Tappar växlar när motorn blivit varm

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Tappar växlar när motorn blivit varm

Inlägg av KristerOlsson »

I vintras bytte jag packbox för vevaxeln och kopplingslamell pga av oljeläckage.
Jag bytte också kopplingsfjäder från grå till orange efter tips från Jana. När
jag tog ut bilen på gatan Kristi Himmelsfärdshelgen verkade först allt OK men
när jag kört bilen från mekargaraget i Malmö till Lund så blev det allt svårare
att lägga i främst 2:an och 1:an och i en korsning hade jag plötsligt inga
växlar alls någon minut. Desperat vispande med spaken gjorde att jag till slut
fick i 2:an och kunde hanka mig fram till mitt parkeringsgarage. Närmare
undersökning visade att en av gummibussningarna som håller växelspakshuset (rod
change) på plats hade släppt i vulkningen varför det givetvis var svårt att få
någon precision i spakrörelsen. Jag bytte till nya gummibussningar och körde
först en kort runda till närmsta mack för några dagar sedan och allt verkade
helt OK. Men när jag testade idag tappar jag fortfarande växlarna. Innan man
startat bilen så känns det som om växlarna går i som dom ska. Startar man motorn
och växlar "på riktigt" så är det lite skrap när man lägger i backen och 1:an är
som vanligt lite svår att få i rent men 2:an, 3:an och 4:an fungerar riktigt bra
medan motorn värms upp (ca 15 min) Sedan blir det svårare och svårare att få i
2:an och 1:an utan skrap och efter en halvtimmas körning var det nästan omöjligt
att byta växel oavsett vilken. Lyckades med lite tur få i 1:an när jag körde in
i mitt parkeringshus men sedan var det omöjligt att växla med motorn igång.
Stängde jag av motorn verkade växlarna igen sitta där de skulle. Någon som har
en bra idé?? Mitt första steg kommer att vara luftning och justering av
kopplingen. Man hoppas ju i det längsta att att problemet inte sitter inne i lådan.

Krister
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Tappar växlar när motorn blivit varm

Inlägg av RAINIER »

Börja med att justera kopplingsarmen på rätt sätt.
Hur känns kopplingspedalen?
Låt nån trampa in kopplingspedalen medan du tittar om armen reagerar direkt och att slaget är tillräckligt.
Kan vara internt läckage i huvudkopplingscylinder.
Tappar du ingen kopplingsvätska?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Re: Tappar växlar när motorn blivit varm

Inlägg av KristerOlsson »

Ett problem är att jag bytt kopplingsfjäder från grå till orange och därför inte vet hur kopplingen skall kännas efter bytet. Jag har fått tipset att länga stången mellen slavcylinder och kopplingsarm (0 -10mm). Vad är det tekniskt som en sådan åtgärd skulle påverka som skulle göra att jag inte förlorar växlarna när växellådan blir driftsvarm?
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Tappar växlar när motorn blivit varm

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Kan det vara så att när du kört en stund och växlat så blir kopplingen utan tryck pga att man just har växlat. Så som Rainier skriver så kan det vara läckage internt i systemet.
Kolla att du har samma slaglängd på armen både vid kall motor och när problemet uppstår.
Minsta problem med huvud eller slavcylinder så byt allt, inklusive slangen. Det är alltid skönt att veta att det är friska prylar i bilen.
Allt man har full koll på är ett problem mindre :-)

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Re: Tappar växlar när motorn blivit varm

Inlägg av KristerOlsson »

Ett problem är att testa utan att bli stående på "fel" ställe.
Patrik har du ngt förslag på testplats i Lund där man man bli stående och vänta på att allt svalnar utan att vara i vägen för andra?
Vad definierar att "slaget är tillräckligt" ? Förutom att allt fungerar förståss. Finns det ngt kritiskt mått? Justering av kopplingen enligt Haynes handbok går att göra.
Slavcylindern har mindre än 20 driftstimmar. Huvudcylindern är troligen från bilens barndom (1973). Jag har bytt bromscylindern för en säsong sedan. Det var inget nöje. Är kopplingscylindern lika svår att komma åt?
Jag tappar ingen synbar kopplingvätska.
Kostnaden är ju försumbar men en varm dag som idag känns allt jobbigt
Skriv svar