SU förgasarinställning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

SU förgasarinställning

Inlägg av falken85 »

Håller på att försöka få ordning på min hs4 i kojan så att den ska börja gå som det är tänkt ;) Tänkte höra om det är någon som har tips på vilken nål m.m. som jag bör ha.
Det sitter en 998 med 12g295 topp, 266 kam, standard vippor, högkomp kolvar, extraktorrör med rc40 system, kompförhållande 10,4. Tacksam för alla idéer om hur jag ska göra för att få ut bästa resultat, vet att den kan bli rolig med rätt grejer :D :D

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: SU förgasarinställning

Inlägg av EMP371 »

Tycker du ska gå på David Vizards rekommendationer:
Blå fjäder och E3 eller no 7 nål. När du ändå köper nålar skulle jag köpa en H6 också som ger lite magrare än E3. Börja med E3.
Jag som tycker det är lite dyrt m rullande landsväg brukar köra i en lång backe och klocka tiden. Det är noga att man drar lika långt på växlarna vid varje körning och startar o slutar på samma ställe. Det är faktiskt riktigt roligt Du behöver inte dra längre än till treans växel och du kan stoppa på lite lägre varv på trean så länge du gör lika. Ta med en tändstiftsnyckel och kolla på stiften.
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: SU förgasarinställning

Inlägg av falken85 »

Tack för svar. Har kollat runt lite och just nu har jag nål mme och fjädern är väldigt lätt så jag tror att det är en ljusblå. Har kollat kurvan på win su och mme är lite rikare än e3 men den får fortfarande för lite soppa på topp och mellan. Är sugen på att testa nålarna bg eller ag. Fortsättning följer ;)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: SU förgasarinställning

Inlägg av bulten08 »

om du uppger lite mer specifikt vad som är original och vad som är uppdaterat på din motor kan jag knappa in det i programmet WINSU och se vad det säger.

typ luftfilter standard eller inte, tändsystemet mm
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: SU förgasarinställning

Inlägg av falken85 »

Win SU rekommenderade nålen ABY när jag matade in uppgifterna om min motor. Jag testade den men motorn fick fortfarande alldeles för lite soppa. Sen har jag provat några nålar till mellan och har hittat mme som verkar fungera hyffsat tills vidare men det saknas fortfarande soppa på mellan och topp register och jag har kollat i programmet och kommi fram till 2 stycken nålar som verkar ha ungefär den kurvan som jag är ute efter och dom heter AG och BG. Så jag skulle vilja ha tag på dom och testa om det fungerar :meck: :meck:
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: SU förgasarinställning

Inlägg av RAINIER »

AAU nål och eventuellt en röd fjäder.
Justera CO på tomgång på 2,5%.
Sen får man kolla hur motorn går vid oika varvtal.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
falken85
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 maj 2015 kl. 13:15
Ort: Östhammar

Re: SU förgasarinställning

Inlägg av falken85 »

Okej, tack så mycket för förslaget. Ska prova lite mer nån dag snart :meck:
BMC Mini Clubman 1971
Austin Mini Pickup 1968
Skriv svar