Kamaxel identifiering

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
MINI-JENS
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 januari 2006 kl. 13:52
Ort: Motala

Kamaxel identifiering

Inlägg av MINI-JENS »

Hur identifierar man en kamaxel??
Har en som det iofs står CA4 på,men ser handknackat ut. Men även har 2 st lober på 3,14 mmo 3,14 mm mellan dessa.
Oljepumpen är PEG,
Någon som vågar / kan säga något.
Tack på förhand.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Kamaxel identifiering

Inlägg av Crona »

Kan det kanske vara en ST544 Mini Sport Camshaft - Rally/Race - CA4 288 grader
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Kamaxel identifiering

Inlägg av tvr »

Mät lyftet så bör det väl gå ganska snabbt att identifiera mha en kamaxellista.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Kamaxel identifiering

Inlägg av Crona »

tvr skrev:Mät lyftet så bör det väl gå ganska snabbt att identifiera mha en kamaxellista.
Det är ju inte så enkelt som det låter på en lös kamaxel det är ju inte bara lyftet utan även öppningstider vilket är ganska svårt att få till på ett bra sätt när kamaxeln är lös.

Men jag gissar på :wink:
Valve Lift: 0.387 "
Duration: 288

/Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Kamaxel identifiering

Inlägg av tvr »

Max lyft är ju inte så svårt. Mät max/min diameter på loben med skjutmått och räkna med utväxling. Duration är lite svårare men behövs kanske inte ens.
Med mätklocka, grand skiva och två bockar kan man mäta bägge.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Kamaxel identifiering

Inlägg av Crona »

tvr skrev:Max lyft är ju inte så svårt.
Nä det är lätt att mäta men det går ju knappast att fastställa vilken kamaxel det är genom att bara mäta lyftet.

Sen kan man som du skriver mäta med gradskiva när den öppnar före ÖD + när den stänger efter ND + 180, men då får man en ungefärlig duration, för sen skall du dra av för rampen som finns för att kompensera för ventilspelet och stänga ventilen innan själva lyftet.
(gjort en liten rättning av texten, jag skrev tidigare multiplicera med två men det skall var lägga till 180 läste i David Vizards bibeln)

Så jag vidhåller att det är extremt svår att mäta om det är en 286 eller 288 eller ??? kamaxel, men ungefärliga tider går bra att mäta sig fram till men om det gäller att identifiera en kamaxel så är bokstäverna på den tillsammans med Google det säkraste sättet :wink:

Har fått ett uppslag att reda ut på min blogg :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Kamaxel identifiering

Inlägg av tvr »

Givetvis går man inte bara på lyftet. Det använder man för att dubbelkolla att det verkligen är den kam man tror det är baserat på märkningen. Trodde inte jag behövde förtydliga det utan att det var uppenbart.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Kamaxel identifiering

Inlägg av RAINIER »

Modern cars are nothing but visual pollution !
MINI-JENS
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 januari 2006 kl. 13:52
Ort: Motala

Re: Kamaxel identifiering

Inlägg av MINI-JENS »

Tackar för era svar,
Mätt lyftet på nockarna nu.
7,82 fick jag det till,viss felmarginal på 100-delarna finns .
Men ganska höglyftsnde ändå.
Så rätt vass kam är det allt.
Typ 544/CA4 som det står stämplar .
Stämmer nog då.
Skriv svar