Missljud...

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Missljud...

Inlägg av smalltown »

Helt plötsligt för någon vecka sedan började min MK1 att låta på ett sätt jag inte känner igen. Jag har inget tränat öra, så jag vet inte om det är spikningar, lagerljud eller vad det är. Jag har bifogat en länk till en ljudfil, och där hörs tydligt det kraftiga ljud som kommer vid gaspådrag, särskilt när bilen segdrar. Men jag undrar om jag inte hör något klonkande vid tomgång också... Dessa missljud uppstod helt plötsligt, så därför borde det ju inte kunna vara tändningen som spontant ställt om sig.

Idag har jag:

-Kollat brytarna. Gapet var rätt, ca 0.35 (det var en liten plopp på den ena som jag slipade bort. Brytarna är väldigt nya, varför blir det så? Kondensatorn är också ny.)

-Ställt ventilspelet

-Kollat oljenivån i förgasaren

-bytt bränslefilter

Men ljudet kvarstår. Bilen är väldigt svårstartad också, trots ställd tändning och i princip nya tänddelar (rotor, fördelardosa, brytare, kondensator)

Jag hoppas verkligen jag inte behöver lyfta ur motorn, det går ju fan inte få ur den uppåt utan att löpa stor risk att växellådan skrapar sönder saker och ting...

Om ni har en minut över får ni gärna lyssna.

Länk till ljudfil: https://www.dropbox.com/s/pxwh3zfo5fkq0 ... d.m4a?dl=0
Morris 850 '65
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Missljud...

Inlägg av DrKassler »

Hej! Jag vet inte vad det är som låter men det låter inte bra.
Med ett stetoskop eller en lång mejsel mot örat och mot motorn brukar det gå att lokalisera ljudet, låter det från botten av motorn eller från toppen?
Spontant gissar jag på kolvbult, sprucken kolv, vevlager eller så men jag har väldigt begränsad erfarenhet av trasiga motorer, dom flesta bilar fungerar ju trots allt rätt bra :-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Missljud...

Inlägg av smalltown »

Jag har fått en del tips jag skall undersöka. Skall börja med att byta olja för att kika efter onormalt mycket spån i oljan som skulle kunna skvallra om lagerras. Den verkar ladda dåligt också, och jag har fått tips om att kolla generatorlagret. Vi får se hur det går!
Morris 850 '65
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Missljud...

Inlägg av minitokig »

oj, lät inget bra. Men svårt att säga på distans.
Gör som DrKassler säger, lång mejsel och lyssna.
Är det bara när du kör så kan det vara något i växellåda, drivknutar, bromsar.
Är det även när den står stilla så är det troligen motorn eller något runt omkring som fläkt, vattenpump, generator, svänghjul, koppling.

Lycka till.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Missljud...

Inlägg av dwarfie69 »

Hej. Slacka å lyft av fläkremmen... då kan du utesluta vattenpump å generator. Montera av startmotorn å kolla så att bendixdrevet med bricka å fjäder är ok... den kanske inte går tillbaka efter start.... ligger an mot svänhjulets krans.... annars är det som befarat.... ut med motorn. :evil:

Mikael
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Missljud...

Inlägg av dwarfie69 »

Hej!

Är bara nyfiken hur det går för dig??? Var det illa eller bara lite???

MVH Mikael
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Missljud...

Inlägg av smalltown »

Det drar ut på tiden här... mekat tvåhjuligt, och nu skall jag bort en vecka. Jag återkommer med uppdatering framöver 3)
Morris 850 '65
Skriv svar