1400 kolvar ??

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
MINI-JENS
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 januari 2006 kl. 13:52
Ort: Motala

1400 kolvar ??

Inlägg av MINI-JENS »

Hej.
Har kommit över en uppsättning kolvar som jag trodde var 1380.
Men när jag mätte dessa så var kolven 75,84 mm.
Har gott höra att Dalhems tydligen sålde 1400 satser på 80 talet och att det skulle kunna vara FORD KOLVAR?
Någon som vet ner om detta o tom VILKEN FORD.
Behöver ringar till dessa.
All info som kan leda till något är intressant .
Med vänlig hälsning, Jens
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1400 kolvar ??

Inlägg av Hollywood Vampire »

Dalhems FORD-Kit kolvar (och block) som jag köpte på 90-talet var 73,94mm!
Borret var 74,00mm.
240-patrik
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 september 2014 kl. 18:08
Ort: Botkyrka

Re: 1400 kolvar ??

Inlägg av 240-patrik »

Jag har en uppsättning kolvar, stakar och block som har dessa mått. Jag fick höra att det var Triumph kolvar men jag vet inte om det stämmer. Jag undrar om någon vet hur man gjorde med topplockspackningen då det endast är ca1mm mellan tvåans och treans cylinder?? Fins det någon packning som passar? Förstärkte man med oingar runt cylindrarna? Alla tips och idéer är uppskattade!!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: 1400 kolvar ??

Inlägg av Hollywood Vampire »

1400 & 1420cc. Historiskt sett är detta ett "trim-koncept" från 70-80-talet! Enligt utsago och källor det sämre konceptet! (källor som kan bevisa motsatsen; vänligen dela detta här i tråden) Det blir onekligen för tajt med vanlig 1275cc packning, och specialpackning finns, så vitt jag vet, inte att köpa. Minisport ämnar i dagsläget sälja ett 1400cc stage 2 & 3 kit, men skriver 1380 inom parentes? Minisport-soporna kunde ju o.m precisera vad det är för mm på kolvarna enligt min uppfattning!?

73.94mm kolvar är Ford Fiesta kolvar och ger 1398cc med original slaglängd på veven.
74.54mm kolvar är Triumph ? kolvar och ger 1419cc med original slaglängd...

Ovannämnda kan blandas ihop med strokade vevaxlar adderat 1375 & 1380cc kolvar/borr, vilket bildar 1400 & 1420cc, men då med
tjockare vägg emellan 2 & 3:ans cylinder!

(rätta mig gärna angående stroker kontra cc uppgifter) :)

Jag hoppas att detta inte ska ses som glädje-dödande om du 240-patrik nu har betalat stora summor för ditt kit. Jag skruvade själv ihop en 1400cc (74mm borr) motor, vilken funkade fint. M e n sedan strulade en massa annat vilket gjorde att jag satte i en trimmad 998cc Coopermotor istället. Hann således inte sortera ut och/eller bemöta det som många uppgivit dvs skjutna topplockspackningar på löpande band!!

Ett "tips" jag fick för mer än 20 år sedan var att låta tillverka en egen topplockspackning, men det vart aldrig något utav..! Jag pratade med en herre i slutet av 1980-talet som inte hade fått 1420cc (74.5mm) kitet att fungera, att det kylde fantastiskt dåligt.. Borrade kylhål i kolvarna, eller snarare genväg för oljan(?) Han ruttnade till sist, kastade in handduken och klev ned på 1375cc (om jag inte minns fel)

Personligen så ser jag en skaplig nostalgi-tripp i dessa koncept, vilket gör att jag verkligen hoppas att någon träder fram och påvisar att det funkar! :wink:
Skriv svar