Sida 1 av 1

Repiga kolvar och glapp i vevaxeln

Postat: 22 oktober 2018 kl. 21:52
av Boze001
God kväll mina vänner.

Jag har en mk2 hundkoja från 1975 med 998 motor. Jag har precis börjat att plocka ner motorn och jag kan se två skumma saker.

1. Alla kolvar är ganska repiga (se bild)

2. End float på vevaxeln är 0.5mm på bägge sidor (dvs det "fattas 0.25mm på bägge sidor)

Cylindrar och lager i övrigt ser fint ut, jag har ingen bakgrundsinfo om motorns historik så jag vet inte vad som kan ha hänt.

Var är era bästa gissningar?

Med vänlig hälsning, bo

Re: Repiga kolvar och glapp i vevaxeln

Postat: 27 oktober 2018 kl. 16:25
av Cooper-74
Först: 1975 årsmodell så är det en Mk3:a.

!. Nog aldrig sett några så slitna kolvar! Kanhända den varit rejält överhettad.
Otroligt om loppen klarat sig utan motsvarande repor.
Nog säkrast borra blocket och byta kolvarna.

2. Slitna axiallager, kanske beroende på att dom stora muttrarna på kopplingskåpan varit feljusterade.
Men det sliter på lagerytorna på vevaxeln också.
Ska finnas axialllager i överdimension, kanske blir tvunget att slipa vevaxeln där.

Har du verkstadshandbok står där mått så du kan mäta upp vevaxel och blocket för att se maximalt tillåtna toleranser.

Re: Repiga kolvar och glapp i vevaxeln

Postat: 28 oktober 2018 kl. 10:24
av Boze001
När jag hade rengjort blocket ordentlig så kunde man se att det fanns lite märken i cylindrarna också. Märkena var längst ner och försvann till 99% när jag honade cylindrarna. Det verkar ha varit en rejäl överhettning och eller att oljepumpen inte levererat.

Jag har köpt nya större axiallager som borde fixa glappet. Det är lite spännande (och dyrt) när man plockar ner en gammal motor.