Byte ventiltätning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Byte ventiltätning

Inlägg av smalltown »

Hej alla!
Jag måste byta ventiltätningar på min sextiofemma. Jag monterade nya av "hatt-typ" när jag gjorde iordning toppen, men jag har problem med att de lossnar och kryper upp längs ventilskaften. Det har ibland gått att pilla dem på plats med en liten skruvmejsel mellan fjädrarna, men nu är minst en tätning trasig. Jag vill verkligen slippa lyfta toppen om det går.

Min fråga: om kolven är i översta läget och man lossar fjäder och ventil, åker då ventilen så långt ned att man ej kommer åt den?

Jag har även klurat på om det finns någon tålig massa, typ sikaflex, man skulle kunna applicera på utsidan av styrningen när de nya tätningarna monteras för att "limma" fast dem så de ej lossnar igen. Vad tror ni om detta?

Mvh K
Morris 850 '65
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Byte ventiltätning

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag vill verkligen slippa lyfta toppen om det går.
Enda sättet är, oss veterligen, att ta bort toppen, och fixa tätningarna!
Rent teoretiskt: Få bort ventilfjädrar, knaster.. Kanske!?? Men att få dit fjädrar, knaster på ett betryggande sätt via tändstifthålet, utan att paja dito gängor!!??

Då är arbetet med att ta bort toppen att föredra!
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Byte ventiltätning

Inlägg av smalltown »

Jag har en fundering på en liten uppfinning... jag har googlat, men inte hittat något liknande. Tänker mig ett smalt rör med en liten ballong i änden som man för ner i tändstiftshålet och blåser upp. Då stannar ventilen i sitt läge, och man kan i lugn och ro böka på ovansidan. Det känns otroligt att inget liknande skulle finnas innan. Eller är det någon här som känner till någon liknande lösning?
Morris 850 '65
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Byte ventiltätning

Inlägg av Crona »

Hej,
Det finns verktyg för att byta ventilfjädrar och tätningar på plats och enbart lossa vipparmasbryggan.
Man trycksätter cylindern, du lossar tändstiften och låser motorn/svänghjulet i OD sen monterar du adaptern i tändstifthålet och ansluter tryckluften OBS med reducerat tryck.

Denna adapter gör du enkelt själv av ett gammalt tändstift, ta bort keramiken och borra ett hål rakt igenom tändstiftet, sen svetsar du på en slanganslutning på tändstiftet och du har ett användbart verktyg.
Men tänk på att du måste ha reducering på trycket kan även göras utan regulator med en U-klämma, när cylindern är trycksatt så kan du ta av ventilfjädrarna utan att ventilen glider ner.
Men tänk på att brickan till ventilfjädern oftast fastnar i ventilknastren så börja med att ta en hylsa och slå till med en hammare så att knastren släpper från brickan.

Lycka till
Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Byte ventiltätning

Inlägg av DrKassler »

Peta in ett långt snöre i cylindern genom tändstiftshålet och sen veva upp motorn i ÖD och låsa svänghjuet har jag hört ska fungera, jag har dock aldrig provat själv.
Glöm inte att lämna änden på snöret ute så du kan dra ut snöret igen sen.. :-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Byte ventiltätning

Inlägg av smalltown »

Jag tror de har sådana adaptrar på Biltema faktiskt. Vilket tryck bör vara lagom? Sedan är det ju detta med att bryggan delar pinnbultar med toppen... bör man tömma motorn på kylvätska då för att ej riskera att det läcker?
Metoden med snöret såg jag precis någon som använde på youtube faktiskt. Också ett alternativ!
Morris 850 '65
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Byte ventiltätning

Inlägg av Cooper-74 »

Har sånt verktyg för att trycksätta cylinder, köpt på Biltema.. :D
Bytt trasig ventilfjäder för länge sen på SAAB V4 med dylikt.
Två ringnycklar runt en pinnbult att trycka ned nya fjäder m.m. med så gick det lätt att fixa!

