Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Sundblad »

Jag brukar ta en liten blocknyckel, sätta ena kroken på fjädern i den öppna delen av nyckeln och trycka den på plats 8)
BMC Mini 1000 -70
swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av swedishwiking »

Hej

Kapar den här tråden... :) Har precis plockat i renoveringssatser i huvud och slavcylinder som ett led i att felsöka/reparera slirande koppling. När allt var luftat kunde jag konstatera att hävarmen låg helt emot stoppbulten som fick skruvas tillbaks flera varv innan jag fick ett spel, kopplingen har alltså legat på.
Nu har jag följande läge: Pga snö har jag inte kunnat kolla funktionen men när jag kopplar ur och släpper upp pedalen så rör sig armen den sista biten tämligen segt tillbaka till ursprungsläget. Dessutom kommer den olika långt tillbaka varje gång.
När jag efter honing och montering av tätningar för hand trycker tillbaka kolven så klarar inte fjädern inne i cylindern att trycka tillbaka kolven.

Frågeställning 1: Hur lätt skall slavcylindern gå?

Frågeställning 2: Hur justerar man axeln med de två muttrarna som trycks in i kopplingshuset? När jag kopplar ur fullt är det ett glapp på några millimeter mot kåpan.

Mvh, Mattias
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Frågeställning 1: Jävla bra fråga... Nån annan kunnig här på forumet får svara på den! :arrow:

Frågeställning 2: Ska finnas samlat en massa koppling/justerings-tips här på forumet! Sök! :)

Tips: Kolla även slangen emellan förgrening/bromsrör & slavcylinder, den kan svälla invärtes eller "implodera" och ställa till trubbel!
swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av swedishwiking »

Klockrent. Tack!
Skriv svar