Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av philsson »

Hej där, dags för besiktning snart och trots en bil som gått bra och gyllenebruna tändstift vid drift så har värdena på bilprovningen inte varit vad dom ska på några år. Tänkte ta tag i det i år och renovera förgasaren helt. Jag får ärligt säga att jag Inte har koll på denna förgasaren som för mig ser mycket suspekt ut med ett extrakärl på sidan, någon kabel som gick till grenröret (elektrisk) och ett rör och lite annat smått och gott jag gärna hade förståt.
Det jag vill göra nu är alltså att byta ut alla nålar och munstycken, packningar, membran och vad annat som kan tänkas vara bra för att den ska bli så fräsh som möjligt. Haft lite svårt att veta vad jag ska köpa för renoveringssats och om jag behöver komplettera med något som nålar, olja etc. Tar gärna emot hjälp och förklaringar. Bara sysslat med Motorcykelförgasare tidigare och de har ju varit rätt så pang på i hur de fungerat (inga oljor eller dylikt).



En länk till lite bilder på hur förgasaren ser ut på dropbox
Bilagor
Den obligatoriska bilden på bilen
Den obligatoriska bilden på bilen
Screen Shot 2016-04-12 at 10.10.56.png (376.39 KiB) Visad 8619 gånger
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av tvr »

På bild 12 och 18 ser man en liten plåt som är skruvad på flottörhuset. Gör ren den och läs vad det står. Det är beteckningen på din förgasare och det nummer du ska använda när du beställer delar,

Delar kan beställas från https://burlen.co.uk/ eller från "förgasarteknik". På Burlens hemsida kan du söka direkt på numret och se vad som finns (typ allt). Något membran kommer du inte att hitta för det har man inte i SU förgasare men nål, munstycke och packningar lär finnas liksom mer avancerade renoveringssatser med spjällaxel och annat.
Austin Countryman 1968
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av Cooper-74 »

"extrakärl" hmm, den var ny!
Flottörhus säger nog vi andra..?
Men just där i sitter en nålventil som slits, lätt att byta.
Lossa de 3 skruvarna till locket, lyft av locket försiktigt så att packningen inte går sönder!
Vänd upp å ner på detta lock, peta ur axeln till flottören, nu ska du kunna kolla om nålventilen ser sliten ut.
Byt isåfall. Nån liten hylsa ur din sats med sådana i tum-storlek fixar att få loss sätet till nålventilen.
Sen blir det som i alla Haynes-manualer: montera tillbaka i omvänd ordning!

Vacum-klockan "där du fyller på olja" sitter fast med 2 skruvar på denna 1,25 tums SU , ta loss dessa.
Håll sen förgasaren så som den sitter fast på bilen (så inget ramlar i golvet strax) lyft upp vacum-klockan, sen ska du se en lång fjäder, ta ur den, sen kan du lyfta upp vacum-mojängen. Den som bör ha olja i det smala blanka röret.. När du tagit upp denna sitter nålen (av mässing) som bestämmer bränsleblandningen i änden på dena "mojäng" denna nål och dess munstycke slits och bör bytas för att bilen ska gå bra.

MEN om spällaxeln (också av mässing, så är även spjället) är sliten i din förgasare blir det jobbigare att renovera den, kan kräva experthjälp att brotscha bussningar m.m. pyssel.

Tja, det var en synnerligen ungefärlig guide hur man kan göra.
Lycka till!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av philsson »

tvr skrev:På bild 12 och 18 ser man en liten plåt som är skruvad på flottörhuset. Gör ren den och läs vad det står. Det är beteckningen på din förgasare och det nummer du ska använda när du beställer delar,

Delar kan beställas från https://burlen.co.uk/ eller från "förgasarteknik". På Burlens hemsida kan du söka direkt på numret och se vad som finns (typ allt). Något membran kommer du inte att hitta för det har man inte i SU förgasare men nål, munstycke och packningar lär finnas liksom mer avancerade renoveringssatser med spjällaxel och annat.
Tack TVR. Jag har kollat upp numret och kikar på burle's hemsida. Hittar två kitt för HS2 förgasarna men ingen utförligare beskrivning (verkar också vara för ett par). Kanske kan du hjälpa mig vidare. Här är länken till de kit jag syftar på
Numret på den brickan du frågade efter är AUC976
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av philsson »

Cooper-74 skrev:"extrakärl" hmm, den var ny!
Flottörhus säger nog vi andra..?
Men just där i sitter en nålventil som slits, lätt att byta.
Lossa de 3 skruvarna till locket, lyft av locket försiktigt så att packningen inte går sönder!
Vänd upp å ner på detta lock, peta ur axeln till flottören, nu ska du kunna kolla om nålventilen ser sliten ut.
Byt isåfall. Nån liten hylsa ur din sats med sådana i tum-storlek fixar att få loss sätet till nålventilen.
Sen blir det som i alla Haynes-manualer: montera tillbaka i omvänd ordning!

