huvudbromscylinder

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
eken53
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 mars 2017 kl. 23:10
Ort: nyland

huvudbromscylinder

Inlägg av eken53 »

hej alla. undrar lite om huvudbromscylindern. har en 73 koja med ombyggt bromssystem från trummor till Cooper S bromsar. det skiljer på bromscyliderna från trummor till skivor. det jag har märkt är att plåtbehållaren är större på Cooper men är det något mer som skiljer? Har den med lilla koppen nu och tycker att pedalen tar så långt ner. nya band bak ock klossar fram och ej luft i systemet
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: huvudbromscylinder

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
På en gammal koja som jag har haft hade jag samma typ av bromsar och huvudbromscylinder från en Mini 1000. Det var inga problem.
Har du justerat ut bromsbackarna bak?

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
eken53
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 mars 2017 kl. 23:10
Ort: nyland

Re: huvudbromscylinder

Inlägg av eken53 »

Hej Patrik. jag justera ut backarna bak så långt att det inte gick att snurra på hjulen men pedalen tar långt ner ändå tycker jag ca 1 till 1,5 cm från golv. ingen luft i systemet pedalen helt stum när man trampar
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: huvudbromscylinder

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Då var den biten klar, backarna rätt justerade.
Nästa fråga. Bromstrycks begränsaren till bakhjulen brukar vara väldigt svår att få ut all luft i från. Finns flera sett att göra. Har du ny bromsvätska ut i de bakre bromsarna?
Bara så det inte finns luft kvar i systemet bak.
Jag justerar ut backarna helt, lyfter upp bilen bak (ca 50cm) Luftar på gammalt sett tills jag har ny bromsvätska ut från båda bromscylindrarna.

Du har kanske redan gjort så här?

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
eken53
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 mars 2017 kl. 23:10
Ort: nyland

Re: huvudbromscylinder

Inlägg av eken53 »

Hej Patrik. luftade på vanligt vis först och det gick inte alls för bromsreduseraren slog till mot pedaltrycket så det kom minimalt med olja och luft. Gjorde sedan som en beskrev på ett utlänskt forum. öppna luftskruven i samma ögonblick som någon trycker ner pedalen så inget mottryck bildas och bromsreduseran inte stänger samt stänga luftskruven innan man släpper pedalen. På detta vis kom det en jävla massa luft tills det tog slut. Och även luftat oken i fram. Pedal stum.
M V H
EKEN
Skriv svar