Toppar.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
vahlby
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2016 kl. 23:12
Ort: Visby

Toppar.

Inlägg av vahlby »

Hej någon som har lite erfarenhet och testat 1275 topp på en 1000cc motor?
Har även en 295 topp liggandes som ska renoveras. Så min fråga är 295 topp vs 1275 topp vad ska man satsa på?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Toppar.

Inlägg av Hollywood Vampire »

295 (eller 206) topp på en "vanlig" 998cc så bör du antingen skifta till flat-top kolvar alt. plana 295 toppen för att få rättvis kompression.

1275 topp på en "vanlig" 998cc så bör du fräsa uttag i blocket för att avgasventilerna ska gå fritt.
Här är mitt block som jag fick hjälp med att fräsa ur, mäta in och anpassa till en 286 graders kam.
Bild
Jag skrev bör på det sistnämnda med kursiv, då jag fått till min kännedom att det ska fungera att ha en 1257 topp på en vanlig 998cc. Det blir något annat om du skiftar kamaxel med högre lyft, då smackar avgasventilerna i blocket. Jag överräcker detta till någon annan här som kan svara på det.
En PDF jag hittade för ngr år sedan
Bild

Lite problematiskt med 295 VS 1275 topp på en 998cc om du inte ämnar bearbeta eller byta vitala delar/åtgärder. 295 toppen som har ganska mycket CC i förbränningsrummet, är en aning känslig för planing då det finns en kritisk oljekanal som kan blottas. 1275cc toppen har mindre CC i förbränningsrummet vilket är bra om du ämnar höja kompet.

Sedan brukar det ju alltid driftas ehuru en 295 topp eller 1275 topp funkar bäst på en 998cc(?) Jag har nu kört med båda alternativen! :)
Vad vill du uppnå med att byta toppen?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Toppar.

Inlägg av Cooper-74 »

Monterade en gång i tiden 12G940 topp på ett omodifierat 998 block utan några som helst problem.
Provade först veva runt motorn med den toppen monterad men utan toppackning.
Hade vid detta första test lagt lite modellera* på kolvtopp och på blocket där avgasventilen riskerade ta i.
Lyfte sen av toppen och mätte tjockleken på leran.
Minns inte måttet men det gick fritt utan problem.
Detta var en 940 topp som INTE var planad, dvs standard tjocklek.
Standard 998 kamaxel i SVENSKSÅLDA 998:or ger 7,11mm ventillyft. (senare A+ har högre lyft.)
Vill minnas kompressionen teg från 8,3-1 till 9-1 med det mindre förbränningsrummet i 940 toppen.

* lödtenn hade funkat lika bra.

Gick bilen rasande fort efter denna modifiering?
Nja.. den var förutom toppen/toppackning och en ABB nål i Hs4:an helt standard.. men toppfarten höjdes bortåt 20km/tim, vilket väl tog 2-3 km att uppnå... :D
Men!
Hade det monterats t.ex. ett steg1 kit ihop med denna topp hade det nog känts lite mer.

Här har du förresten en länk till en som mätte mer noggrant: https://www.calverst.com/technical-info ... d-fitting/

Hade helt enkelt valt topp efter vilken som är i bäst skick.
Eventuella modifieringar därefter.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Toppar.

Inlägg av Misse »

Då precisionen i dessa kära motorer inte är sisådär särdeles magiskt fantastiskt enorm så är det som vanligt att man får helt enkelt prova om det tar i... Ibland har det funkat med nån 1275topp eller block som varit planad nån halvmillimeter, och ibland har det inte funkat med nånting som varit helt oplanat.
Men har man kamaxel med högre lyft eller vipparmar med utväxling så brukar det inte funka.
Med lite kanalputsad 1275topp med några kilo högre kompressionsförhållande än originalet och utväxlingsvippor med weber40 snarkandes så har det varit hyfsad skillnad. Om än ingen raket precis. Med originalkamaxel eller nästan originalkamaxel så är nog 12g295toppens mindre kanaler bättre lämpade. Men närapå tvunget att ha platta kolvar då för att få upp kompet någorlunda.
Fritt avgas är en självklarhet vid de olika alternativen.
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Skriv svar