Vacum-klockan "där du fyller på olja" sitter fast med 2 skruvar på denna 1,25 tums SU , ta loss dessa.
Håll sen förgasaren så som den sitter fast på bilen (så inget ramlar i golvet strax) lyft upp vacum-klockan, sen ska du se en lång fjäder, ta ur den, sen kan du lyfta upp vacum-mojängen. Den som bör ha olja i det smala blanka röret.. När du tagit upp denna sitter nålen (av mässing) som bestämmer bränsleblandningen i änden på dena "mojäng" denna nål och dess munstycke slits och bör bytas för att bilen ska gå bra.

MEN om spällaxeln (också av mässing, så är även spjället) är sliten i din förgasare blir det jobbigare att renovera den, kan kräva experthjälp att brotscha bussningar m.m. pyssel.

Tja, det var en synnerligen ungefärlig guide hur man kan göra.
Lycka till!
Tack Cooper-74 för en bra beskrivning. Ska ha den framför mig när jag sliter isär allt. Tänker att jag köper så mycket jag kan och byter. Bara få hem alla delar så börjar jag på det. Har bilen lite otillgängligt så det får bli ett krafttag då och då att pilla med den.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av tvr »

Det finns bilar som har två HS2:or men du har väl rimligen bara en.
Här har du själva "startsidan" med delar:
http://sucarb.co.uk/carbspec/carburetto ... s/id/1680/
Finns lite olika val beroende på vad som egentligen är slitet i din förgasare. I grunden behöver du något av nedanstående. Dessutom kan du ju komplettera med ny flottör eller kanske en nål om ger fetare eller magrare blandning om du tror du behöver det.

Renoveringskit (med spjällaxel):
http://sucarb.co.uk/rebuild-kit-for-hs2 ... 11471.html

Servicekit:
http://sucarb.co.uk/service-kit-for-hs2 ... tions.html
Austin Countryman 1968
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av philsson »

tvr skrev:Det finns bilar som har två HS2:or men du har väl rimligen bara en.
Här har du själva "startsidan" med delar:
http://sucarb.co.uk/carbspec/carburetto ... s/id/1680/
Finns lite olika val beroende på vad som egentligen är slitet i din förgasare. I grunden behöver du något av nedanstående. Dessutom kan du ju komplettera med ny flottör eller kanske en nål om ger fetare eller magrare blandning om du tror du behöver det.

Renoveringskit (med spjällaxel):
http://sucarb.co.uk/rebuild-kit-for-hs2 ... 11471.html

Servicekit:
http://sucarb.co.uk/service-kit-for-hs2 ... tions.html
Tack igen TVR. Gissar att jag bör välja Renoveringskittet i andra länken. Lägger heldre lite mer och får allt tiptop nu när jag pillar med det. I listan på delar att välja till gissar jag att jag tar 1 av varje? Sen blir det svårt för mig när jag kommer ner till nålarna då jag inte har koll alls. Finns det någon "standard" nål eller måste jag kolla vad jag har idag. Bilen går kanske dessutom inte optimalt ändå i dagsläget då den har gått lite fett enligt bilprovningen i i vart fall 6 år nu (men stiften är gyllenbruna och fina ändå). Jag fick byta toppen då och monterade på en 1000cc topp på min 850. Fick skruva upp blandningen en del då eftersom den gick snålt efter bytet. Finns det något säkert kort om jag väljer en nål bara? Sen var det "piston spring" också man kunde välja. Även där.. tips på "någon bra"? Vet ju att detta säkert är känsligare än så men tycker det borde finnas något förval.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av Sundblad »

Det finns en mycket bra programvara som heter WinSU, där du kan välja precis vilka delar du har på din bil och får då fram vilken nål du bör använda.

Det kostar dock runt 10 dollar, men det är det nog värt.

/Andy
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av tvr »

Jag hade väntat med att byta fjäder (piston spring) och börjat med att testa med en annan nål. Burlen har ju en som är "rich" så den är ju inte så dum att testa. Eller då kanske testa Sundblads tips (har inte använt det programmet själv så jag kan inte uttala mig om det).
Problemet med att byta nål är att det finns många som har en uppfattning men få som verkligen vet. Deras bil "kändes" bättre eller starkare med en viss nål men om den går fett eller magert samt hur det fungerar över hela registret vet de egentligen inget om. Enda sättet att verkligen veta är att köra med bredbandslambda och mäta fast det har inte så många gjort.


Har du känt efter om spjällaxeln i din förgasare är glapp? Cooper-74 har redan nämnt detta ovan. Det är alltså axeln som öppnar och stänger spjället det handlar om. Släpp på eventuella fjädrar och annat som kan påverka glappet och försök känna om det glappar när du rör den. Om det glappar är risken stor att inte bara spjällaxeln är sliten utan även att hålen i förgasarhuset har slitits upp. Är huset uppslitet hjälper det inte att bara byta spjällaxeln (finns med i renoveringssatsen) utan huset måste bussas om och det kräver specialverktyg.
Börja med att kolla upp det. Sen kan du bestämma vad du ska göra.

