Startproblem, mini 1000 -74

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Hej igen,

Startproblem med vår mini nu..
Ända sedan vi övertog honom i mars har han startat om morgnarna, trots minusgrader, även om han varit kinkig ibland.


Men igår morse med utomhustemperatur runt 0 ville han inte alls, det låter som att startmotorn drar runt men att det inte finns kräm nog att starta.
Efter att försökt ett tag verkar det som att den inte får tillräckligt med ström och den går segare och segare, för att till slut bara börja klicka vid försök.

Mätte med tändningen av batteriet (nytt med bilen, på 45Ah) till ca 12.7V, även provat mäta på startreläet/solenoid, tändspole & startmotor med samma resultat. På tomgång laddar den ca 14.19V och vid lite pådrag ca 14.25V

Testade att ladda batteriet ett tag på morgon men fick ändå inte igång den och gav till slut upp och cyklade till jobbet, fortsatte när jag kom hem med att sätta batteriet på laddning igen (då nere på 12.5V).
Med 13.02V laddat fick jag sedan igång bilen mer ell mindre direkt.

Trodde då det ändå kunde bero på dåligt laddat batteri och laddade fullt under kvällen men trots detta exakt samma problem denna dag på morgon, med fulladdat batteri.

Jag skulle inte bli förvånad om jag kommer hem nu till en bil som stått i solen och får igång den med en gång... :(

Läst många trådar med förslag här på forumet, bl.a. att det ex skulle kunna vara kopparkärnan i solenoiden som kan behöva rengöras, men jag har gamla startmotorn med separata solenoid/startreläet. Går det att plocka isär och rengöra dessa med eller är det en helt annan konstruktion?

Eller har någon en annan idé om vad det kan vara?
- Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Ola »

Hej , tror nog mer på att det är batteriet som sjunger på sista versen. Är det en cell som är kass så får du detta fenomen.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Ola skrev:Hej , tror nog mer på att det är batteriet som sjunger på sista versen. Är det en cell som är kass så får du detta fenomen.
Jo så tänkte jag också att det kunde vara trots att det verkar vara ett nytt batteri, är ju ett underhållsfritt dessutom så jag kan inte kolla det själv.

Men, så provade jag precis att kabla igång den mot ett friskt batteri, och då hade startmotorn inga som helst problem med kräm, ändå startar den inte..

Startmotorn vrider nu runt runt utan problem (med startkblar) men bilen vägrar likväl starta, så frågan är om det kan vara dåligt batteri i kombination med problem med tändning eller bränsletillförseln.
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av tvr »

Jag tror också på defekt batteri.

Det är inte så enkelt att du lyckades sura ner den när du försökte starta? Ta ur stiften och kolla om de är blöta. Du kan ju samtidigt passa på att kolla om du har gnista på stiften.
Det är ju trots allt sällan som två fel uppstår samtidigt (batteri och bränseltillförsel) men visst, det kan ju hända.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Hollywood Vampire »

Om jag inte minns fel så uppförde sig min 1000cc med S.U likadant förra året!

Batteriet/startmotorn drog runt som fan, gnista fanns men inget varken tände eller hände! Stiften var dyng-sura!
Har för mig att det var choken som hängt sig!
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

tvr skrev:Jag tror också på defekt batteri.

Det är inte så enkelt att du lyckades sura ner den när du försökte starta? Ta ur stiften och kolla om de är blöta. Du kan ju samtidigt passa på att kolla om du har gnista på stiften.
Det är ju trots allt sällan som två fel uppstår samtidigt (batteri och bränseltillförsel) men visst, det kan ju hända.
Hollywood Vampire skrev:Om jag inte minns fel så uppförde sig min 1000cc med S.U likadant förra året!

Batteriet/startmotorn drog runt som fan, gnista fanns men inget varken tände eller hände! Stiften var dyng-sura!
Har för mig att det var choken som hängt sig!

Jag hade ju faktiskt oxå problem med att choken hängde sig i början av veckan, fick smörja runt fjädern vid förgasarn för att den skulle sluta kärva..
Kanske kan ha något med det att göra oxå då, tror att det rentav kan ha varit dagen efteråt som jag inte fick fart på den...

I kombination med svagt batteri kanske det är väldigt dåliga förutsättningar...

Några förslag på bästa behandling för en sur mini? :?
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av tvr »

Tja generellt för motorer gäller:
Ta ur stiften. Om möjligt stoppar du bränsletillförseln till förgasaren. Sen kör man på startmotorn med gaspedalen nedtryckt på full gas ett tag så cylindrarna pumpar in/ut frisk luft och torkar ur. Har man transistortändning är det eventuellt en god idé att jorda stiften medan man kör på startmotorn annars kan tändningen ta skada (säkert inte alltid nödvändigt eller ens dokumenterat farligt för komponenterna men lika bra att vara försiktig).

Se sen till att stiften är torra, rena och fina (är man superlyxig så byter man dem) och skruva sen ihop allt igen.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

tvr skrev:Tja generellt för motorer gäller:
Ta ur stiften. Om möjligt stoppar du bränsletillförseln till förgasaren. Sen kör man på startmotorn med gaspedalen nedtryckt på full gas ett tag så cylindrarna pumpar in/ut frisk luft och torkar ur. Har man transistortändning är det eventuellt en god idé att jorda stiften medan man kör på startmotorn annars kan tändningen ta skada (säkert inte alltid nödvändigt eller ens dokumenterat farligt för komponenterna men lika bra att vara försiktig).

Se sen till att stiften är torra, rena och fina (är man superlyxig så byter man dem) och skruva sen ihop allt igen.
Aha, var lite osäker men det var ganska precis som jag lyckats läsa mig till då... Mycket nytt att lära sig...

Men jag lyckades också snappa upp några varningens ord som fastnade i minnet, om att det skulle kunna vara skadligt att bara fortsätta gnugga startmotorn, iom att det sköljer bort all olja ur cylindrarna.
Men det kanske bara gäller för modernare motorer?

Bränsletillförseln, bara att rycka och vika bränsleslangen dubbelt under tiden.
Transistortändning tror jag inte att jag har...?


Gäller bara att jag får tag på ett schysst batteri som orkar med proceduren då, eller kanske startkblar från annan bil rentav vore bättre..


Tack för alla förslag, det hjälper en nybörjare otrolig långt på Vägen!
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av tvr »

Tror inte du behöver nöta så speciellt länge. Motorn pumpar ju luft tämligen effektivt (en motor är ju i praktiken en slags pump) så det ventilerar snabbt ut. Dessutom får du inget komp utan stiften så den går lätt runt. Jag hade nog nöjt mig med att köra max 10-20 sekunder. Är bara stiften torra (och anledningen till att den surade ner sig åtgärdad) så ska det fungera sen.
Anledningen till att den blir sur kan vara för mycket choke, att man pumpat på gasen frikostigt med motorn avstängd (om förgasaren har accpump), läckande flottörventil mm.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Toppen, blir till att testa ikväll, eller i helgen när jag kan få lite hjälp.


Ska väl eg inte börja grotta i för mycket på en gång, men apropå tändningen så öppnade jag födelarlocket för att kontrollera så det var tort och helt..

Locket verkade lite skadat på insidan av kanten men såg ändå torrt ut..

Tog för säkerhetsskull några bilder ifall nån skulle vilja kasta ett synande öga och säga sin åsikt om skicket.. Har ännu för dålig kunskap om vad som är inom gränsen för acceptabelt.


Bild

Bild

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av crowan »

Rotorn ser lite sliten ut tycker jag.
clubman 1330
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

crowan skrev:Rotorn ser lite sliten ut tycker jag.
Jo jag tycker också den sett bättre dagar, har tänkt beställa lite delar till bl.a fördelaren snart, vet inte om brytarlöst som många verkar bytt till är värt att överväga?

