Byter koppling, behöver lite tips.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Byter koppling, behöver lite tips.

Inlägg av Mr Bean »

Hej!
Håller på att byta koppling på kojan, har slirat lite på sista tiden och förstår varför nu när man ser lamellen:
1lamell (1) 1.jpg
1lamell  2.jpg
Ser ut o känns som polerad bakelit, men är ändå mycket material kvar? Är lite oljig så jag får byta vevaxeltätningen också.
Hursomhelst undrar jag över aludelen som sitter mellan kopplingskåpan o motorblocket, är det några konstigheter att ta bort den?
Oljenivån bör väl vara en bit längre ner? något speciellt att tänka på?
Bultar och öron smulades sönder vid demonteringen så jag behöver byta alternativt laga den nämligen.

Samt axeln med splines för kopplingslamellen, är den bara att dra ut? ( efter att låsclipset tagits bort )

Startkransen på svänghjulet är slitet så funderar på att köpa ett lättat svänghjul, något av dom på t.ex minispares som ni rekommenderar?
Blir det någon väsentlig skillnad?
Hundkojan är från 1977 med originalmotor på 998cc, stage 1 kit, blyfri topp o dubbla hs2 förgasare :)

Borde jag byta något mer än en kopplingssats, urtrampningslager samt vevaxeltätning när man har allt isär?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Byter koppling, behöver lite tips.

Inlägg av Hollywood Vampire »

Har du olja kvar i motorn? Tappa ur oljan om du ska ta bort aludelen för där bakom har du sumpen/botten på lådan.
Ska du byta packbox så kan jag rekommendera att köpa en liten "försäkring" som har till uppgift att hämma det värsta stänket o m packboxen ger vika i framtiden! Det är ett slags stänkskydd i plast och har art.nr: DAM2821 på Minispares!
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Byter koppling, behöver lite tips.

Inlägg av Mr Bean »

Okej jo det är väl lika bra att byta oljan också när man ändå håller på, tack för tipset är nog vettigt att köpa en sån!:)
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Byter koppling, behöver lite tips.

Inlägg av Flundran »

Mr Bean skrev: Borde jag byta något mer än en kopplingssats, urtrampningslager samt vevaxeltätning när man har allt isär?
Hej! Jag hade nog bytt oljepumpen till en ny också.
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Byter koppling, behöver lite tips.

Inlägg av Mr Bean »

Flundran skrev:
Mr Bean skrev: Borde jag byta något mer än en kopplingssats, urtrampningslager samt vevaxeltätning när man har allt isär?
Hej! Jag hade nog bytt oljepumpen till en ny också.
Tack för tipset det kan nog vara vettigt:)
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Byter koppling, behöver lite tips.

Inlägg av Mr Bean »

Då det hade blivit lite dyrt med dom delarna jag vill ha så slängde jag i en billig koppling som jag hade på hyllan.
Det var inte mycket olja som läckt så det klarar sig ett tag. Och kåpan sitter nog fast ändå.
Får bli ett vinterprojekt, har egentligen tänkt renovera en annan motor också, men måste fixa klart en supra mk3 innan dess:)
Skriv svar