Blyersättning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Blyersättning

Inlägg av DrKassler »

Hej!
Kör ni med blyersättning till era kojor?

Med vänlig hälsning
C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Blyersättning

Inlägg av minitokig »

Jo, alltid.
/M

.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Blyersättning

Inlägg av Flundran »

Ja, var trejde tank ungefär.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Blyersättning

Inlägg av tvr »

Ja, alltid till alla motorer som inte har säten avsedda för blyfri bensin.
Det är inte precis någon större utgift så jag ser inget syfte med att slarva med det....
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Blyersättning

Inlägg av RAINIER »

Jag tror att blyersättning är bara bluff för att hålla folk tysta när de avskaffade blybensin. Men behöver ju bly inte nån ersättning.
Men jag kan ha fel....
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Blyersättning

Inlägg av Hollywood Vampire »

Nej!
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Blyersättning

Inlägg av tvr »

Nja, bluff är det inte, fenomenet finns. Men som vanligt är inget bara så enkelt som svart eller vitt....
Problemet är ju som de flesta vet att ventilerna och/eller ventilsätena kan slitas ner. Oftast då sätena eftersom ventilerna i princip alltid är gjorda av hårt material medan ventilsätena är skurna direkt i toppens gjutjärn. Fenomenet som uppstår kallas VSR och är en microsvetsning som uppstår mellan säte och ventil. Avgasventilen är generellt mest utsatt eftersom den blir varmast.
Om man letar information så finner man, föga oväntat, att olika typer av motorer är olika känsliga beroende på konstruktion, materialval osv. Fats mest intressant är att användningsområdet verkar ha stor inverkan. En intressant text utöver det är till exempel nedanstående:
"Vid bänktester av motorer, för att framkalla VSR, har det framkommit att denna
uppkommer när motorn under en längre tid körs med mer än 4000 varv/min
kontinuerligt eller på minst 75% av full belastning. I övriga fall är VSR praktiskt taget
obefintligt även på motorer med mjuka ventilsäten.
" Texten är citerad från MHRFs utredning kring blyersättning och andra bränsletillsatser.


Min slutsats. Håll koll på ventilspelet så märker du om något är på gång. Kör man normalt och måttligt med bilen så kommer ventilerna och ventilsätena troligen att klara sig bra utan blyersättningsmedel. Förr eller senare slits möjligen sätena ändå på grund av VSR men på en entusiastbil är det nog inget stort problem, speciellt eftersom man sällan kör speciellt många mil.
Ligger man däremot på hårdare på gasen så ska man definitivt alltid använda blyersättning. Exempel kan vara race/trackday bilar. Eller motorer som sitter i båtar där de ofta får gå hårt (de flesta äldre bensindrivna Penta inombordare är ju t ex baserade på B18/B20/B30 och behöver definitivt blyersättning).
Fast, eftersom det inte är någon större utgift att slå i blyersättning så föredrar jag att använda det oavsett. Då vet jag att VSR inte uppstår!
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Blyersättning

Inlägg av RAINIER »

Vi är väl överens om att bly behövs till våra gamla BMC motorer.
Men frågan är om blyersättning funkar lika bra, eller att det är bara bluff.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Blyersättning

Inlägg av tvr »

Ja det kan man ju undra. Försökte hitta info om det för några år sen men det är ju svårt att hitta något på nätet som är väl dokumenterat och dessutom vetenskapligt testat. Det finns desto fler som tror och tycker saker.
Om jag minns rätt är det väl främst föreningar av bor, kalium och natrium som används i de olika produkterna. Man kan ju tycka att det borde finnas möjligheter till att åtminstone någon av dessa verkligen fungerar lika bra som bly men om just den föreningen sen finns i smörjan man köper kan man ju aldrig veta. Så du kan absolut ha rätt. Jag vet inte.
Austin Countryman 1968
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Blyersättning

Inlägg av Misse »

Nej använder normalt aldrig någonsin det.

Vad vissa sagt så är det ingen skillnad med det medlet..

Enda jag har märkt nåt slitage på är när motorer går hårt, som tex min förra brukskoja med 850motor som jag använde som dragbil för att hämta skrotbilar. Full gas och ofta högt varv gav sakta minskande ventilspel. Gick några tusen mil/år,


Det fenomenet försvinner när man kör på etanol. Enligt en snubbe jag känner lite som kan massor om E85 så beror det på att E85 har ca 200 grader lägre förbränningstemperatur i förbränningsrummet.







'
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Skriv svar