Kopplar inte ur... (Pre-verto)

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Kopplar inte ur... (Pre-verto)

Inlägg av Morgan »

Hej, snälla skulle någon kunna ge mig tips på vad som kan vara fel. Jag får inte bilen att koppla ur helt samt att få i växlar är svårt, framförallt att växla ner. Bytta delar är huvud/slav cylinder och slangar, jag har även bytt kopplingsarm. Jag har justerat efter konstens alla regler men icke... :(
Jag testade också att förlänga pinnen mellan slav o kopplingsarm...men inte bättre. Jag har ca 17mm rörelse på armen när jag frikopplar.

Jag vet inte skicket på axeln som uttrampningslagret sitter på, inte själva lagret heller och inte tryckplattan, kan det vara något av detta? Jag har inget skrap när jag kopplar förutom ibland när backen ska i.

Snälla ni ge mig tips!
Björn i Länna
Inlägg: 24
Blev medlem: 11 mars 2015 kl. 11:26
Ort: 74011 Länna

Re: Kopplar inte ur... (Pre-verto)

Inlägg av Björn i Länna »

Jämför kulan på nederdelen av kopplingsarmen med den du bytte. Det ska vara en rund kula utan plana ytor. Är den sliten så blir det sämre möjlighet för armen att överföra rörelsen till urtrampningslagret. :D
Nisse Brandt
Inlägg: 34
Blev medlem: 5 oktober 2011 kl. 21:45
Ort: Uppsala

Re: Kopplar inte ur... (Pre-verto)

Inlägg av Nisse Brandt »

Dessutom slits "plunchen" som urtrampnings lagret sitter på, på insidan av hålet där kulan på armen ledas imot.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplar inte ur... (Pre-verto)

Inlägg av minitokig »

vad är det för växellåda?
Långslev, remotelåda eller rodchange?
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Kopplar inte ur... (Pre-verto)

Inlägg av Morgan »

Kopplingsarmen är helt ny, däremot plunchen är inte bytt. Lådan är av typen remote och genomgången...

Fler tips?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Kopplar inte ur... (Pre-verto)

Inlägg av Cooper-74 »

Har du bytt något i kopplingen?
Lamell, tryckplatta, svänghjul?
Svarvat av något?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Kopplar inte ur... (Pre-verto)

Inlägg av Morgan »

Jag vet inte om tidigare ägare har bytt något... Jag antar att jag får öppna upp å se vad det kan vara.
Skriv svar