Volvoförgasare (HIF44)

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
MINI-JENS
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 januari 2006 kl. 13:52
Ort: Motala

Volvoförgasare (HIF44)

Inlägg av MINI-JENS »

Står o funderar på om jag ska köpa en volvoförgasare(ser ut som hif44).
Någon som kör med denna ?
Att man får byta nål,ja det räknar jag med,men hur är det med munstycke,är det en o samma sort,eller måste det också bytas ,färg på munstycket?
Fixar man det själv,eller behövs något spec verktyg.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Volvoförgasare (HIF44)

Inlägg av tvr »

De heter HIF6 och satt oftast som dubbelförgasare på 140-serien i sportutförande. Finns även som enkelförgasare men det var inte så vanligt. Det sitter en på min koja och den fungerar bra ihop med en 1275 motor. I funktion är de mycket lika HIF44. Sen finns ju givetvis även de äldre HS6 med samma spjälldiameter vilka satt på t ex Amazon sport.

Munstycket skiljer beroende på om det är höger eller vänsterförgasare (fram eller bak eller hur man nu vill kalla dem). Har sett vita och svarta, de är spegelvända mot varandra så man måste välja rätt. Sitter id-brickan kvar på förgasaren är det ju enkelt vid byte. Har inte kollat på om något av munstyckena har samma artikelnummer som de till HIF44 men det är inte omöjligt. Diametern är samma i alla fall så man behöver inte byta för den sakens skull.
Nålarna har samma fattning som HIF44 men fjädrarna till vakuumklockan är olika. HIF44 har kolven lagrad i vakuumklockan med ett slags kullager medan den är glidlagrad i HIF6.
Det verkar finna olika utförande på tätning till flottörhus, packning på de äldre och o-ring på de nyare, så det kan du ju kolla på om du ska köpa en servicesats.

Inga specialverktyg behövs. Möjligen kan man hitta någon variant där skruvarna har konstiga skallar så man inte ska kunna öppna dem själv (anti tampering screws) men det är nog mer på senare förgasare från 80-talet. Sitter det såna får man såga ett spår i skallen med bågfil, skruva loss och byta till vanliga.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
mini1275gt
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 april 2005 kl. 09:44
Ort: Skara
Kontakt:

Re: Volvoförgasare (HIF44)

Inlägg av mini1275gt »

Jag kör med sådan i min GT med och utan supercharger utan nån som helst bekymmer
inga specialverktyg krävs om du inte räckna en platmejsel och philipsmejsel som special
jag brukar köpa delar från burlen.co.uk, köp en service kit och en ny flöttör - min började läcka när jag provade köra på E85 så är den som ny...kolla dock bara att den är en höger eller vänster
syns i Ulricehamn i juni!!!
Skriv svar