Knackande ventil

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Knackande ventil

Inlägg av Mats »

Jag har en ventil som knackar mer än jag tror den borde. Det låter minst när motorn är kall men börjar knacka redan efter någon halv minut., oavsett varvtal. Lyssna själva:




Eftersom jag aldrig hört denna motor före jag renoverade den undrar jag först och främst hur illa det låter? Borde jag bry mig?

Jag har justerat ventilspelen flera gånger till 0.3 mm enligt Haynes, men det hjälper inte.. Jag har kört motorn utan ventilkåpa och lokaliserat vilken ventil som väsnas med hjälp av telefonens Slow Motion-funktion. (Borde det spruta olja överallt utan kåpan? Det gör det inte! Oljetrycket är dock som det ska)

Vipparmen har lite glapp, men inte mer än de andra ventilerna som inte låter lika mycket. Vad kan vara knas? Kan fjädern vara dålig?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Knackande ventil

Inlägg av Crona »

Mycket ljud är det på videon :wink:
Du har renoverat motorn ny kam och nya lyftare?
Hur ser spetsen på vipporna ut?

Men gör så här, låt den gå på tomgång med ventilkåpan av, ta och stoppa in bladmåttet på de ventiler där du har lokaliserat ljudet från och hör om det försvinner.

Om man har lite slitna prylar med glapp i så kan man med fördel justera på tomgång, då kompenserar man för det extra spel/glapp som uppstår.

Precis som när du justerar brytarna, gör man det med bladmått så blir det aldrig exakt men gör du det med en kamvinkelmätare så blir det det avstånd som är på tomgång.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Knackande ventil

Inlägg av Mats »

Nej kam och lyftare bytte jag inte, jag tyckte att de såg fina ut. Det som är bytt som kan påverka ventilerna är kamlager och topplockspackning samt att ventilsätena är slipade.

Hur som helst, kanonbra tips! Väldigt enkelt att lbekräfta den väsnande ventilen genoma tt stoppa emellan ett bladmått. Jag justerade in den i små steg tills det slutade låta, och då hittade även ett par andra ventiler som lät. :)

Jag har tidigare inte velat justera dem mer än vad manualen säger, men då vet jag att man inte behöver gå stenhårt på specifikationen.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Knackande ventil

Inlägg av Crona »

Mats skrev:Nej kam och lyftare bytte jag inte, jag tyckte att de såg fina ut. Det som är bytt som kan påverka ventilerna är kamlager och topplockspackning samt att ventilsätena är slipade.

Hur som helst, kanonbra tips! Väldigt enkelt att lbekräfta den väsnande ventilen genoma tt stoppa emellan ett bladmått. Jag justerade in den i små steg tills det slutade låta, och då hittade även ett par andra ventiler som lät. :)

Jag har tidigare inte velat justera dem mer än vad manualen säger, men då vet jag att man inte behöver gå stenhårt på specifikationen.
Ok ok, nu måste jag kolla så att du inte missförstod mig, du får aldrig justera så att spelet blir under minimivärdet, när du justerar på tomgång så får bladmåttet ALDRIG fastna för du är spelet för litet.

När du skriver att du justerade tills det är tyst så får jag känslan att du inte använde bladmåttet utan skruvat tills det blev tyst, eller hur gjorde du?
Du har bytt kamlager men inte kam och lyftare :o normalt så håller kamlagren betydligt längre än kam och lyftare speciellt om man kör på modern olja med lite zink så slits kamaxel och lyftare väldigt hårt.

Du har fräst sätena men skriver inget att du slipat in ventilerna och då även planat ventil stjälkarna uppe på.
Har du en grop i ventilen eller lyftarna så varierar spelet då både ventil och lyftare roterar och då finns risken att spelet blir för litet och att du bränner ventilerna.

Detta sättet att justera ventilerna är när man har lite glapp i vipparmsbryggan (finnas på de flesta) då justerar man med motorn igång, när du skrev renoverad så utgick jag från att du bytt alla slitdelarna i motorn och renoverat toppen så det bara var vipparmsaxeln kvar.

Om du inte har planat av skallarna på ventilstjälkarna så kan det vara en grop där, och när du stoppar in bladmåttet så mäter du på topparna därför blir spelet för stort och detta oavsett om motorn är i gång eller inte.

Ända sättet då är att justera med indikatorklocka men det är överkurs då är det bättre att plana av stjälkarna.

Jag vill bara vara säker på att jag inte lurat dig att justera för snålt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Knackande ventil

Inlägg av Mats »

Jaha, ja då misstförstod jag ju totalt. Jag skruvade tills det blev tyst, men nu har jag återställt dem till sitt normala klickande. Dock inte under tomgång än, jag begrep inte att jag skulle kunna röra justerskruven och låsmuttern med motorn igång - men ska ge det ett frösök. Men med motorn igång blir den ju varm, Ska jag ändå justera till samma 0.3 mm?

Det är ingen påkostad renovering detta, eftersom den inte har varit igång på 25 år har jag skruvat isär den och sett till attt den är fräsch samt bytt det som är uppenbart slitet. Ventilerna har jag inte fräst, bara slipat.

Har inte haft tid att skruva loss vipparmarna för inspektion än, men om det är gropar i ventiltopparna borde man väl kunna vrida ventilen 90 grader och nöta på andra ledden istället? :)
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Knackande ventil

Inlägg av RAINIER »

Som Crona säger: justera ventilerna med en indikatorklocka och kolla om ljudet blir mindre/försvinner.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Knackande ventil

Inlägg av Crona »

Mats skrev:Har inte haft tid att skruva loss vipparmarna för inspektion än, men om det är gropar i ventiltopparna borde man väl kunna vrida ventilen 90 grader och nöta på andra ledden istället? :)
Som jag skrev tidigare så är ventilen och dess mekanismen utformad så att ventilen när allt är nytt skall rotera (självklart väldigt långsamt men dock rotera) om du inte har fräst sätena och ventilstjälkarna är slitna så kommer inte ventilen att rotera som det är tänkt, och vrider du ventilen så kommer den endast att vrida sig tills den hamnar på samma punkt igen.

Nu vet jag inte och jag lurar in dig på djupt vatten men man kan faktiskt plana ventilstjälkarna när toppen sitter på plats, det gör man med en kapmaskin men som du hör så måste detta ske med känsla och precision, har du sen luckor på baksidan av motorn så kan du ganska enkelt även byta lyftarna på plats och sen granska du vipparmarna när du ändå har det löst och ev. sätt på en ny från en Allegro motor som har de breda vipporna de slits väldigt lite och vips så har du eliminerat allt som kan orsaka att ventilerna ticka trots att de är justerad rätt.

Men det är kanske bättre att det skramlar lite :meck:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar