Missljud framvagn

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Anders.Holmberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2017 kl. 01:02
Ort: Sandviken

Missljud framvagn

Inlägg av Anders.Holmberg »

Har ett missljud som jag inte blir klok på i framvagnen. Låter som gummi som nöter mot något och intensiteten ändrar sig med hastigheten. Ljudet kommer bilen är i rullning och det känns som att det kommer varje varv som hjulen snurrar. Det spelar ingen roll om jag frikopplar eller lägger ur växeln. Låter som att ljudet kommer från mitten av motorrummet men det är svårt att avgöra.
Har kollat det mesta tycker jag men nu har jag slut på idéer.
Någon som har något tips?

/Anders
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Missljud framvagn

Inlägg av crowan »

Vad har du för drivknutar ut från motorn? Gummikors?
clubman 1330
Anders.Holmberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2017 kl. 01:02
Ort: Sandviken

Re: Missljud framvagn

Inlägg av Anders.Holmberg »

crowan skrev:Vad har du för drivknutar ut från motorn? Gummikors?
Inte en aning faktiskt. Det är en årsmodell 1998 om det kan skvallra om vilken typ av drivknut det är.
Har tittat närmare nu och det verkar som det är en hardy-spicer universial joint.
Pallade upp bilen och inget missjlud hörs när jag snurrar på hjulen. inget hörs heller om jag startar bilen och lägger i en växel.
Tryckte upp hjulupphängningen med en domkraft för att få rätt vinkel på drivaxeln och snurrade men det lät inget då heller

Känner jag på axeln så finns ett litet glapp på båda sidor om växellådan vid knutkorsen. Glappet är lika stort på båda sidor men på vänster sida låter det mer metalliskt. Finns inga nötningsskador någonstans vad jag kan se.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Missljud framvagn

Inlägg av crowan »

Skumt att du inte kan höra något när hjulen är i luften. Det är inte så enkelt att däcket tar i någonstans?
clubman 1330
Anders.Holmberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2017 kl. 01:02
Ort: Sandviken

Re: Missljud framvagn

Inlägg av Anders.Holmberg »

Nej, har kollat och däcken rullar fritt och det finns inte heller något tecken på nötning. Kan det vara knutkorsen mot växellådan ändå?
Känns tråkigt att riva i onödan men det kanske får bli så. Vet du/ni någon bra butik i Sverige som säljer denna hardy-spicer universial joint?
Brukar beställa från Minispares men det tar lite för lång tid.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Missljud framvagn

Inlägg av RAINIER »

Knutkorsen mot avgasröret?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar