Skivbromskonvertering

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
BosseP
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 oktober 2016 kl. 10:43

Skivbromskonvertering

Inlägg av BosseP »

Funderar på skivbromskonvertering från trummor fram på en Mini 1000 1971.
Bilen har ett single bromssystem med regulator bak.
Har i dag "Minilite" 5*10 ET 16 med 165 däck, och inga skärmbreddare.
Får nog skaffa andra fälgar för däcken är redan i dag någon cm utanför skärmkanten.
Kollat lite på Minispares och Minisports kit, önskar lite synpunkter på de båda leverantörerna alternativ.
Hur stor spårviddsökning blir de?
Har ni bytt trummor bak eller använder ni spacers?
Allmänna synpunkter på konverteringen?
Miniowner
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Skivbromskonvertering

Inlägg av Hollywood Vampire »

Minns jag inte fel breddar Cooper 997/998 skivor 1/2" och 7.5" Cooper S skivor breddar 1". Jag har kört med båda över tid, men har nu 7.5" bromsar från Minisport (budgetvariant) och Superminifins (budgetvariant) 1" bak!

Det där med fälgar, bredd ET etc har jag inte brytt mig om utan tagit när (broms)bitarna är på plats! Om du väljer att köra med alu. fälgar minst 5" så kommer det sticka utanför skärmkanterna. Jag har sånna "basic" plastbreddare, men finns ju en uppsjö på olika varianter. Kan säkert någon annan här utveckla bättre. Jag har en Clubman och hjulen tar i skärmkanten när jag svänger vid max rattutslag, såsom när jag ska vända eller fickparkera. Ska dock öka radien på skärmkanten till nästa säsong. De som har samma upplevelse fast med Mini får utveckla detta!?

När jag monterade ihop mitt skiv-kit så tog ena styrarmen i skivan.. Den var således inte bearbetad(?) Sedan var det lite tjurigt att lufta bromsarna (oken) första gången. I övrigt så har jag singlelsystem och en Wilwood justerbar reduceringsventil, och bromsarna funkar skitbra med 60% fram 40% bak i bromsverkan!
Skriv svar