Sida 1 av 1

Slirande koppling efter vinteride

Postat: 22 juni 2016 kl. 14:38
av Gerry
Jaha. nya bekymmer :roll:

Nu har även den andra kojan vaknat från vinteride. Men den verkar inte ha vaknat på rätt sida, för nu vill inte kopplingen greppa helt vid gaspådrag.
Allt fungerade fint i höstas, och det lär inte bero på att det tillkommit 50 vilda hästar.

Det är en org. 1000cc med Pre-verto.
Jag har testat att skruva ut/in "stopp skruven" ett varv, men ingen skillnad.
Just nu är jag lite osäker på hur jag ska göra.
- Ge mig på justerskruven och kanske skruva bort mig helt?
- Byta slangen mellan huvud och slavcylinder för att utesluta den?
- Låtsas som att det regnar och hoppas att det håller att slira mig till Norge-träffen + MCS-sommarträff & hem igen...
- Hitta någon gammal bilverkstad i närheten som har koll på gamla grejer (eller någon här på forumet som är i närheten??) .

Någon som har tips?
(Jag har läst flera trådar ang. kopplingsproblem men ingen som har fått problem utan att själv bytt/skruvat med kopplingen innan)

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 22 juni 2016 kl. 14:47
av Sundblad
Har du kollat så det är ordentligt med vätska i huvudcylindern? Lufta?

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 22 juni 2016 kl. 15:12
av Gerry
Bra idé, det har jag missat att kolla.

Jag var helt inställd på att det borde bli tvärtom då, alltså att den inte skulle koppla ur om det var luft i systemet.

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 22 juni 2016 kl. 23:22
av Gerry
Kan man på något sätt se om det kommit in olja på lamellen?

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 22 juni 2016 kl. 23:51
av Magna-Flash
Under motorn, på kopplingshuset, ska det hänga ut en saxpinne och dingla omkring i ett hål. Ser vid första anblick ut som att den inte ska vara där eller att nåt är fel... Men - syftet med den är att hålla hålet (som är ett dräneringshål för kopplingsdamm och olja) öppet, just genom att dingla omkring. Hänger det nån droppe olja på saxpinnen kan man anta att vevaxeltätningen inte gör sitt jobb. Och då lär risken för olja på lamellen vara överhängande...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 23 juni 2016 kl. 08:18
av minitokig
jag skulle kolla dessa saker först:
-axeln som går in igenom kåpan, den brukar ärga och kan gå trögt
-slangen, de brukar svälla inuti och fungera som backventil, foten klarar av att pressa vätska igenom men fjädern klarar ej trycka tillbaka.


lycka till

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 11 juli 2016 kl. 15:46
av Gerry
I förra veckan bytte jag slangen.
Det var inte den.. eller iaf inte bara den. :)

Så nu blir det att smörja där det går att komma åt, testa att justera lite & sen köra så långt det håller :roll:

Förhoppningsvis ses vi på NMM & Sommarträffen i Motala
(Eller så står jag någonstans utmed vägen)

((Kanske lika bra att jag bjuder in till lite camping-meck för dem som vill redan nu = Ser ni mig på träffen & har bra förslag så är ni välkomna att skruva :wink: ))

//Gerry
CPY 949

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 12 juli 2016 kl. 00:08
av Hollywood Vampire
Låter lite, enligt din beskrivning, som olja på lamellen.. Hade en spännande upplevelse med detta med en bil du säkert känner till ;) Mest komiska var möte med buss/lastbil då rusade varvtalet upp. O m det nu skulle visa sig vara olja på lamellen (efter att du smort och testat justering utan framgång) Skulle en quick-fix för att ta sig till/från träffen vara en spray som Camaro Cup åkarna använde när det drittla olja på deras lamell..

Sprayen var en klibbig historia som sprayades in i kopplingshuset när motorn stod på tomgång, märket var Würth.. Men jag kommer fan inte ihåg vad det ursprungliga ändamålet med den sprayen var.. Funkade fint på samtliga Camaro bilar i slutet av säsongen som slirade på kopplingen ;) (jag var med som en slags allt-i-allo + 3/4 dels mek på en Camaro Cup bil för en 15 år sedan) Någon annan här på forumet kanske vet vilken spray jag syftar till?

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 21 juli 2016 kl. 20:24
av Gerry
Det fick bli bräkleen / bromsrengöring.
Jag tog bort den lilla plåten som sitter längst upp på svepet & under tiden kompisen höll ner kopplingen så blåste jag in bräkleen.
Ett par drag på starten & mera smörj....och en ordentlig dusch till..

Sen blev det en sväng i stan & nu lyckades jag inte få kopplingen att slira :D
Nu vet jag inte hur länge det håller, men just nu känns det bra.

:rivstart:

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 21 juli 2016 kl. 21:36
av crowan
Gött! Köp en extra flaska :-)

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 21 juli 2016 kl. 22:39
av Gerry
Redan gjort :D
(Köper ju alltid två av det mesta)

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 22 juli 2016 kl. 00:14
av crowan
När man kör Grand Tourer kör man bara med en av allt. Bensinpump, vipparmsbrygga mm

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 22 juli 2016 kl. 09:47
av Cooper-74
crowan skrev:När man kör Grand Tourer kör man bara med en av allt. Bensinpump
Du menar den som sitter i bilen?
Inte en i reserv utifallatt.. :wink: :wink: :wink:

Krånglet Gerry beskriver har det råkats ut för, inte min bil men..
Det tömdes då sisådär en liter avfettning i samma hål, följt av en kanna vatten.
Det sista var dumt :roll: Urtrampningslagret skar nämligen sen. I centrala Göteborg.
Ni kan tro folk tittar när det står en koja vid trafikljuset som skriker metalliskt i högan sky :lol:
Men snabbfixet gjorde att vi tog oss hem från onsdagsträffen.
Jäpp, vi körde från nordvästskåne till Gbg och hem igen för deras lokala onsdagsträff :D

Sen finns det ju en sensmoral: kojan det kördes där kopplingen slirade var en Clubman!
Hade aldrig hänt med en rundnos :mrgreen:

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 22 juli 2016 kl. 17:07
av crowan
Sensmoralen måste väl vara att du alltid kommer hem i en Clubman :-)

Re: Slirande koppling efter vinteride

Postat: 26 december 2016 kl. 22:04
av swedishwiking
Hänger med på tråden... Min gamla 850 har slirat friskt på kopplingen. Har nu helrenoverat bägge hydraulcylindrana (honat + nya packningar), bytt gummislangen och sedan justerat in 1,5 mm mellan en helt utdragen kopplingsarm och justerskruven. Justerade sedan muttern på den ingående axeln enligt mekhandbok.
Har i skrivande stund inte testat bilen men kan vid "torrkörning" konstatera att ingreppet sker först när man tryckt ner pedalen halvvägs.
Är detta normalt? Om man skulle vilja ha ingreppet längre upp, vilken av justeringarna använder jag då?
Jag vill naturligtvis uttömma alla felkällor innan jag ställer mej och byter koppling..