Om vi tänker oss att det inte är något större glapp så hade jag personligen nog köpt en renoveringssats och dessutom valt till en rikare nål (Part No: M). Kanske möjligen även en ny flottör om det nu finns anledning att tro att den blivit anfrätt av att man blandar sprit i bensinen numera (eller av ålder)
Austin Countryman 1968
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av philsson »

Mycket riktigt TVR så glappade det där :( Jag har kollat runt lite och hittat en förgasare som verkar passa begagnat i gott skick och hade önskat fråga här först om den tros vara ett bra val.

http://www.ebay.co.uk/itm/322087445516? ... d1ff4&cp=1

Den är också en SU HS2 och ska enligt beskrivningen passa MK1 och 2, 850 och 1000cc motorer. Den är renoverad etc och har en AAC nål. Bra utgångspunkt för mig kanske med min 1000cc topp?
Jag ser att det är två anslutningar på den på samma sida som vajrarna som jag inte har. Ser ut som anslutningen till bränsleslangen på andra sidan. Vad är dessa till och vad gör jag med dem på min bil?
$_57-1.png
$_57-1.png (287.85 KiB) Visad 8383 gånger
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av philsson »

Jag köpte förgasaren då jag kände mig tillräckligt säker på att den skulle passa. Hoppas det var rätt beslut. Var lite annorlunda lösningar för dragning av vajrarna och så fanns ett uttag för "motor breather" som jag inte tror jag hade på min andra. Ska det kopplas till vevhusventilationen?

En annan sak förresten. Jag har som sagt 1000cc topp på en 850cc och munstycket i denna förgasare är till en 1000cc också. Är det lämpligt att montera ett mer öppet filter till bilen nu? Isf beställer jag det tillsammans med andra saker som vajrar och oljor för vårservicen.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av tvr »

Passar gör den garanterat. Det som i praktiken kan skilja är på vilken sida av förgasaren flottörhuset sitter samt utförande på reglagen. Fast alla delar kan flyttas sinsemellan dem så det fixar du om det behövs. Det extra uttaget för "motor breather" (det högra du ringat in på bilden gissar jag) hade jag bara pluggat eftersom det inte är något du behöver. Det andra som du ringat in på bilden är inte anslutning för bränsle utan det är där chokewiren ska sitta. Bränslet ansluter du ju på flottörhuset (fast flottörhuset kanske satt på andra sidan förgasarhuset?).
Själva munstycket till 850-versionen är 090". Hur stort var det som sitter i den du köpt? Det är nålen som styr bränslemängden så det är snarare den du ska fundera över. Fast givetvis ska nålen passa i munstycket.

Mitt förlag är att när du fått hem den så lägger du dina förgasare bredvid varandra och jämför. Det som skiljer på den "nya" modifierar du så det stämmer överens med den gamla. Då vet du att den passar och fungerar utan att du behöver byta wires eller annat. För att eventuellt kompensera för att du bytt topp kan du testa med en annan nål. Kolla beteckningen på den som sitter i den nya så ser du vad det är för typ.
Austin Countryman 1968
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Förgasarrenovering och köphjälp av lämplig "sats"

Inlägg av philsson »

Såhär ser nya förgasaren ut på plats med ett mer öppet filter på plats också. Blev kalas! Och bilen startade på under sekunden trots tom förgasare och ingen start sen förra sommaren.
IMG_20160515_222947 copy.jpg
IMG_20160515_222947 copy.jpg (59.81 KiB) Visad 4215 gånger
Justerat bränsleblandningen Enbart via huvudmunstycket. Tyckte den började snålt och gick sedan upp (skruvade ur skruven) tills jag fick denna fina färg på stiftet (hoppas ni håller med). Sen en bild jag hittade på nätet tyckte jag bekräftade den fina färgen. Har bara kollat ett stift dock, kanske borde kolla fler. Tändning och ventiler är justerade för någon säsong sedan så nu tickar allt som en klocka.
IMG_20160516_094322 copy.jpg
spark-plug-lean-rich-optimal copy.jpg
Två frågor kvar.
1. Något mer jag bör göra inför besiktningen vad gäller förgasaren? Jag fick tips om att hälla i något som kallades "bensinnäcktar", känner ni igen det?
2. Choken var lite konstig. Kändes inte som bilen ville ha choke på, men det kanske inte är vanligt på era bilar på sommaren? Var runt 10 grader ute när jag pillade med bilen. Tycker att jag behövt ha en del choke på kall motor förut men nu kändes det mer som jag dödade bilen med den ute. Justerskruven är så uppskruvad det går i "viloläge" på chokevajern.
Skriv svar