Huvudcylinder till broms och koppling

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
kojaorginal
Inlägg: 79
Blev medlem: 16 december 2010 kl. 22:14
Ort: Karlskoga

Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av kojaorginal »

Hej
Är det någon som vet vad det är för skillnad på Broms och Kopplingens huvudcylindrar? Jag tycker de ser väldigt lika ut!

Per
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av Hollywood Vampire »

Hmm! Fan hur var det nu!? Om du har huvudcyllar "pre-tvåkrets" och dom är identiska så har mig veterligen koppling/huvud-cylle större utgångshål. Och/eller där du skruvar dit hanen/konan!

Hoppas någon annan här på forumet kan svara mer pricksäkert!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av Crona »

Ok skall försöka ge ett utförligt svar som kan vara användbart för flera.

De går att förväxla men de är INTE samma och skall inte förväxlas.

Utanpå så ser man skillnaden på att behållaren och påfyllnadslocket sitter annorlunda i förhållande till infästningen de skall vara monterade så att anslutningarna är nära varandra och behållarna vända utåt.
Bromscylindern har utgång och påfyllnadslock vinkelrät mot infästningen medan kopplingscylindern har utgång och påfyllnadslock i linje med infästningen se bild nedan.
monterat.jpg
Invändigt så är skillnaden att kopplingen endast har en homogen kolv medans bromscylindern har en kolv med en inbyggd överströmningsventil för att förhindra att bromsen ligger på.

På en fråga om man kan köra med en huvudcylinder för koppling till bromsen så är svaret ja det går och de har i princip samma diameter så det fungerar men som sagt det är inte rätt och andra problem kan uppstå.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av RAINIER »

Jag är ganska säker på och foten är annorlunda också. Den ena är större än den andra.
Modern cars are nothing but visual pollution !
kojaorginal
Inlägg: 79
Blev medlem: 16 december 2010 kl. 22:14
Ort: Karlskoga

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av kojaorginal »

det jag sett nu år att det skiljer ca 1 mm på cylindern för kolven, kommer inte ihåg nu vilken som är störst
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av Crona »

kojaorginal skrev:det jag sett nu år att det skiljer ca 1 mm på cylindern för kolven, kommer inte ihåg nu vilken som är störst
Jo men jag skrev ju i princip samma diameter och 1mm är ganska nära :mrgreen:
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av Crona »

RAINIER skrev:Jag är ganska säker på och foten är annorlunda också. Den ena är större än den andra.
Menar du själva infästningen?
Jag kan mäta men jag vet att de går att montera dem omvänt.
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av RAINIER »

Här kan man se skillnaden ganska tydligt.

Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av Tulka »

Större fotplatta på enkrets bromscylindrarna kom först när karosser och pedalställ
förbereddes för tvåkrets som blev lagstadgat på vissa marknader så tidigt som runt -69(Kanske? :) ).
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av Tulka »

Hollywood Vampire skrev:Hmm! Fan hur var det nu!? Om du har huvudcyllar "pre-tvåkrets" och dom är identiska så har mig veterligen koppling/huvud-cylle större utgångshål. Och/eller där du skruvar dit hanen/konan!

Hoppas någon annan här på forumet kan svara mer pricksäkert!
Kopplingscylinder med större utgång härstammar troligen från SAAB. Tror den har 5/8"borr.

.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av Crona »

RAINIER skrev:Här kan man se skillnaden ganska tydligt.
Nu har jag varit ute och mätt, det är svårt att komma åt att mäta bredden på foten till kopplingscylindern men huvudbromscylindern får jag till 39mm och på bilden så syns det ganska tydligt att det är väldigt lika.
fot.jpg
fot.jpg (57.13 KiB) Visad 10185 gånger
Tulka bekräftar också att de var samma fot tills karosserna ändrades jag gissar att detta skedde när MK3 introducerades och det var just 1969 (ADO20 70 årsmodell)

Om jag förstått saker rätt så är mina cylindrar på bilden av generation 2 generation 1 hade en gängad muff överst så man kunde renovera huvudcylindrarna utan att behöva demontera dem.

Om ni har huvudcylindrar av generation 1 så var rädd om dem oavsett hur rostiga de är för man kan få monterat ett nytt rostfritt foder invändigt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av RAINIER »

Du har rätt. Fötterna var inte alltid olika. När ändringen skedde vet jag inte. Jag kan inte hitta nån info om det. Troligen på slutet av 60-talet, alltså Mk2 eller Mk3.
Men fotens vinkel är däremot en tydlig skillnad. Riktningen av kopplingcylinderns fot är ungefär i linje med locket/bromsrörets anslutning, medan på bromscylindarna är den ung. 90° roterad.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av Crona »

RAINIER skrev:Men fotens vinkel är däremot en tydlig skillnad. Riktningen av kopplingcylinderns fot är ungefär i linje med locket/bromsrörets anslutning, medan på bromscylindarna är den ung. 90° roterad.
Helt rätt och det skrev jag också i mitt första svar, men om de ligger sidan om varandra i en låda så är det inte så lätt att minnas vilken som skulle ha vilken vinkel men nu har vi rett ut detta :wink:

Men hur många olika typer/generationer finns det av 1 krets huvcylinder, gen1 skruvad muff, gen2 som på min bild och gen3 med större fot sen finns det olika dimensioner beroende på viken bil de satt på, alltid skoj när det börjar nörda till sig :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Huvudcylinder till broms och koppling

Inlägg av Crona »

Kände mig tvungen att söka lite mer info om de olika huvudcylindrarna på lunchen, och hitta följande
Huvudcylinder broms
0,625” (15,87mm) 998cc Cooper
0,70” (17,78mm) standard Mini denna cylinder finns även med större behållare som satt på Cooper S
0,75” (19,05mm) tidiga mini 59-64 med dubbelverkande bromscylinder fram

Huvudcylinder koppling 0,75” (19,05mm)

Någon som har boken Anatomy of the Classic Mini ISBN 9781845842239 man får läsa lite i boken på Google och den verkar minst sagt ganska detaljerad och man tar bland annat upp de olika huvudcylindrarna på fyra sidor varav två kan läsas gratis på nätet och det finns 12 typer av enkrets huvudcylindrar alla typerna satt dock inte på kojan?
sid116.JPG
sid116.JPG (68.06 KiB) Visad 5247 gånger
sid117.JPG
sid117.JPG (72.66 KiB) Visad 5247 gånger
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar