Egenhändigt lättade svänghjul?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Egenhändigt lättade svänghjul?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag läser då och då om (koja)folk som låtit lätta sina svänghjul, vare sig mer eller mindre!

Och finner då att när "lätta svänghjulet mer" kommer på tal, så dyker det upp svar om att svänghjulet
kan explodera. Och att "få in delar av det exploderade svänghjulet in i kupén"...

Jag har googlat hejvilt på detta, och undrar ifall någon här har upplevt ett, i egen regi, lättat svänghjul med explosion
som följd? Finns det handfasta evidens på detta, eller är det en "råttan i Pizzan"??

(Skall tilläggas att jag i dagsläget har väldigt bra koll på vilka färdig-lättade svänghjul som råder på marknaden, så jag är inte ute efter hänvisning etc)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Egenhändigt lättade svänghjul?

Inlägg av mojoman »

Ingenting är omöjligt

sprängt svänghjul
https://www.youtube.com/watch?v=0NYZVLNOXvs

Ser ut i videon att svänghjulet loosnat
https://www.youtube.com/watch?v=w-2KiubBNMQ

Denna flyger ganska högt upp i luften
https://www.youtube.com/watch?v=L2pz1PkhAo8

Sen är dessa bilar trimmade över gränserna vad delarna tål

Lite nyfiken på hur ska du lätta svänghjulet ? Tillgång till stor svarv ?
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Egenhändigt lättade svänghjul?

Inlägg av Sundblad »

Jag hittade en traktor också!
Ska nog personligen göra mitt svänghjul grövre.

https://www.youtube.com/watch?v=y7gKbk0jyyM
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Egenhändigt lättade svänghjul?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Misstolka mig inte, men länkarna ovan ger givetvis en fingervisning om att svänghjul flyger och far....

Jag riktar frågan vidare till; Egenhändigt lättade svänghjul till A motorer-pre-verto och att explosion så har skett?
Lite nyfiken på hur ska du lätta svänghjulet ? Tillgång till stor svarv ?
(Avser lätta svänghjulet med fräs via en kontakt)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Egenhändigt lättade svänghjul?

Inlägg av Sundblad »

Teoretiskt borde det väl vara så att om det är riktigt välbalanserat kan det bli hur lätt som helst. Har du någon koll på hur många rpm det toppar som mest? Jag har ingenjörens egen bibel som jag inte minns vad den heter, men genom den kan jag tänka mig att du kan få en fingervisning hur smalt det kan bli
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Egenhändigt lättade svänghjul?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Egenhändigt lättade svänghjul?

Inlägg av mojoman »

Sundblad skrev:Jag hittade en traktor också!
Ska nog personligen göra mitt svänghjul grövre.

https://www.youtube.com/watch?v=y7gKbk0jyyM
Grövre ?? då blir det större krafter när du väl fått fart på det, finns inget som stoppar den :mrgreen:

Vad gäller A motorer så tror jag att sprängda svänghjul är sällsynta, med tanke på dess utformning. De svänghjul man sett sprängas är av modellen med lite material i centrum där man fäster den i vevaxeln och mest massa utåt där lamell ytan är. A motorer är det lite mer tvärt om, mycket massa i mitten och blir mindre dessto längre ut man kommer. Själva centrumet i en A motors svänghjul är rejält massivt och skulle denna börja spricka så tror jag att man måste komma upp i varvtal som fått andra delar att ge vika före
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Egenhändigt lättade svänghjul?

Inlägg av Misse »

Har tyvärr aldrig varit med om skjutet svänghjul, bara varit med om nåt enstaka lossnande.
Lättade första svänghjulet på åttiotalet och var då nervös för man hade hört om råttan i pizzan -grejen, att de skulle kunna skjuta redan vid originalvarv om de var för tunna.
Numera så gör jag dom ganska tunna, Lite tjockare, om det är en biffig koppling typ 7-8 mm. Dock varvar jag sällan över 7000-7500 med bilar då pengar aldrig räcker till Hprofilstakar & annat som gör det varvsäkert.
Problemet som är när man gör dom tunna är att de flexar så mycket i svarven. gjörde ett extremlätt 1,9 kilos NissanMicraSvänghjul 3,9 mm tjockt och då räknade jag med att det skulle skjuta men icke. Dock varvade jag den aldrig över 7000 och så var det en originaltryckplatta.

Amotorerna är nästan idiotsäkra just som sagt pga dess kraftiga centrum.






'
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Egenhändigt lättade svänghjul?

Inlägg av Misse »

Lättade denna afton ett kojasvänghjul. Från 7,7 till 4,9, alltid nåt....
Ville inte lägga så många timmar på det så den lättningen får duga.
Vet inte hur mycket folk här brukar hemlätta svänghjul med hjälp av svarv & fräs..?







'
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Skriv svar