Har man våldsamt bra tryck i sin kompressor kanske det behövs reducering, men i cylindern är där väl förhoppningsvis bra tryck i normalfall? :wink:
Har man ingen kompressor, tja då låter metoden med snöre som en bra ide.
I absolut värsta fall blir det att ta av toppen ändå?!!

Oavsett metod är det säkert en bra ide tömma kylvätskan först!
har problem med att de lossnar och kryper upp längs ventilskaften. Det har ibland gått att pilla dem på plats med en liten skruvmejsel mellan fjädrarna
Alltså.. hur ofta händer det här? Samt hur ofta tar du av kåpan och kollar så dom sitter kvar?

En del ventilstyrningar har ett spår där tätningen ska passa i, och i teorin sitta kvar..

Har själv mest sett ventiltätningen som ett "paraply" som gör att oljan inte ska rinna direkt längs ventilskaftet. Kanske helt fel?
Är styrningarna friska och ventilskaften inte tvärslut så lär det vara förumbart vad som rinner ner, dessutom behöves väl lite smörjning även där?
Annars slits styrningar/ventiler snabbare så det definitivt kommer ta olja det hållet..

M.v.h. Outbildade amatörmekanikern.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Byte ventiltätning

Inlägg av smalltown »

Ventilerna satte jag i nya när jag gjorde i ordning bilen, så de bör ej vara illa slitna. Dock visste jag ännu mindre om bilar då än vad jag vet nu, så jag tänkte ej på att kolla styrningarna, så troligen är väl de inte 100%.
Att de kryper upp märks helt enkelt genom att bilen börjar blåryka... Jag öppnade och pillade ner dem kanske tre gånger i somras. Jag inbillade mig att det var när bilen stått oanvänd ett lite längre tag det hände. Det blir nog snörmetoden, meddelar här hur det går!
Morris 850 '65
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Byte ventiltätning

Inlägg av Crona »

Cooper-74 skrev:Har man våldsamt bra tryck i sin kompressor kanske det behövs reducering, men i cylindern är där väl förhoppningsvis bra tryck i normalfall? :wink:
Nja nu blandar du ihop koddarna och morötterna, hur högt statist tryck har du i cylindern normalt?
För du menar väll inte förbränningstrycket för det är förhoppningsvis som du skriver mycket högre än vad vi har i våra kompressorer men under hur lång tid?
Men man skall aldrig trycksätta en cylinder under längre tid, och när man ändå gör det så är det viktigt att vevhuset är öppet men det får man ju anse att det är när ventilkåpan är av :wink:

Vad skall du ha för tryck tja man kör lite på känsla, när du tar av ventilfjädern så får du en känsla om ventilen vill röra sig eller blir kvar men kanske 1-1,5 bar men aldrig mätt det själv utan skruvar på tills det känns tryggt :mrgreen:

Det är ingen fara med toppackningen, lossa kylarlocket så att det inte finns tryck i systemet så har du gjort vad man kan, vill du sen vara 100% säker att det inte läckt in vatten så när du monterat samman motorn så tar du av alla tändstiften och kör på startmotorn så det inte kan bli vätskeslag/vätskekompression.

Men sen är det som Cooper säger, hur är styrningarna glappar ventilen i styrningen så mycket att tätningen lossnar?
På tidigare motorer så fanns det bara en o-rings liknande tätning och det behövs bara tätningar på insugssidan då det är där som blir undertryck under motorbroms.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Byte ventiltätning

Inlägg av smalltown »

Jo det verkar ju som styrningarna är dåliga. Jag vet inte om det eventuellt finns styrningar med olika utseende/diameter utvändigt, och det är därför hattarna inte rkiktigt låser fast. Om det skulle vara fel sort helt enkelt. Jag minns inget spår eller fläns eller liknande som hatten skulle låsa i.
Jag har planer på att konvertera toppen till blyfritt i framtiden, så då passar jag på då när den är ur bilen att göra en mer omfattande renovering. Nu vill jag mest få stopp på rykandet :)
Morris 850 '65
Skriv svar