Funderar dock även lite över om flisan som ser ut att ha gått i locket (bredvid den runda öppningen) är någonting att oroa sig för..
Har ju alltid hört att locket skall kontrolleras för sprickor mm, men det såg å andra sidan torrt ut invändigt.
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Hollywood Vampire »

Brytarna & kondingen ser ut att vara bytta nyligen. Ett nytt fördelarlocj och rotor skadar ju aldrig,
Fast det är ett tips att köpa även brytare/konding och ha "på hyllan" om du ändå beställer delar!

Brytarlöst tjackade jag kit via Ebay.co,uk till både 25D & 45D fördelare... Men jag har inte använt det ännu då brytarna/kondingen funkar superb!
(Jag har snarlik snurra som du i min bil f.n)
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Hollywood Vampire skrev:Brytarna & kondingen ser ut att vara bytta nyligen. Ett nytt fördelarlocj och rotor skadar ju aldrig,
Fast det är ett tips att köpa även brytare/konding och ha "på hyllan" om du ändå beställer delar!

Brytarlöst tjackade jag kit via Ebay.co,uk till både 25D & 45D fördelare... Men jag har inte använt det ännu då brytarna/kondingen funkar superb!
(Jag har snarlik snurra som du i min bil f.n)
Jo kondingen tyckte jag också såg väldigt ny och ren ut i förhållande till resterande delar, men har inte riktigt koll på vad jag ska kika efter för att avgöra om brytarna är i bra skick.


Har fortfarande inte haft tid att plocka i batteriet igen efter laddningen för att testa, men hann åtminstone kolla ett av stiften igår kväll innan jag fick plocka ihop pga regn och Det såg iaf torrt ut..

Ska testa med fulladdat batteri imorgon och startkblar från bil om det inte funkar.
Ny rotor blir det oavsett, men om den inte går igång imorgon blir det förmodligen nytt batteri & ev ny solenoid.

Nuvarande batteriet är på 45Ah och fulladdat (över natten) så verkar det ligga på ca 13.02V, men det sjunker ganska omgående ner till 12,5V efter några startförsök.


Kom att tänka på först nu, att jag tvättade av bilen med vattenslang i tvätthallen på jobbet i tisdags, sen åkte jag hem och parkerade den och morgonen efter började de här problemen...

Hade totalt glömt bort det och vet inte om det borde påverkat, jag kunde ju starta utan problem och köra hem (visserligen bara typ 1-2km)
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Startproblem, mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Uppdatering:

1. Testade med fulladdat batteri utan framgång.

2. Mätte Volt på tändspole och startmotor under startförsök och det märktes en rejäl dipp, ända ner till mellan 6-8V på voltmätaren...
(Är inte så hemma på bil-el så vet inte vad som är naturligt...)

3. Tog bort alla tändstift och försökte i fullt solsken kolla att det kom gnista, vilket det gjorde på alla 4.
(Visserligen svaga små gula gnistor, men ändå)

MEN... När vi körde runt startmotorn med stiften ur, så kom det också kylarvatten ur andra cylindern (räknat från kylarn sett) :(

4. Skruvade tillbaka övriga stift och testade igen att starta, för att dubbelkolla både att det vart gnista på det stiftet och ifall det kom mer kylarvatten ur cylindern.. Vilket det gjorde (inte lika mycket men ändå vatten...)



Det "lustiga" är också att med det stiftet ute så hostade ändå plötsligt motorn till en gång som om den höll på att gå igång... För första gången sedan i onsdags..

Oljan på oljestickan ser f.ö Riktigt fin ut, så det verkar inte komma kylarvatten in där..

Fick hjälp av en granne och vi diskuterade om det kunde vara topplockspackningen som pajat så det läcker vatten, fick även förslaget att komptesta så jag tänkte stanna till nånstans och köpa en sån kompressionsprovare imorgon.


Frågetecknen ökar...
Kan det hänga ihop eller hade jag bara "tur" som upptäckte vatten i cylindern medan jag felsökte..


Och nu har frun dessutom börjat prata om att sälja vår nya familjemedlem efter bara 1-2 månader, så det är bråda tider... :(
Tacksam för all alla förslag att ta till för att rädda kvar vår (min) lilla pärla inom familjen.
Austin mini 1000, MkIII -74
Skriv svar