Startproblem efter problem med fläkt

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Startproblem efter problem med fläkt

Inlägg av Clain »

Ja då är jag tillbaka..

Problemet visade sig när jag skulle starta för första gången efter veckans mekande.

Den gick igång direkt med choken utdragen, jag släppte sen ner den till ca 1000rpm och lät den stå så för att bli varm.
Efter några minuter dog den bara rakt av och nu lyckas jag iof starta den varje gång med choken ute men den dör direkt inom några sekunder.. Även med choken fullt utdragen..

Förra veckan startade den som den skulle, efter att jag löst kopplingsproblemen och bytt till en ny fläktrem gick den alldeles utmärkt tills jag själv lyckades strula till det och skapa mig mer jobb..

I min iver att komma iväg på en provtur hade jag missat att spänna fast min på tok för långa gaswire och den fick för sig att hoppa in i fläkten som girigt slet med sig den..

Resultatet blev sönderbränd fläktrem, avslitna fläktblad & kvaddad gaswire.

I helgen bytte jag alltså igen till en ny fläktrem, samt ny fläkt, kylarvätska och gaswire. Fick även rikta till armen på förgasaren som man fäster gaswirens ände i, då den blev lite böjd när gaswiren drogs med av fläkten...

Men efter detta har alltså mina nya problem uppstått..
Tänkte att det kunde ha med förgasaren att göra, att inställningarna rubbats men ville kolla om ni hade nån annan idé först innan jag börjar skruva med den....

Mvh
Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Startproblem efter problem med fläkt

Inlägg av Sundblad »

Kolla om du kan hålla den vid liv med startgas. Då bör det ju vara något med förgasaren.
Är stiften sotiga?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Startproblem efter problem med fläkt

Inlägg av Clain »

Tack för tipset, ska testa det och ta en titt på stiften i em..

Skulle tro att det ändå är något som hänt där..
För det känns ju onekligen som ett underligt sammanträffande att ett helt orelaterat problem skulle dyka upp precis när det här med fläkten hänt..

Och det blev ju sannolikt ett rejält slitande i gaswire (och förgasare) när fläkten drog den med sig och varvade upp motorn...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Startproblem efter problem med fläkt

Inlägg av Sundblad »

Du har en vanlig SU HS2 i din va?
Kolla gnista på alla stift när du ändå är i farten! Borde ju inte hänt något i den änden, men man vet ju aldrig när det flyger runt grejer
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem efter problem med fläkt

Inlägg av Clain »

En HS4 sitter det i den


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Startproblem efter problem med fläkt

Inlägg av Sundblad »

Alright, kunde skickat upp min gamla om din fått sig en törn, men min är en HS2
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem efter problem med fläkt

Inlägg av Clain »

Får tacka så väldigt mycket för erbjudandet ändå =)

Har plöjt drösvis med trådar om fuggar nu så jag hoppas något fastnat och kan ge resultat..

Ska kunna ta en tur ut till bilen imorgon hoppas jag.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem efter problem med fläkt

Inlägg av Clain »

Hittade problemet idag, ett pinsamt enkelt fel... Den korta gummislangen till bränslepumpen hade nämligen vikt sig och släppte sannolikt inte genom tillräckligt med bränsle..
Märkte det först på att bränslefilter såg nästintill tomt ut på bensin..

Visserligen satt kröken till luftfilterburken lite löst också så jag skruvade fast det med..

Bytte även alla gamla torra bränsleslangar när jag ändå var i farten..

Kollade stiften först men de såg fina ut, lite beigebruna som en kaffelatte.. ;-)
Austin mini 1000, MkIII -74
Skriv svar