Få bort fördelaren - hur?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
kempe
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 februari 2005 kl. 14:25
Ort: Norrköping

Få bort fördelaren - hur?

Inlägg av kempe »

Hej

Håller på att fixa till motorn till min Mini 1000 -72, standard 998 motor.
Tänkte bl.a. måla upp blocket lite och skulle vilja strippa bort allt som går för att lacka snyggt
Men nu har fastnat på att jag inte får bort fördelaren. Har släppt på "låsbrickan" och provat att både värma och banka så mycket jag vågar. Men skiten rubbar sig inte.
Ska den bara vara att dra ur efter ett låsbrickan (som är som en klämma) är loss?
Någon som har nått tips?

/j
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Få bort fördelaren - hur?

Inlägg av crowan »

Du kan lossa hela låsbrickan, men sen ska det gå. Prova att rotera fördelaren, kör ner lite 5-56 mellan block och fördelare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
clubman 1330
kempe
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 februari 2005 kl. 14:25
Ort: Norrköping

Re: Få bort fördelaren - hur?

Inlägg av kempe »

Ha, efter att ha bankat med en don lyckades jag få den vrida sig lite. Mer 5-56 och sedan banka den i position så att fästskruvarna med ett par distansbrickor mellan kunde användas som press innefrån fick den till slut att släppa.

Nu ska man bara klura ut hur svänghjulet ska av. Har ingen avdragare som passar just nu.
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Få bort fördelaren - hur?

Inlägg av pickupen »

Du behöver en ganska kraftig tre bults avdragare för svänghjulet brukar sitta fast som fan. Minispares CE1 funkar och Guessworks har en riktig Heavy duty avdragare (svindyr). Lycka till
kempe
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 februari 2005 kl. 14:25
Ort: Norrköping

Re: Få bort fördelaren - hur?

Inlägg av kempe »

Fick bort svänghjulet också.
Avdragare blev en bit plattjärn med en mutter ditsvetsad och tre lagom långa bultar. Sen släppte det lättare än skräckhistorierna jag hört o läst om!
Skriv svar