1275 Anti Smog topp

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Cytruss
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 juli 2018 kl. 00:04
Ort: Trollhättan

1275 Anti Smog topp

Inlägg av Cytruss »

Hej!

Skapar denna tråden om förhoppningen att kanske få lite klarhet över min motor. Håller på att bygga ihop min första mini men har nu blivit lite osäker på min motor. Det började med att jag var lite osäker på vad det var för något då jag inte fick någon klarhet över detta på ID-Brickan. Lade upp en tråd på "theminiforum" om detta och efter att jag hade lagt upp en bild på hela motorn så konstaterades det att jag hade en "Anti-Smog" topp. Någon rekommenderade mig att ev. skaffa en ny topp och lägga den jag har på hyllan.

Hur ser det ut när man har "Anti-Smog" på en färdig motor? (Köpte bilen och tre motorer i delar)
Hittar inte så mycket information om detta när jag sitter och letar runt. Vill helst inte skaffa en ny topp.

Bild
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 1275 Anti Smog topp

Inlägg av Gerry »

Det där känner jag igen.
Jag är rätt säker på att det som skiljer är de 4st extra hål som sitter vid tändstiften + att locket till termostaten är något vridet (jämför pinnbultarnas placering med en annan topp)

[img]
Topplock
Topplock
topp (Custom).JPG (92.02 KiB) Visad 6725 gånger
[/img]

De fyra extrahålen har tidigare varit anslutna till en slags "pump" som jag har för mig skickar in avgaser i toppen igen, så det blir förbränt en gång till (EGR).
På en gammal motor som jag har stående sitter ett rör anslutet mellan hålen & är sen pluggat i ändarna, och den har jag kört ganska mycket med, så det är absolut inte omöjligt att använda den toppen även utan pumpen.
Det som ställer till det lite är övre kylarslangen, för om jag inte minns fel så har kylaren som sitter på de bilarna anslutningen i bakkant (alltså vid kylarlocket).

Hoppas du förstår vad jag menar...
Senast redigerad av Gerry den 19 juli 2018 kl. 08:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 1275 Anti Smog topp

Inlägg av Gerry »

Jag hittade en gammal bild från min 1000cc så du kan se hur det såg ut.
[img]
org. 1000
org. 1000
[/img]
Cytruss
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 juli 2018 kl. 00:04
Ort: Trollhättan

Re: 1275 Anti Smog topp

Inlägg av Cytruss »

Ah tusen tack för bilden, nu vet jag ju hur det ser ut med en sådan! Förstår precis vad du menar med att det kommer in bakom med kylaren. Om jag inte är helt ute och cyklar så borde det väl gå att välja bort att sätta fast det röret? Alltså plugga hålen (Ej svetsa igen dom). Och även använda en kyl som kommer in framifrån.

Kan inte se så mycket annat som skiljer sig på bilden där förutom det röret och att kylarslangen kommer in bakom :shock:
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: 1275 Anti Smog topp

Inlägg av Flundran »

Det är på 1000-kubikaren som vridningen av pinnbultarna vid termostathuset skiljer sig. Jag hade en sådan 1000-motor också. På Cytruss motor ser det ju "normalt" ut när man jämför på andra 12G940 toppar t.ex. Blir inga problem att köra med vanlig kylare.
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 1275 Anti Smog topp

Inlägg av Gerry »

Flundran skrev:Det är på 1000-kubikaren som vridningen av pinnbultarna vid termostathuset skiljer sig. Jag hade en sådan 1000-motor också. På Cytruss motor ser det ju "normalt" ut när man jämför på andra 12G940 toppar t.ex. Blir inga problem att köra med vanlig kylare.
Helt rätt. Det var jag som bara kom ihåg att det var något som skilde med termostaten.. men visste inte att det bara gällde 1000cc.
Då har jag lärt mig något på samma gång :)
Cytruss
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 juli 2018 kl. 00:04
Ort: Trollhättan

Re: 1275 Anti Smog topp

Inlägg av Cytruss »

Har fått lite info angående hålen där fram som röret ska sitta. Ska inte vara några problem att plugga och hantera resten som en vanlig 1275, så nu känns det som jag har lite mer koll på det hela hehe.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: 1275 Anti Smog topp

Inlägg av RAINIER »

Det är inte ett EGR system, men ett luftinsprutningssystem.
Fanns på 70-talet i Sverige och Kannada.
Gänget i hålen är samma som bultarna till säkerhetsbälten.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 1275 Anti Smog topp

Inlägg av Cooper-74 »

Hittade det här i en länk till en ebay annons:
Hello all,
I have a 12G1316 Smog head on ebay, ending this Sun 29th at 9:45 pm.
As recommended by David Vizard.
The same as the 12G940, but with thicker castings around the ports.
This head can be prepared to flow better than any other A-series head.
Can also be drilled to 11-stud fixing.

The head to use for serious performance

Annonsen: https://www.ebay.co.uk/itm/12G1316-Smog ... SwjW5bU1Ot

Alltså tycks denna topp vara bättre att trimma/porta!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar