Färg på kylarvätska? :D

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
petterjohansson
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 maj 2012 kl. 23:50
Ort: Mark

Färg på kylarvätska? :D

Inlägg av petterjohansson »

Vilken kylarvätska? Har det betydelse?
gh0st
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 november 2014 kl. 08:26
Ort: Nordanstig

Re: Färg på kylarvätska? :D

Inlägg av gh0st »

petterjohansson skrev:Vilken kylarvätska? Har det betydelse?
Ja det har det, och du ska INTE använda den röda efter läsning på annat håll på nätet. Blå eller Grön som innehåller rostskydd är det som ska användas.
DONT use OAT coolant; that is specially for alloy/aluminum engines (eg. K series engines). The A series is steel/iron and needs rust protection, s you need to use the Blue/Green coolant.
BMC 850 Mini Pick Up 1968

###
Austin Mini Clubman 1972
Austin Mini Clubman 1973
Austin Mini 1000 1975 Jubileumsbil
Leyland Mini 1000 1977
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Färg på kylarvätska? :D

Inlägg av Clain »

Jag körde med Peak gula glykol när jag bytte..
Efter att fått tips om den nånstans, men den verkar iof funka med det mesta..?


Edit:
Hittade den här texten som ger en väldigt bra översikt av skillnaderna mellan olika typer glykol.
Förklarar även varför OAT typer kan vara skadligt mot äldre motorer.. Ska nog läsa på mer om min Peak glykol, alt. byta ut den ändå för att vara på säkra sidan..

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html


- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Färg på kylarvätska? :D

Inlägg av Crona »

gh0st skrev:Ja det har det, och du ska INTE använda den röda efter läsning på annat håll på nätet. Blå eller Grön som innehåller rostskydd är det som ska användas.
Ursäkta men jag måste bara blanda mig :wink:
Häng inte upp er enbart på färgen den är tillverkar relaterat, vad står det på flaskan tror det skall stå G11 och den är mycket riktigt oftast grön eller blå beroende på tillverkare.
Men undvik helst G12 för det är just den glykolen med minst antikorrosionsmedel.

De modernare hybrid (HOAT) funkar också G48 som för övrigt också oftast är grön eller blå och den senaste typen av glykol G40 Si-OAT som oftast är ljusröd/rosa.
Det nya med denna G40 glykol är att den är mindre benägen att tränga ut det vill säga minskad läckage risk så det är en djungel det här med glykol.

Går vi sen tillbaka till 70-talet så har jag för mig att all glykol var röd, sen börja man komma med aluminiumtoppar och då blev det frätskador runt vattenkanalerna beroende på vilken legering aluminiumen hade, då införde bland annat VW en grön glykol som senare ersattes av en blå som var mer universal och detta tro jag är vad som idag kallas G11.

Själv valde jag att slå på G48 Hybrid OAT (HOAT) när det var dags HÄR

Sen som säkert alla redan vet så skall inte glykolen blandas ut med vanligt kranvatten utan använd avjoniserat eller destillerat vatten men det viste ni säkert redan :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Färg på kylarvätska? :D

Inlägg av Clain »

Det där med avjoniserat/destillerat vatten var något jag lärde mig nu... :)

Är det samma sak som till batterier alltså?
Isåf borde funka med vanligt destillerat vatten från biltema, om man nu skall vara ordentlig?

- Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Färg på kylarvätska? :D

Inlägg av Crona »

Clain skrev:Det där med avjoniserat/destillerat vatten var något jag lärde mig nu... :)

Är det samma sak som till batterier alltså?
Isåf borde funka med vanligt destillerat vatten från biltema, om man nu skall vara ordentlig?

- Andreas
Haha du är inte ensam om att inte veta detta, tror ingen använder avjoniserat eller destillerat vatten men det är faktiskt så det skall vara.
Men på din fråga om avjoniserat vatten och destillerat vatten är samma, nej det är inte samma sak om man är kemist men om man är vanlig dödlig så är det samma sak :wink:

Men jag skrev detta mest som en rolig grej, så använd du kranvatten det gör alla andra utom riktiga nördar och inte jag ens använde avjoniserat vatten trots att jag har tillgång till det men då måste jag bära hem det :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Färg på kylarvätska? :D

Inlägg av Clain »

Haha ja okay!
Men lustigt ändå, när en fått lära sig en någonting nytt så uppmärksammar man det helt plötsligt överallt sen..

Eller så är det bara så att jag läst extra mycket om glykol idag... ;)

- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
gh0st
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 november 2014 kl. 08:26
Ort: Nordanstig

Re: Färg på kylarvätska? :D

Inlägg av gh0st »

BMC 850 Mini Pick Up 1968

###
Austin Mini Clubman 1972
Austin Mini Clubman 1973
Austin Mini 1000 1975 Jubileumsbil
Leyland Mini 1000 1977
Skriv svar