara block med kolvar/vevstakar/vevaxel kvar. Inget fel på grejorna så jag hade nog tänkt behålla dem tills vidare.
Vad gäller utväxlingar tackar jag för tipsen. Hade nog trott att det var en ADO16 motor för den hade gummimellanlägg mellan växellåda och spakhus fast utväxlingen verkade väldigt (numeriskt) hög. Varvräknaren var ett verkstadsinstrument men avläsningen under färd kan ha varit lite svajig - så 4,13 är möjlig (fast det är inte en 1100 motor).
/P-G

Re: Topplockspackning 1380

Postat: 15 november 2018 kl. 22:08
av tvr
Tänkte bara bekräfta att din uträkning verkar stämma. Enligt mitt excelark får man följande varvtal vid 100 km/h:
3,44:1 => 3753 varv/min
3,211:1 => 3503 varv/min
3,105:1 => 3387 varv/min

Med vanlig A-serie drevsats. Enligt min personliga mening är det den drevsats som har bäst stegning för de numeriskt låga utväxlingarna.