Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Tulka »

Bild

Här är min bild med brusten arm. Inte orginalarm utan bytt vid en renovering.
Normalt nöts kulan och många armar är lätt krökta med svetslåga för att kompensera,
Annars har det hänt något med urtrampningslager eller själva kopplingen men då borde det ha
föregåtts av massor av missljud.

.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Clain »

Tulka skrev:Bild

Här är min bild med brusten arm. Inte orginalarm utan bytt vid en renovering.
Normalt nöts kulan och många armar är lätt krökta med svetslåga för att kompensera,
Annars har det hänt något med urtrampningslager eller själva kopplingen men då borde det ha
föregåtts av massor av missljud.

.
Usch skräms inte sådär, urtrampningslager och kopplingshaveri... Brrr...

Brusten arm är nog vad jag hoppas på nu!

Ska kolla imorgon, om det inte öser ner och det går att hålla på i verkstaden (dvs p-rutan på innergården)

Tack för bilden!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av pickupen »

Sitter och tittar på hävarmen verkar som den är lite böjd. hittade en gammal racehävarm som vi skrotat pga att den böjt sig för mycket. Hur långt ner tog din kopplingspedal, kan du har varit ute på gränsen till vad slavcylindern klarar i slaglängd. Bara några tankar......
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Clain »

Tulka skrev:
Normalt nöts kulan och många armar är lätt krökta med svetslåga för att kompensera,
Annars har det hänt något med urtrampningslager eller själva kopplingen men då borde det ha föregåtts av massor av missljud.
Plockade bort och gjorde rent hävarmen idag, den var inte helt av men däremot sliten och lite böjd kula..
Med antydan till en spricka (som dock inte syns på bild) precis där den på din bild brustit.

pickupen skrev:Sitter och tittar på hävarmen verkar som den är lite böjd. hittade en gammal racehävarm som vi skrotat pga att den böjt sig för mycket. Hur långt ner tog din kopplingspedal, kan du har varit ute på gränsen till vad slavcylindern klarar i slaglängd. Bara några tankar......

Jag hade inga problem tidigare (vad jag varit medveten om) men så har jag heller just ingenting att jämföra med...

Bifogar ett par bilder..


-Andreas

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Clain »

Med den nya kopplingsarmen och axelpinnarna levererade kan jag konstatera att min gamla föll inom kategorin mycket sliten.

Ska bli spännande att se skillnaden med nya delarna på plats.

- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Clain »

Igår kväll fick jag tillfälle att skriva lite mer och allt är nu återmonterat, luftat och justerat lite grovt, på egen hand, enligt http://www.7ent.com/pages/article-easy- ... tment.html
Ska dubbelkolla enligt tulkas metod i eftermiddag när jag har hantlangare, men den verkar fungera fint redan nu..

Däremot blev den översta minsta kopplingen, som sitter på bromsröret och skruvas i gummislangen till slav cylindern, lite otät och det bubblar knappt synligt med vätska där med kopplingen i tryck..

Någon som har en idé om vad som blivit fel?
Jag sköt bromsröret i botten i gummislangens gängade koppling innan jag skruvade åt den lilla med 11 nyckel.

Mvh Andreas



Sipprar ut mellan övre rör och bult..
Bild
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Sundblad »

Perfekt med länken! Ska göra samma sak idag :D

Angående ditt läckage där så är det nog bara röret som sett sina bättre dagar.

Ta hem:

http://dalhems.se/en/p/53bd9da1bda74aff ... CYL--SERVO

http://dalhems.se/en/p/871f8c53055e4f9f ... ang-190965

http://dalhems.se/en/p/8f9a120208734b1b ... -se-2K8686

Så ska det nog vara slut på läckaget :)
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Clain »

Sundblad skrev:Perfekt med länken! Ska göra samma sak idag :D

Angående ditt läckage där så är det nog bara röret som sett sina bättre dagar.

Ta hem:

http://dalhems.se/en/p/53bd9da1bda74aff ... CYL--SERVO

Så ska det nog vara slut på läckaget :)
Toppen, då får det bli en liten beställning till, kommer nog bli en hejare på att lufta och justera... ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av bulten08 »

ta bort röret och åk till någon mekonomen butik eller autoexperten så tillverkar de ett nytt rör i koppar till dig. Dom flesta butikerna brukar kunna göra det eller åk till någon bilverkstad.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Tulka »

Ser ut som nippels gänga är lite för kort. Bottnar i gängan?

Slangen ser Ok ut men kolla gärna med en svetstråd att
den inte har kollapsat invändigt om delarna ändå är isärtagna.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Clain »

Tulka skrev:Ser ut som nippels gänga är lite för kort. Bottnar i gängan?

Slangen ser Ok ut men kolla gärna med en svetstråd att den inte har kollapsat invändigt om delarna ändå är isärtagna.
Nej den bottnade inte helt.. Men jag ska nog testa att ta isär den och dubbelkolla skicket ändå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Sundblad »

Röret jag länkade har för korta nipplar, i alla fall för mina grejer :(
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Clain »

Jag tog hem ett från Jana men har inte hunnit byta ännu pga annat strul, så jag vet inte hur det passar.. Kan rapportera resultat och vad delen heter när jag kommit så långt.. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Sundblad »

Topp!
Jag tog mina gamla nipplar. Hade ett gammalt stålrör som precis räckte fram, så det var mest fåfänga som gjorde att jag bytte :D
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Kan jag rädda min slavcylinder tro?

Inlägg av Clain »

Är det nån som har ett bra knep för att montera av/på fjädern när avståndet vid justermuttern skall till att justeras..?

Jag misstänker att jag kan få av den rätt lätt igen men den var ju aap-tuuung att få på plats....
Austin mini 1000, MkIII -74
Skriv svar